Ga naar inhoud

Pfff wat hier net gebeurde, Saar verslikt zich


hyperpancake

Aanbevolen berichten

Ik was dus net bezig mijn nijntjes naar bed te brengen, ik hou hierbij altijd hetzelfde ritueel aan. Eerst vul ik het voerbakje met SS, daarna pak ik de groenten en leg dat op de fleecedeken, als ze daar lekker van zitten te knabbelen zet ik de ren tegen de kooi en maak hem vast.

Dan vul ik water en hooi bij en dan gaat het licht uit. Daarnet gebeurde het volgende:

Ik vul zoals altijd het bakje met SS, Saar springt in de kooi om meteen te gaan knabbelen. Ondertussen pak ik de andijvie en begin de blaadjes los te scheuren. Ik leg het neer voor de kooi, Japie staat al klaar en valt gelijk aan.

Saar springt uit de kooi kijkt even rond, en begint opeens heel raar rond te springen en maakt rare geluiden. Ze komt terug naar de kooi gerent en ik zie slijm komen uit haar neus en mond. Ik heb gauw wat keuken papier gepakt en zoveel mogelijk weg gepakt. Ze ging in een rare houding liggen met haar kop ligt naar achter getrokken. Ze bleef maar niesen en slijm opspugen. Heb geprobeerd te masseren maar daar raakte ze van in paniek, dus dan ben ik mee gestopt.

Ik heb ook bruin in het slijm gezien, maar dat zal van een brokje zijn geweest. Ik vermoed dat ze al knabbelend uit de kooi is gesprongen en dat er een stukje bro in haar luchtpijpje is geschoten. Ze ligt nu ustig bij te komen, is heel aanhankelijk. Heb de brokjes maar even weg gepakt, wel hooi natuurlijk en een klein beetje andijvie.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Moet ik nu vrezen voor een longontsteking? Ik bel morgen gelijk mijn DA mocht dat ook maar enigzins nodig lijken, maar voor nu lijkt ze weer ok. Pffff toch zo maar eens naar bed.

aangepast door hyperpancake
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jeetje zeg wat zul je geschrokken zijn...Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor een longontsteking, maar hou het even goed in de gaten. Een ziek nijntje zie je al snel stilliggen en niet meer eten.

Poo verslikt zich ook wel eens als hij aan het drinken is, hij begint dan te hoesten (klinkt echt beetje zielig) maar na een paar seconden is dat weer over en springt hij vrolijk rond. Hij drinkt vaak heel gulzig.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het gaat nu weer heel goed met Saar. Ze rent, springt, eet en drinkt. Ziet er vrolijk uit en reageert weer normaal. Denk dat Saar heel veel geluk heeft gehad gister!!!

Zoiets is ook eens (ongeveer was niet hetzelfde als nu) bij mijn paard gebeurt, en daar is ook een longontsteking uit voortgekomen, vandaar mijn vraag. Denk dat ik de dierenarts even laat, want als je niet beter wist zou je denken dat er gister niks gebeurd was.

Dat hoesten deed ze ook. Ze was ook aan het "overgeven" (kan een konijn niet dat maakt het extra eng) er kwam echt veel slijm uit haar neus en mond. Ik hoop dat dit eens maar nooit weer is. Gelukkig eten ze SS en valt dat spul snel uitelkaar als er vocht bij komt. Denk oprecht dat het snellen oplossen haar leven heeft gered! Hier nooit meer was anders dan SS!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net toch even met mijn DA gebeld. Voor nu laten we haar even met rust. Zolang ze goed eet/drinkt/vrolijk is, en ik haar niet haar hoesten/proesten/roggelen is het goed. Mocht er iets veranderen mag ik meteen komen. Ik hoef gelukkig niet echt weg vandaag, dus kan haar goed in de gaten houden. Maar ze maakt prachtige bokkesprongen dus volgens mij voelt madam zich prima!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oehh... dat is inderdaad ff schrikken!

Ik heb ook wel eens iets engs meegemaakt (mijn nijn bleef met zijn hoofd tussen de spijlen van de ren zitten ;|)

Ik denk dat je nijn een beetje in shock was,, mijn nijn was helemaal down. Toen had ik de spoedeisende hulp gebeld...

Ze kunnen dood gaan in hun shock zeiden ze, daar was ik bang voor

Gelukkig dat het allemaal goed is gekomen met je nijn!

Nu nog ff bijkomen v.d schrik

Doei DOei xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je had direct nadat ze gestopt was met hoesten wat rescue remedy tussen haar oortjes kunnen wrijven, maar zo te horen is het allemaal weer goed met haar!

Pfoe, dat moet wel schrikken zijn zeg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je had direct nadat ze gestopt was met hoesten wat rescue remedy tussen haar oortjes kunnen wrijven, maar zo te horen is het allemaal weer goed met haar!

Pfoe, dat moet wel schrikken zijn zeg..

Toen ze eenmaal gestopt was met het slijm op te geven werd ze ook rap weer rustiger, maar het moment zelf was ze redelijk in paniek. Ze trok ook haar kop heel ver naar achter zodat ze toch iets van lucht kreeg. Ja het was echt schrikken, niet zozeer het moment zelf maar wel daarna als je je realiseert wat er nou echt gebeurt is en dat ik haar bijna kwijt was! Het gaat nog steeds goed, geen tekenen van lusteloosheid of apathie maar juist zeer geïntreseerd in alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje heeft dit al lange tijd heel regelmatig (zie topic maagklachten en slijmopgeven) maar een heel andere oorzaak wsk. Het is dan idd. net alsof je konijn aan het overgeven is, terwijl ze dat niet kunnen (en dan kop heen en weer trekken, naar voor en achteren, slijm opgeven, benauwd...).

Maar ik heb wel zitten zoeken op internet, als een konijntje heel gulzig en snel eten naar binnen werkt, kan dit ook voorkomen en kan voedsel de boel klemzetten. Waardoor voedsel en slijm weer vanuit de slokdarm omhoog komen en dit kan dan ook weer bijv. in de luchtpijp belanden. met regurgiteren (voedsel/slijm opgeven, wat er uit ziet als kotsen) als gevolg. In de veralen op internte las ik steeds een slechte afloop, dus jij hebt denk ik echt geluk gehad!

Als het nu over is, zou ik me er helemaal geen zorgen meer over maken. Op het moment dat het konijntje weer rustig en relaxed haar ouwe zelf is, is het goed, net zoals wij ons een keer verslikken en we daarna weer rustig verder gaan. Als het echt heel vaak zou voorkomen is het een ander verhaal natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje heeft dit al lange tijd heel regelmatig (zie topic maagklachten en slijmopgeven) maar een heel andere oorzaak wsk. Het is dan idd. net alsof je konijn aan het overgeven is, terwijl ze dat niet kunnen (en dan kop heen en weer trekken, naar voor en achteren, slijm opgeven, benauwd...).

Maar ik heb wel zitten zoeken op internet, als een konijntje heel gulzig en snel eten naar binnen werkt, kan dit ook voorkomen en kan voedsel de boel klemzetten. Waardoor voedsel en slijm weer vanuit de slokdarm omhoog komen en dit kan dan ook weer bijv. in de luchtpijp belanden. met regurgiteren (voedsel/slijm opgeven, wat er uit ziet als kotsen) als gevolg. In de veralen op internte las ik steeds een slechte afloop, dus jij hebt denk ik echt geluk gehad!

Als het nu over is, zou ik me er helemaal geen zorgen meer over maken. Op het moment dat het konijntje weer rustig en relaxed haar ouwe zelf is, is het goed, net zoals wij ons een keer verslikken en we daarna weer rustig verder gaan. Als het echt heel vaak zou voorkomen is het een ander verhaal natuurlijk.

Zoals jij het omschrijft gebeurde het ook, en ik realiseer me inderdaad heel goed dat dit ook heel fout had kunnen aflopen. Ik maak me niet echt druk dat het nog een keer gebeurd, heb nu alleen de voerbak buiten de kooi gezet. Ze is weer helemaal zich zelf, vind mij alleen nog intressanter dan eerst :love: In maart wil ik met ze naar de DA voor hun inentingen en een algehele check up. Maar in mijn ogen heeft ze gewoon dikke pech gehad dat het gebeurde, maar heel veel geluk gehad dat ze het heeft overleefd! Ik geef nooit meer een ander voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je je voorstellen dat ik dit bijna iedere dag meemaak, en de dierenarts is nog steeds niet achter de oorzaak gekomen.. Ik geef mijn nijn haar voedsel nu nat geweekt, dat scheelt al een hoop, al weet ik niet eens waarom. Ga er maar gewoon vanuit dat jouw konijntje gewoon mazzel heeft gehad en dat er nu niks meer aan de hand is. En zolang ze het voer krijgt wat ze is gewend en niet te veel groenvoer krijgt ineen (als in aanvalluhhh!!!) , of teveel concurrentie met een ander nijn als ze iets lekkers krijgt. Dan is het vast allemaal prima in orde hoor! Zou ik me zeker geen zorgen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je je voorstellen dat ik dit bijna iedere dag meemaak, en de dierenarts is nog steeds niet achter de oorzaak gekomen.. Ik geef mijn nijn haar voedsel nu nat geweekt, dat scheelt al een hoop, al weet ik niet eens waarom. Ga er maar gewoon vanuit dat jouw konijntje gewoon mazzel heeft gehad en dat er nu niks meer aan de hand is. En zolang ze het voer krijgt wat ze is gewend en niet te veel groenvoer krijgt ineen (als in aanvalluhhh!!!) , of teveel concurrentie met een ander nijn als ze iets lekkers krijgt. Dan is het vast allemaal prima in orde hoor! Zou ik me zeker geen zorgen maken.

Ik heb hetzelfde probleem ooit eens bij een paard gehad. Die stond ook met regelmaat met een slokdarm verstopping. Wat ik bij haar heb gedaan is de voerbak omhoog, zodat ze gelijk matig kon eten. En slaolie door het voer, dat maakt het net wat gladder. Het paardje heeft er nu geen last meer van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .