Ga naar inhoud

Welke eetbare plant in tuin??


Laura

Aanbevolen berichten

Ik had een vraagje.. mijn konijnen proberen alle planten die in potten staan in de tuin te bereiken.. alleen mogen ze die niet want die zijn giftig voor ze, ze eten er soms van ook toen ik alles had afgezet maarja de blaadjes waaien overal heen.

Nou wil ik een grote bak met een plant die geen kwaad kan en die ook goed tegen de winter zomer enz kan.. zowieso die in de zomer kan.

Een plant dat ze mogen eten, dat als ze los lopen gelijk naar die plant zouden lopen.

Weet iemand iets, van wat voor plant ik kan gebruiken?

Lijkt me namelijk wel leuk voor de konijnen dan steeds door mij weggejaagd te worden als ze weer aan een verkeerde plant eten.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op bb gevonden:

- Hier zitten wel wat planten enzo tussen:

aalbes

aardbei

aardbeiplant

akkerdistel (als hooi)

akkerkool

akkermelkdistel

alfalfa

ananas

andijvie

appel

appelboom (takken en bladeren)

banaan

berkenboom

beukenboom

bijvoet

bleekselderij

bloemkool

boerenkool

boerenwormkruid

bramen

brandnetel (alleen gedroogd of heel jong)

broccoli

chinese kool

cichorei klissen

dovenetels

druiven (zonder pit)

druivenstruik (blad, gedroogd)

duizendblad

duizendknoop

eikenboom

frambozenblad

ganzevoet

gele ganzebloem

gele paprika

gras (gedroogd of vers geplukt)

groene paprika

hazelaar

hennepnetel

herfstleeuwentand

herik/knopherik

Ijsbergsla

kale jonker (als hooi)

kamille (als hooi)

kers

kersenboom (takken en bladeren)

klaver (met mate!)

kleefkruid

klein hoefblad (als hooi)

komkommer

koolrabi

kromhals (alleen vers)

kruldistel (als hooi)

krulzuring

luzerne

mandarijn (zonder pit)

meldevoet

melkdistels

meloen

mosterdblad

nectarine (niet te veel)

paardebloemblad

paasboom

paksoi

paprika

peer

perenboom (takken en bladeren)

perzikkruid

peterselie

populier

radijs

reigerbek

ridderzuring

rode paprika

rozenbottels

ruccola

ruwe melkdistel

selderie

selderieknol

sinaasappel

sla

spinazie

spurrie

taugee

thrincia

tomaat (niet de plant!)

trosgierst

varkensgras

veldsla

veldzuring

venkel

waterkers

watermeloen

weegbree

wilde peen

wilgenroosje

winterpeen

witlof

wortel

wortelloof

zevenblad (niet de bloem!)

zilverschoon

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geloof dat ze bruidssluier mogen 92807.jpg

en ook een druivenplant kan leuk staan, vooral tegen een schutting ofzo.

ik dacht dat ook de meeste rozenstruiken wel mochten, ziet er ook mooi uit.

Dat is echt de laatste plant die ik in de tuin zou halen. Heb er ooit een in de tuin gehaden het is echt een plaag hoor zo'n ding. Groeit veel te hard. En wordt heel erg lang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowieso mag ik een aardbeiplantje in de tuin neer zetten , die ga ik zelf kweken op me kamer en wanneer het goed en redelijk weer is mag die buiten staan dan is het aardbeienplantje inmiddels wel groot genoeg. Wij hebben nou ook blauwe regen bij de feranda ofzo maar dat mogen ze niet, maar misschien zetten we nog een druivenplant erbij zodat het omhoog kan groeien. En we gaan een bak maken waar gras op grooit (dat zijn mijn konijnen heel lang gewend geweest maarja onze tuin werd betegeld)

Ik weet inderdaad niet of me ouders die bruidssluier wel leuk vinden haha:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de site www.konijneninjetuin.nl/ behalve de hier al genoemde soorten druif, appelboom, bruidsluier:

Bepaalde fruitsoorten (moeilijk in een pot): braam en dan de doornloze, rode bes, zwarte bes, perenboom.

Bloeiende planten: heide, geranium, gebroken hartje, viooltjes, zonnebloemen, rozen.

Overige planten: skimmia, pachysandra terminalis, vrouwenmantel, hosta's.

Verder had ik vorig jaar een uit de kluiten gewassen vergeet-mij-nietje, in een pot. Heel mooi. Ergens las ik dat deze niet giftig was, dat geloof ik, de konijnen hebben er flink van gegeten..

Ik vind kruiden mooi staan in een pot, zoals salie, rozemarijn, citroenmelisse, munt. Deze kunnen groot worden in een pot. De konijnen snoepen er van, dus ik zette ze vaak buiten bereik op het konijnenhok. Rozemarijn en salie gingen het minst hard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel is dus dat konijnen van de konijnvriendelijke planten eten, ook degene die je zo mooi vindt..

Om dit te verhelpen ga ik dit jaar weegbree en paardebloemen kweken in de hoop dat ze vol zitten voordat ze aan mijn geliefde planten beginnen. Zaadjes zijn te koop bij The Hay Experts maar wellicht ook in Nederland..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .