Ga naar inhoud

Konijn met plakpoep


Ireen

Aanbevolen berichten

Op de kinderboerderij waar ik mee help heeft één van de konijnen al een enige tijd van plakpoep, haar hele kont was een plakaat poep. Ik heb geprobeerd het eraf te brokkelen, wat nooit voledig lukte. Het leek me handiger het plakaat te weken, maar omdat op de kinderboerderij alleen koud water is en beide konijnen buiten staan (geen fatsoenlijke stal om ze tijdelijk in te houden)... was het geen optie om ze daar te laten. Ze staan nu een kleine week bij mij in de schuur, het konijn heb ik ondertussen van achter helemaal schoongekregen. Het poep zat tot bijna op de huid vast aan geklit haar. Nu is het rond haar geslachtsdelen kaal en het geklitte haar tot aan de huid kortgesneden. Ze kregen voor dat ik bij de kinderboerderij aan de slag ging alleen groente te eten (vaak meerdere kroppen sla op een dag) en gras. Toen ik daar kwam heb ik de groente verminderd en krijgen ze hooi en biks, maar veel van het hooi en biks eten ze nu niet. Nu ik ze deze week thuis heb gehad, hebben ze de eerste twee dagen beide een klein beetje andijvie (blaadje per konijn), witlog (2 blaadjes per konijn) en twee schijfjes winterwortel, daarna geen groente meer, nog minder biks (half voerbakje voor hun twee) en veel hooi. Zowel het grove hooi van de kinderboerderij (komt uit balen bij een boer weg) als het hooi wat ik aan mijn eigen konijnen geef (normaal hooi van de welkoop, mijn eigen konijnen doen het daar erg goed op), maar ik zie beide konijnen bijna geen hooi eten. Het andere konijn heeft helemaal geen last van plakpoep, en ziet er verder helemaal schoon en mooi behaard uit van onderen. Nu hebben beide konijnen ook een grote wam, en bij het konijn met plakpoep is die erg groot. De keutels in de plakpoep zijn veelal middenbruin van kleur en stinken verschrikkelijk (blindedarmkeutels?), daarnaast produceerd het konijn ook wel normale zwarte keutels, al zijn die niet heel droog.

Nu heb ik het konijn vandaag weer moeten schoonmaken, omdat er alweer keutels zeer hadden gevestigd in het geklitte haar van zijn staart (wat dus al heel kort op de huis is afgesneden).

En dan mijn vraag wat kan ik hier nu zelf het beste aan doen... financieël gata het lastig worden als ie naar de DA moet of als hij SS voer moet, het konijn is van de kinderboerderij die ngal lastig doen, moet eigelijk al blij zijn dat ik het voor elkaar gekregen heb dat ze nu biks krijgen. Dus wat zijn de mogelijkheden, ik verwacht dat de vele groente de oorzaak is, maar het andere konijn heeft dus nergens last van... is stress hier ook een factor die mee speelt? Nouja elk beetje advies komt van pas...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is een paar kroppen sla per dag niet heel goed voor een konijn. Het midden van zo'n blad, zeg maar het hardere gedeelte, dat bevat lucht. Dit kan ervoor zorgen dat je konijn last krijgt van gas.

Hoe lang zitten de konijnen daar al? Zijn gewend om zoveel groente te eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang ze daar al zitten weet ik niet, ik kom daar nu sinds oktober (als ik me goed kan herinneren), en voor die tijd lag er standaard een paar aangevreten kroppen sla, andijvie, kool, meerdere wortels en bolletjes brood in de ren. Sinds oktober krijgen ze dus van mij minder groente (ommenabij één kleine krop sla/andijvie en een winterwortel en een pistoletje voor beide konijnen), een grote voerbak biks (maar daar aten ze amper van, deden ze de hele week mee, opzich logisch met veel groente) en een grote pluk hooi, die vaak de volgende dag ondergeplast was. Maar de beheerder, die 's ochtends altijd de geiten voert gooide regelmatig nog groente in de ren. Het is me toen niet opgevallen dat ze plakpoep had, heb toen nog gekeken wat voor geslacht ze waren. Omdat er de mogelijkheid was dat ze drachtig waren, heb ik ze in een hok gezet (in november). Nu sinds een tijdje valt me dus op dat ze plakpoep heeft, terwijl ze dus veel minder groente kreeg, nog steeds wel aardig wat (halve krop andijvie, halve parika, 2 winterwortelen op een dag) verder eten ze alleen van hun biks als er geen groenvoer is (op zondag). En hooi, ja ik zie haar wel eens een sprietje eten, maar ze eet het maar heel weinig. En nu ik ze deze week thuis heb, en alleen maar op een klein beetje biks en hooi heb gezet, zie ik beide konijnen (dus ook degene die niks mankeerd) bijna geen hooi eten. En om ze nou helemaal op alleen hooi en water te zetten, vind ik wat riskant bij konijnen die weinig hooi eten... de darmen moeten immers niet stil komen te liggen.

Wat ik me ook af vroeg, kan het mischien aan de wam liggen? dat ze de blindedarmkeutels niet kan pakken wanneer ze die uitpoept?

wanneer ik haar trouwens op de rug op mn armen heb (met het checken op plakpoep og het verwijderen), poept ze ook regelmatig keutels die met haar aan elkaar vast zitten, misschien dat dat iets zegt?

Het andere konijn zit trouwens ook constant op haar de rijen (zijn beide voedsters), nu ze hier in de kooi zitten, maar ook al in het hok in de kinderboerderij... geen idee of dat iets zegt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moffel heeft ook een wam, misschien kun je het zien bij mijn foto's in mijn profiel. Maar zij kan haar BDK gewoon opeten. Ik weet natuurlijk niet hoe groot die wam van het konijn van de boerderij is? Misschien kun je een foto plaatsen en dan ook van de keutels. Daar kun je vaak veel aan zien.

Misschien herken je iets in onderstaande?

Kettingkeutels

Een konijn verzorgt zijn vacht dagelijks zelf door te wassen. Het is dus logisch dat een konijn wat haar inslikt bij het wassen. Normaal is dat niet zo erg, maar wanneer het konijn in de rui is of overmatig zijn vacht verzorgt kunnen deze kettingkeutels ontstaan.

Kettingkeutels zijn normale keutels die als het ware verbonden als een ketting met elkaar zijn verbonden met haar.

Mocht je zulke keutels ontdekken, kun je dagelijks een mespunt Prozyme geven om zo een verstopping te helpen voorkomen. Het haar lost daarmee niet op, maar de massa eromheen wordt wel afgebroken.

Ook zou je ervoor kunnen kiezen om een paar druppeltjes zonnebloemolie door het voer te doen. Je konijn raakt iets beter door de rui en de de haren worden beter uitgescheiden met de keutels.

Konijnen rijden op elkaar om de rangorde te bepalen, ook voedsters doen dit. Een heel pistoletje is wel veel voor 2 konijnen, geef ze hooguit alllebei een korstje. Kool is ook niet goed voor konijnen, daar kunnen ze ook gas van krijgen (tenminste ik las dat de eigenaar dat gaf). Misschien kun je wat van hun lievelings groenten door het hooi mengen? Of zouden ze daar niet intrappen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moffel heeft ook een wam, misschien kun je het zien bij mijn foto's in mijn profiel. Maar zij kan haar BDK gewoon opeten. Ik weet natuurlijk niet hoe groot die wam van het konijn van de boerderij is? Misschien kun je een foto plaatsen en dan ook van de keutels. Daar kun je vaak veel aan zien.

Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken...

Misschien herken je iets in onderstaande?

Kettingkeutels

Een konijn verzorgt zijn vacht dagelijks zelf door te wassen. Het is dus logisch dat een konijn wat haar inslikt bij het wassen. Normaal is dat niet zo erg, maar wanneer het konijn in de rui is of overmatig zijn vacht verzorgt kunnen deze kettingkeutels ontstaan.

Kettingkeutels zijn normale keutels die als het ware verbonden als een ketting met elkaar zijn verbonden met haar.

Mocht je zulke keutels ontdekken, kun je dagelijks een mespunt Prozyme geven om zo een verstopping te helpen voorkomen. Het haar lost daarmee niet op, maar de massa eromheen wordt wel afgebroken.

Ook zou je ervoor kunnen kiezen om een paar druppeltjes zonnebloemolie door het voer te doen. Je konijn raakt iets beter door de rui en de de haren worden beter uitgescheiden met de keutels.

Ok, klinkt opzich logisch... het konijn met plakpoep verhaard wel een beetje. Prozyme, wat is dat er waar kan ik dat halen? De konijnen eten beide uit hetzelfde bakje, kan het kwaad als het andere konijn zonnebloemolie binnen krijgt? En worden de keutels er niet natter van zodat het alsnog aan de kont blijft plakken?

Konijnen rijden op elkaar om de rangorde te bepalen, ook voedsters doen dit.

Weet ik , maar ze zit er wel héél vaak achterop.

Een heel pistoletje is wel veel voor 2 konijnen, geef ze hooguit alllebei een korstje.

Had ik kunnen weten, ze krijgen nu al anderhalve week geen brood meer, en zullen ze ook niet meer krijgen.

Kool is ook niet goed voor konijnen, daar kunnen ze ook gas van krijgen (tenminste ik las dat de eigenaar dat gaf).

Weet ik, ze krijgen ook geen kool meer sinds ik dar ben

Misschien kun je wat van hun lievelings groenten door het hooi mengen? Of zouden ze daar niet intrappen ;)
Ikheb het konijn met plakpoep nu helemaal van de groente af, geen idee ook wat hun favo groente is...

Ik geef nu alleen hooi, en elke dag een half bakje biks voor hun twee. Konijn met plakpoep, is nu na de laatste keer dta ik het schoonmaakte (3 dgn geleden) nog schoon... als ze zo de hele week schoon blijft, gaan ze weer terug naar de KiBO en dan krijgen ze alleen een klein beetje biks, veel hooi en af en toe groente te eten. Nu maar hopen dat ze deze hele week schoon blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

plakpoep in combinatie met vreselijke stank dan denk ik aan coccidiose, ik zou even wat ontlasting wegbrengen naar de dierenarts, die kan even onder de microscoop kijken of het dat ook werkelijk is, als dat het is, krijg je medicijnen mee en is het zo verholpen.

Ben vandaag met haar naar de DA geweest, omdat de plakpoep niet over gaat. De DA denkt ook dat het Coccodiose is. Ik het uitwerpselen mee genomen en die zou hij morgen bekijken en vanaf morgen dus ook aan de medicijnen (die hadden ze alleen in de hoofdkliniek).

Hoop dat het vanaf dan beter gaat, of liever helemaal over...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .