Ga naar inhoud

Castratie Franse Hangoor, probleem


Stéphanie87

Aanbevolen berichten

Ik zit met een probleem. Ik zal eerst de situatie hier even uitleggen. op dit moment heb ik twee Hollanders binnen in een hok zitten. Buiten zit een Franse hangoor. De Hollanders gaan straks als het weer goed is ook naar buiten. Mijn Franse Hangoor is een ram en moet gecastreerd worden (zijn vriendinnetje is al gereserveerd). Nu zit hij buiten in een hok met een grote ren op de tegels. Als hij gecastreerd wordt moet hij dus even naar binnen. De tegels is te vies voor de wond.

Nu zitten mijn Hollanders in een grote kooi binnen. Zodra ze nar buiten kunnen is deze kooi vrij en kan de Franse hangoor, Lucky, gecastreerd worden en in het binnenhok herstellen.

Ik vroeg me alleen af of er geen andere manier is, want nu moet ik eerst wachten tot mijn Hollanders naar buiten zijn voordat Lucky gecastreerd kan worden. Ik zou het graag wat eerder willen, want zijn vriendinnetje komt eind april al en ik wil dan niet te lang wachten met koppelen. Mocht het namelijk niet klikken tussen die twee, dan mag de voedster terug naar de vorige eigenaar (dat is afgesproken) maar als ze er dan al een maand is ben ik bang dat ik haar niet meer terug kan geven, omdat ik al te erg aan haar gehecht ben. Natuurlijk is het voor Lucky ook fijn als hij al snel gecastreerd wordt zodat hij gen last krijgt van zijn hormonen als er in het hok naast hem al een voedster zit te wachten.

Wat moet ik nu doen. Ohw ja. Eind april moeten ze allemaal, dus ook de nieuwe Franse hangoor ingeënt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil even int algemeen opmerken dat konijnen alleen ingeent 'kunnen' worden als ze helemaal gezond zijn. Dus wat je ook besluit, niet je konijn laten inenten als hij net gecastreerd is.

Verder...Misschien is het een optie om Lucky ook tijdelijk binnen te houden? Dan kun je hem laten castreren en als dit helemaal goed gaat, is hijw aarschijnlijk snel weer de oude. Dan kun je mss zijn vriendinnetje ook eerder laten komen? En dan kunnen ze daarna samen weer naar buiten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor het aanbod, mijn oma heeft er ook een van 1m liggen die ik kan lenen. Het lijkt me alleen niet zo'n goed idee. Als ik Lucky ene beetje ken hangt hij de hele tijd met zijn tanden in de tralies omdat hij te weinig ruimte heeft. Ik denk dat ik dan toch maar wacht tot mijn Hollanders naar buiten zijn. Dan worden ze eerst allemaal ingeënt.

Hoe lang moet hij binnen blijven voordat hij weer naar buiten kan en door de tuin kan rennen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lucky heeft de afgelopen dagen heel erg last van zijn hormonen. Ik zou hem dus het liefst volgende week al laten castreren. Nu haal ik hem het liefst niet naar binnen. Een week lang in een hokje van 1m zitten vind ik gewoon niet fijn voor hem. Maar daar heb ik toch een vraag over.

Als Lucky een week binnen zit in een kamer waar de verwarming uit staat en het raam de hele dag een stukje open, mag hij dan na een week gewoon weer naar buiten?

Nu had ik ook nog een ander idee. Lucky kan misschien ook gewoon buiten blijven. Dan is er alleen het probleem dat vrijwel alle ruimte die hij heeft op de tegels is. dat is dus niet zo heel erg hygiënisch voor de wond. Ik kan hem een ren geven met op de bodem een groot badlaken. Aan de ren kan ik een nachthok zetten van hout, met handdoeken erin of helemaal zonder bodembedekking als dat beter zou zijn.

Wat vinden jullie van deze twee opties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn fh in sept/okt laten helpen. Ik had hem opgehaald en toen was hij nog suf, maar hij hij at vrij snel en zijn keutels kwamen ook al snel op gang. heb hem 3 dgn binnen gehad, toen verhuis na de schuur voor 1 dag en toen weer lekker naar buiten gedaan. dus totaal 4 dgn voordat hij weer naar buiten ging. Hij heeft een in totaal 2 weken op handdoeken gezeten, daarna weer op stro.

Ik zou hem wel even binnen doen, zodat je hem goed in de gaten kan houden en hij ook niet veel beweegd wat ook niet goed is voor de wond. Na de operatie kunnen ze ook niet goed hun tempratuur zelf geregelen en worden ze snel koud. (is mij gezeged door de dierenarts)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan geen kwaad als je je FH voor even mee naar binnen neemt. Als hij een dag na de castratie weer erg fit is en goed eet en drinkt dan kan hij weer naar buiten. Misschien kan je hem dan voor een paar dagen in de schuur zetten zonder stro en zaagsel ivm de wond? dan kan je hem daarna weer gewoon naar buiten zetten.

Van 1 dag en nacht binnen zitten raakt hij niet zijn wintervacht kwijt. Zo snel gebeurt dat niet.

succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan geen kwaad als je je FH voor even mee naar binnen neemt. Als hij een dag na de castratie weer erg fit is en goed eet en drinkt dan kan hij weer naar buiten. Misschien kan je hem dan voor een paar dagen in de schuur zetten zonder stro en zaagsel ivm de wond? dan kan je hem daarna weer gewoon naar buiten zetten.

Van 1 dag en nacht binnen zitten raakt hij niet zijn wintervacht kwijt. Zo snel gebeurt dat niet.

succes!!

Ok dan neem ik hem even mee naar binnen. Moet ik dan een raam open laten en de kachel uit laten? Als hij dan na twee dagen bijvoorbeeld weer naar buiten gaat, kan hij dan weer door de tuin lopen? Of mag hij dan nog niet op de tegels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dan neem ik hem even mee naar binnen. Moet ik dan een raam open laten en de kachel uit laten? Als hij dan na twee dagen bijvoorbeeld weer naar buiten gaat, kan hij dan weer door de tuin lopen? Of mag hij dan nog niet op de tegels?

Op zaagsel en stro mag hij absoluut 1 week niet op zitten ivm het prikken enz.

Franse hangoren hebben een hele dikke vacht en zullen dus altijd snel warm hebben. Het is niet erg als je hem na een paar dagen weer naar buiten doet.

Het is niet meer zo koud buiten, dus je fh zal dat wel makkelijk aankunnen.

De kachel zou je misschien beter idd uit kunnen laten. De raam open zou ik de eerste dag nog niet doen, pas als hij helemaal is bijgekomen van de narcose.

Misschien kan je de tegels van te voren even met alles reiniger gaan scrobben met de veger en dan met water over spoelen en weg vegen. Is het mogelijk om op de tegels dekens te gaan leggen? Misschien kan je het vast leggen met wat stenen.

Misschien ben ik wel overdreven bezig, maar dit is wat ik zou doen. De wond mag niet gaan ontsteken he want dan ben je nog verder van huis.

Zo op die manier moet het zeker kunnen! voor je fh!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een afspraak gemaakt. Dinsdag wordt hij gecastreerd. Als het goed gaat met hem, dan mag hij na een of twee dagen weer naar buiten en dan mag hij gewoon op de tegels weer.

Nu zeiden ze me alleen dat hij de avond van te voren geen biks mag eten. Hij moet wel hooi, maar biks niet. Ik vond het een beetje raar dus ik belde net nog even terug, want bij Vlekkie is dit nooit gezegd. Toen zei ze dat een konijn idd nooit helemaal nuchter mag zijn, maar geen biks mag hebben van te voren. Is dit niet een beetje raar? Bij Vlekkie zeiden ze dat hij gewoon alles mocht eten. Het was trouwens de assistente die ik nu aan de telefoon had, maar een andere assistente dan bij Vlekkie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een afspraak gemaakt. Dinsdag wordt hij gecastreerd. Als het goed gaat met hem, dan mag hij na een of twee dagen weer naar buiten en dan mag hij gewoon op de tegels weer.

Nu zeiden ze me alleen dat hij de avond van te voren geen biks mag eten. Hij moet wel hooi, maar biks niet. Ik vond het een beetje raar dus ik belde net nog even terug, want bij Vlekkie is dit nooit gezegd. Toen zei ze dat een konijn idd nooit helemaal nuchter mag zijn, maar geen biks mag hebben van te voren. Is dit niet een beetje raar? Bij Vlekkie zeiden ze dat hij gewoon alles mocht eten. Het was trouwens de assistente die ik nu aan de telefoon had, maar een andere assistente dan bij Vlekkie.

Nee je konijn mag gewoon hooi en biks hebben. Een konijn mag niet nuchter zijn, ook niet een beetje. We hebben zelfs voer meegegeven toen Breezer gecastreerd werd.

Vraag het anders nog eens goed na bij je dierenartsenpraktijk. Vraag het desnoods aan de dierenarts zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ik heb net toch ff nog een keer gebeld. had echt ene knoop in me maag gekregen van het feit dat ze zeiden dat hij alleen hooi mocht eten. Had nu een andere assistente aan de lijn, en die zei me dat haar collega waarschijnlijk een vergissing gemaakt had. Hij moet echt blijven eten zei ze. Ik vertelde dat ik ongerust was geworden door wat haar collega zei, ze zei dat ze dat wel begreep en hamerde er toch nog op dat hij echt moest eten.

Ik ben nu gerustgesteld. Ik ben erg blij dat ik toch nog een derde keer gebeld heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Fransoos is in juni jl. gecastreerd. Voor de operatie mocht hij gewoon biks en hooi en water, inderdaad niet nuchter. Na de operatie was hij snel weer op de been. Ik heb hem wel 1 week niet door de tuin laten crossen en over zijn hok en ren een klamboe tegen de vliegen/muggen. En natuurlijk dagelijks gecontroleerd op zijn wond. Nu blijkt hij zelf de hechtingen verwijderd te hebben, maar alles is goed genezen hoor. Na dat bericht mocht hij de tuin weer in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook nog een mailtje gekregen van de dierenarts die de castratie gaat uitvoeren (hij heeft ook Vlekkie gecastreerd)

"Beste Stephanie

Tijdens een narcose willen we een zo optimaal mogelijk darmwerking. Daarom

is een maag en darmen vol structuur(hooi) erg belangrijk. Vasten betekendt

niets te eten even. Maar hooi is ook eten. Vaak zie je dat er zoveel biks

gegeven wordt dat konijnen te weinig hooi opnemen, met alle gevolgen van

dien. Vandaar dit advies.

Nuchter zou betekenen en je konijn niets te eten mag hebben, en dat is zeker

niet goed.

Als de indruk gwekt is dat je konijn niet mag eten dan was dit zeker niet de

bedoeling!

Wij gebruiken domitor en ketamine en spuiten dit intraveneus in. Volgens het

schema van dierenkliniek Wilhelmina park Utrecht.

Daarna wordt het konijn wakker gespoten met antisedan en in de intensive

care unit geplaatst. Daar is een temperatuur van 37 graden en wordt extra

zuurstof toegediend.

Als het konijn wakker is word hij weer in zijn hokje geplaatst en krijgt

hij hooi.

Ik hoop zo je zorgen weg te hebben genomen

Met vriendelijke groeten

Anton Fennema"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .