Ga naar inhoud

Castratie Ebbe


Quin

Aanbevolen berichten

Vrijdag is het zover, dan wordt kleine Ebbe gecastreerd en kan hij over een paar weekjes gezellig samen zijn met z'n moeder Gos.. Ik heb me al ingelezen maar ik vraag me toch een paar dingetjes af... (vergeef me als m'n vragen al ergens anders beantwoord zijn)

Ebbe is een kleine 15 weken als hij onder gasnarcose gecastreerd wordt en leeft buiten.. De DA heeft me geadviseerd om hem 2 dagen binnen te houden maar niet op kamertemperatuur. Ik heb een ideale verblijfplaats, het hok kan tijdelijk in m'n hal staan, dat is bij de achterdeur. De verwarming kan daar uit en de ramen en de deur zijn enkel beglast.. Het is dus een maar een paar graadjes warmer dan buiten.. Maarrr.. Is twee dagen lang genoeg om hem vervolgens weer naar buiten te plaatsen? Het hok staat buiten wel uit de regen en wind hoor.. Ik vraag me het af omdat Ebbe nog zo jong is en ik weet niet of hij al genoeg weerstand heeft voor deze (uiteraard kleine) temperatuurschommeling..

Verder heb ik gelezen en heeft de DA me verteld dat ik hem niet op de normale bodembedekking moet zetten maar liever op handdoeken oid. Nu ben ik net boodschappen gaan halen bij de Lidl en daar hadden ze een dierenkleedje in de aanbieding, ik heb deze meegenomen. Volstaat deze ook als 'bodembedekking' en kan ik in zijn toilet gewoon bedekken met cotton comfort? En hoelang moet ik wachten tot hij weer op aubiose en stro mag?

Alvast bedankt voor de reacties.. :) Er zullen ongetwijfeld nog meer vragen komen maar dit is tot nu toe het enige ;)

e68448227e7390c6cc9a83b24e98622b_24349.jpg?dl=1264431049

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij inderdaad niet bij kamertemperatuur binnen zit, dan is het niet zo'n probleem dat hij korte tijd binnen zit. Ik zou hem dat alleen wel pas op het warmste van de dag (in de middag) weer buiten laten, en niet 's ochtends vroeg of 's avonds laat, omdat het dan veel kouder is en het verschil met binnen veel groter zal zijn.

Zo'n doek kan prima als bodembedekking, voor een paar dagen. Ik zou wel in de gaten houden dat de doek niet té vies wordt van het plassen. Ik ben niet bekend met dat cotton comfort, wij hadden zelf gewoon stukken krant in het toiletje gelegd. Dat werkte prima. Hij kan weer op stro/aubiose zodra de wond mooi dicht is, bij Nijn hier hebben we destijds een week aangehouden.

Houd na de ingreep in ieder geval goed in de gaten dat hij gaat eten en dringen, en dat hij blijft keutelen en plassen.

Succes vrijdag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een week binnen verliest een konijn zijn wintervacht, dus je kan 'm gerust na 2 dagen binnen weer buiten plaatsen.

Al helemaal als je 'm in een onverwarmde kamer zet.

Voor zijn wondjes na zijn castratie moet je even tijdelijk andere bodembedekking nemen.

Stro kan gaan irriteren aan zijn wondjes.

Handdoeken & kleedjes zijn op zo'n momenteel idd ideaal!

Cottom Comfort kun je dan gerust in zijn toilet leggen.

Een vriendin van mij gebruikt dit voor haar konijnen & is heel fijn spul.

Na een week mag je 'm weer op stro zetten :)

Zorg wel dat je na zijn castratie pijnstillers meekrijgt, dit is heel belangrijk.

Ook dwangvoeding kan mss goed van pas komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! :) Het is me duidelijk. Ik zal inderdaad de DA vragen om pijnstillers, heeft iemand enig idee hoe deze heten?

Er kwam me nog iets te binnen.. Mag hij wel gewoon de ruimte krijgen om lekker te rennen? Of is het verstandiger om hem in het hok te houden tot de wond genezen is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede pijnstiller is Metacam.

Deze wordt over z'n algemeen het beste verdragen bij konijnen.

Maar veel DA's geven Carprofen mee.

Mijn konijnen kunnen dit ook goed verdragen.

Je mag Ebbe gerust wat ruimte geven, zolang de ondergrond maar niet extreem zijn wondjes kan bevuilen.

In het begin zal hij uit zichzelf al niet veel rondrennen, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen is het dan zover.. Om half 1 mag ik hem brengen.. Dan kan ik in de tussentijd mooi zijn hok klaar maken.. Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden?

Ik haal zijn toilet denk ik sowieso weg omdat hij een klein hupsje moet maken om erin en eruit te gaan.. Ik wil niet dat z'n wond langs het randje schaaft.. Op de plek van zijn toilet leg ik gewoon cotton comfort.. Hij toileteert achter een schotje (echte heer he ;)) kan ik dat ook het beste weghalen? Of is dit geen probleem? Het is gewoon zo'n schot die je ook bij nachtgedeeltes van hokken ziet..

Verder drinkt hij uit bakjes, is het dan ook noodzakelijk om een flesje op te hangen of heeft dat geen invloed?

Ik heb een potje olvarit worteltjes gekocht.. En ik zal de DA vragen om spuitjes en pijnstillers.. Hoe heet die SS nou voor herstellende konijnen? Is die ook te verkrijgen bij de DA of is dat gewoon in de DW te koop?

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes vandaag!

Behalve bovenstaande over de bodembedekking e.d. is er eigenlijk weinig waar je rekening mee hoeft te houden. Zorg dat je wat lekker groen in huis hebt, en houd in de gaten dat hij eet, drinkt, plast en keuteld.

Ik had hier destijds een bakje en flesje in het hok hangen, maar het flesje is niet gebruikt... Als hij altijd uit een bakje drinkt is het misschien niet nodig een flesje er bij te hangen.

Je bedoeld denk ik Science Recovery? Dat of Critical Care (is beide dwangvoeding) is volgens mij normaal gezien gewoon bij de DA verkrijgbaar. In een 'echte' winkel heb ik het nog nooit gezien, alleen in webwinkels.

Nogmaals succes, en houd ons op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje Laura! :) Ik vind het echt spannend.. Ebbe is nu lekker aan het eten.. Over twee uurtjes mag ik hem brengen.. Spannend hoor! Ik bedoelde inderdaad Science Recovery, dat zal ik dan ook meenemen van de DA.. Critical Care zou dus ook kunnen? Maar hij eet altijd al gewone SS dus wellicht is het dan beter om het bij het zelfde merk te houden..

Ik houd jullie op de hoogte! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Ebbe gebracht. De DA heeft hem nog even gecontroleerd op alles en hij is kern gezond. Ik schrok echt van die ahum ballen, wat een joekels! Dat me die nog nooit zijn opgevallen :whistle2:

Als alles goed gaat mag ik hem om 17.30 ophalen. Ik krijg pijnstillers mee en spuitjes voor dwangvoeding.. Al zegt de DA dat de kans nihil is dat ik het moet toepassen.. Maarja je weet het nooit, je kan het maar beter in huis hebben :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ebbe is gelukkig weer thuis :D Alles is goed gegaan.. Hij is een beetje in de war merk ik wel.. Al dat zachte spul in z'n hokkie. Hij drinkt nu lekker dus dat is positief! Eten wil er nog niet echt in, maar ik wacht het eventjes af..

De assistente adviseerde wel echt om te wachten met koppelen als we 6 weken verder zijn.. Ik wilde het eigenlijk al over 2 weken doen :$ Zijn er mensen die ervaring hebben met eerder koppelen? Of moet ik de tijd echt uitzitten? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

DA's houden meestal 6 weken aan om het zekere voor het onzekere te nemen.

Maar in principe is Ebbe na 2 weken niet meer vruchtbaar.

Wel kunnen zijn hormonen nog opspelen.

Het duurt vaak iets langer, voordat deze helemaal verdwenen zijn.

Bij Zazou heeft dit zeker 4 weken geduurd.

Fijn om te lezen dat de operatie goed verlopen is :)

Is toch altijd weer spannend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties weer :) Het gaat goed met Ebbe, hij drinkt goed en hij eet lekker van het hooi.. Biks kijkt hij nog niet naar om helaas.. Ook heeft hij nog plasjes gedaan of gekeuteld.. dus ik weet niet of ik me hier zorgen om moet maken of dat dit normaal is? Net lag hij lekker op een kussentje.. Nu ligt hij naast het kussentje met z'n koppie in een hoekje gedrukt.. Het ziet er zo zielig uit, maar ik denk dat hij zelf wel aanvoelt hoe hij het lekkerst ligt, toch?

Maar nog een vraag, want hij eet lekker van het hooi maar nu ligt er her en der hooi door het hok... is dit erg? Moet ik het opruimen? Het hooi zit in een ruifje en ik weet niet hoe ik het anders moet serveren als ik wil dat het niet door het hok ligt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier duurde het ook iets langer destijds voordat Nijn aan zijn biks begon, hij begon ook met hooi en groen. Als hij gewoon wel genoeg hooi (en evt. groen?) eet, dan is dat voor nu voldoende. Houd wel in de gaten dat hij er wel van gaat eten.

Laat hem inderdaad lekker zijn gang gaan, maar houd hem wel in de gaten. Dan kan hij lekker gaan liggen zoals hij wil.

Als er een paar sprietjes hooi liggen is dat niet zo erg. Als er wat meer ligt, zou ik het wel een beetje bij elkaar vegen zodat het niet kan gaan prikken in zijn wondj.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt :) Ik heb net twee rozijntjes gegeven, dat ging er bij meneertje wel in ;) ik zal inderdaad eventjes wat groen geven nu.. Ik dacht misschien dat het niet zo verstandig was omdat hij geen biks-basis heeft en dan misschien gelijk aan de dunne gaat.. Maar een beetje kan natuurlijk geen kwaad, belangrijkste is dat hij wat binnen krijgt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh het gaat echt goed tot dusver :D Ebbe heeft vier blaadjes witlof op en heeft al wat van z'n biksjes gegeten (ik denk een grammetje of 30), drinkt goed en eet lekker veel hooi.. Hij wil veel geaait worden en verder ligt hij lekker, nu weer op het kussentje.. Verder een paar verdwaalde keuteltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is prima gegaan vandaag! Hij heeft ruim 150 gram SS op! :D Ook lekker groen, drinken en hooi.. Keutelen doet hij ook goed en zien er normaal uit.. De keutels en de plasjes liggen wel overal en nergenst.. van z'n zindelijkheid is niets meer te herkennen.. Ik weet niet of dat normaal is? Maar ik ben allang blij dat het zo goed gaat! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat hij het zo goed doet.

Maar wat ik me even afvraag... hoe zwaar is Ebbe of nog beter hoe zwaar zou hij ongeveer worden?

Ebbe weegt nu +/- 2,5 kilo.. Aardig zwaar he voor een kereltje van 15 weken.. Zijn moeder Gos weegt een ruime 6 kilo.. Wat z'n pa weegt weet ik niet exact maar hij is wel een stukkie groter dan Gos.. Hij zou dus een kilo of 7 kunnen worden..

Ebbe is echt al groot, bijna zo groot als Gos.. De DA snapte er ook niks van: he? Die grote jongen, nog maar 15 weken? Aaah nu weet ik het weer, hij komt uit dat nestje van die drie grote koters!

Ik was toen de baby's 6 weken waren ook langs geweest en toen was hij ook al zo verbaast hoe groot ze al waren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .