Ga naar inhoud

Overstappen naar SS geeft problemen. Help!


nathaliekuh

Aanbevolen berichten

Ik ben door jullie advies dus ook maar eens overgestapt van gemengd voor naar SS. in eerste instantie bang dat de nijntjes het maar niks vonden maar dat ging goed. blijkbaar vinden ze het nog allebei lekker ook, ze vielen er thans direct op aan. echter nu kom ik het volgende probleem tegen... zolang de nijntjes gemengd voer krijgen, zijn ze de beste vriendjes. knuffelen/tegen elkaar aanliggen enz.

sinds ze SS hebben is alles veranderd, in eerste instantie was pottertje (mannetje die al 9 jaar hier is) de baas.

Nu is opeens kiko (vrouwtje 5 jaar, sinds 3 weekjes hier) de baas.

Dat vind ik niet zo een probleem, echter Kiko begint potter te bijten, zowel in zijn pootje als in zijn zeg maar bil.. ik vind 's morgens overal de plukken haar van potter. aangezien ze wit zijn moeten ze wel van potter zijn.

tevens mag potter ook niet meer aan de drink of voerbak komen, ze begint zelfs mijn partner en mij opeens aan te vallen, wat er nu dus in resulteerd dat ik mevrouw konijn af en toe maar ergens in het hok moet opsluiten of buiten sluiten zodat potter kan eten en drinken. ze hebben hier alle ruimte, kunnen 24 uur per dag door huis rennen maar sinds de ss is kiko opeens heel erg fel geworden na zowel potter als vriendlief en mij...

Als ik de voerbak gewoon uit de kooi haal en bij potter zet valt ze hem zelfs aan, dit heeft ze vooraf nooit gehad. ik moet nu dus of potter of kiko een half uurtje af en toe in de kooi opsluiten zodat ze beide kunnen eten en drinken anders lukt het gewoon niet. terwijl ze dan zo wel weer bij elkaar liggen, alleen potter vertrouwd het nu dus helemaal niet. hij komt veel meer bij mij liggen zodat ik hem kan beschermen want ik zet kiko gewoon op de grond als ze op de bank springt om potter te bijten en als ze bij elkaar liggen en kiko beweegd springt potter ook heel snel weer op.

als ik ze hun witlof/komkommer/stukje wortel enz geef is er niks aan de hand en delen ze wel maar de drink en voerbak is niet meer aan te komen...

ik hoor continu dat SS beter is voor de nijntjes maar als dit zo doorgaat kan ik dan niet beter weer terug na het gemengd voer? ik wil ze liever niet uit elkaar gaan halen, het ging zo goed met ze saampjes en ze lagen zo lief bij elkaar steeds...

alle tips zijn welkom!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze zijn met zn 2tjes ene weegt 1,2 kilo en de andere 1,3. ze krijgen ongeveer 60 gram per dag saampjes. kan wel eens 1 grammetje meer of minder zijn hoor anders moet ik de brokjes gaan breken.

het idiote is dat als ik ze weer gemengd voer geef het ophoud... ik snap er echt geen barst van.. soms wou ik echt dat ik konijnentaal verstond.. zucht..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn KK DA me laten vertellen dat je van gemengd naar SS of HF van de 1 op de andere dag kunt overstappen, omdat dat voer veel beter is voor konijnen. Maar als je wilt mengen mag natuurlijk ook. Echter andersom kun je niet zomaar. De darmen van de konijnen zijn gewend aan vezelrijk voedsel en als je dan naar gemengd gaat kunnen ze darmproblemen krijgen (mijn konijn is er zelfs waarschijnlijk door overleden).

En als je 2 bakjes voer neerzet? Of het voer verspreid door de kooi neerlegt?

Ik zou eerst wat dingen proberen voordat je weer terug gaat naar gemengd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ik overgestapt ben naar SS lijken mijn konijnen ook wel meer aan te vallen op het eten. Ze lopen over elkaar heen, duwen elkaar weg, maar laten elkaar wel eten.

Ik heb ook 2 bakjes zodat ze toch enigszins rustig kunnen eten.

Ik denk dat ze SS gewoon heel lekker vinden :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .