Ga naar inhoud

Witte spatten in konijnenhok


gaos

Aanbevolen berichten

Sinds een paar weken hebben wij 4 konijnen, de oudste is nog geen jaar oud, de 2 jongsten zijn in januari geboren. Voor zover we kunnen zien zijn het voedsters. Ze kunnen erg goed met elkaar, eten goed biks en groenvoer en hooi en drinken goed. Ze hebben een dubbelhok (ren eronder) en daaraanvast 2 rennen, dus ruimte genoeg en ze lijken erg gelukkig. Maar sinds een aantal dagen zitten er op de wanden van het konijnenhok allemaal witte spatten, en op sommige plekken is het echt heel veel. Gisteren heb ik het hok weer verschoond en zag ik nu ook overal druppels op de kranten liggen (de dames gooien het stro graag naar beneden en lijken liever op kranten en een beetje stro te leven boven). Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Zeker omdat het op 1 wand zeker tot halverwege zit. Ik heb ook al aan een vogel gedacht, maar geloof dit niet erg. Het lukte me niet de foto bij te voegen, ik kan hem evt. wel mailen. Wie kan me helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die witte vlekken komt van het sproeien, dat doen zowel voedsters als rammen. Ik heb mij ook verbaasd tot hoe hoog ze wel niet komen, maar dat blijkt niet zo moeilijk te zijn voor ze, kont omhoog en hoppa :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds een paar weken hebben wij 4 konijnen, de oudste is nog geen jaar oud, de 2 jongsten zijn in januari geboren. Voor zover we kunnen zien zijn het voedsters.

Ga zo snel mogelijk met AL je konijnen naar een konijnkundige dierenarts om te laten controleren welk geslacht ze hebben !

Wees daarin niet eigenwijs.

Realiseer je dat jullie maar één fout hoeven te maken:

1 ram ertussen en dat geeft in een maand 3 !!! (dode) nestjes !

Daarbij kan een ram een voedster direkt NA de bevalling weer dekken..

Heb je dus in 2 maanden tijd, 6 nestjes = minstens 20 konijnen.

(als ze allemaal blijven leven)

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd even goed laten testen. De witte vlekken zijn waarschijnlijk sproeien idd en dan kan heel hoog en ver. (ik kan het op het behang nog steeds een beetje zien in een stral van 1,5 meter of waar het hok vroeger stond)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor jullie reacties! Fijn te weten dat voedsters ook kunnen sproeien. Ik ga nog deze week allevier de konijnen nog een keer laten nakijken op het geslacht. Dit zijn al vier konijnen die bij onze buren geboren zijn uit verschillende nestjes van dezelfde ram (waarvan gedacht werd dat het een voedster was). Dit wil ik ook niet hebben, er zijn al (ongelukkige) konijnen genoeg op de wereld.

Wel ben ik er vrijwel zeker van dat de oudste degene is die sproeit. Een paar weken geleden was ze schijnzwanger, en ze is ook de dominantste van het stel en wil nog weleens rijden op de anderen. Ik ben in ieder geval heel blij dat jullie het allemaal herkennen en dat het niets met spugen of een ziekte te maken heeft. Maar wat een zooi kunnen ze ervan maken...

Nogmaals hartstikke bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rammen en voedsters, alles sproeit. (=urine)

En het geeft een behoorlijke zooi.

Verstandig om alles even goed na te laten kijken, voor je het weet heb je een 'gaos' aan konijnen.

Rammetjes kunnen namelijk ook hun balletjes intrekken (stress) bij controle en dan kan al snel misleidend werken.

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de twee jongste in januari zijn geboren zou ik opschieten, aangezien ze, áls het wel een ram/twee rammen blijken te zijn, de voedsters kunnen bevruchten. Ik ben blij dat je zelf ook niet op een nestje zit te wachten. Weet je al waar/bij wie de geslachten zeker kunt nagaan? Je kan ook zelf al proberen te kijken/foto's maken en deze hier plaatsen. Hoe sneller je het zeker, hoe beter. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .