Ga naar inhoud

Moeilijke beslissing..


Femke en Bruno

Aanbevolen berichten

Op dit moment sta ik voor een hele moeilijke beslissing..Mijn konijn Bruno heeft zijn knietje uit de kom en dit kan alleen opgelost worden met een operatie. Ik heb inmiddels contact gehad met verschillende DA'en omdat ik natuurlijk heel graag zou zien dat hij geopereerd zou kunnen worden. Maar nu is het zo dat de operatie 500euro zou kosten, minimaal, dan zitten er nog geen foto's, nazorg etc. bij. Natuurlijk zou ik dolgraag Bruno deze operatie geven, maar hier heb ik helaas het geld niet voor. Daarnaast werd me door verschillende dierenartsen verteld dat het risico van zo'n operatie behoorlijk hoog is en dat ze niet weten of het uiteindelijk goed hersteld. Bij een hond kunnen ze namelijk het pootje ingipsen zodat het rustig kan genezen, maar omdat bij een konijn het been zo hoog tot in zijn lichaampje zit, is dit haast niet mogelijk.

Ik had pijnstillers gekregen van de DA, eigenlijk om te kijken of hij op dit moment pijn had (door het verschil in activiteit voor en na). De eerste dag dacht ik meer activiteit bij hem te zien na het geven van de pijnstillers, maar daarna heb ik dit nog maar heel weinig tot niet gezien..Bruno kan wel lopen, al gaat het echt heel strompelend, ik heb hem sindsdien niet meer zien huppelen oid. Nu sta ik dus voor een hele moeilijke beslissing..een operatie kan ik hem helaas niet geven, maar nu is de vraag of ik hem gewoon op deze manier kan houden of dat het, hoe verschrikkelijk ik het ook zou vinden, zou moeten helpen om over de regenboogbrug te gaan..

Pijn heeft hij dus waarschijnlijk niet, of in ieder geval niet veel..maar wordt hij dadelijk niet heel verdrietig omdat hij bijna niets kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. jammer dat je de operatie niet kan betalen! Lijkt me erg moeilijk.. ik hoef natuurlijk niks zelf te betalen dus mijn moeder zou het konijn wel laten opereren, maar als dat niet kan.. kan je niet veel doen!

Ik heb hetzelfde probleem eigelijk, maar dan met mijn paard. Dat heelt nooit meer (al een paar keer geopereerd en 3 jaar lang gestapt en blablabla, is alles voor niks geweest en kan ie nu niet meer bereden worden enzo.. maar alsnog zou me moeder altijd alle dieren laten opereren enzo, hebben we natuurlijk niet spijt van hoor!) Maar Vegas (het paard) moet eigelijk worden afgemaakt, omdat het niet meer heelt (bij jou kan het mischien wel helen, maar dat kan niet dus laten we zeggen dat het niet meer kan helen, hetzelfde dus..) maar we hebebn de keuze gemaakt hem op een landje te zetten en aan te kijken of ie pijn krijgt. En ookal krijgt hij pijn, kan hij zelf bepalen of ie wil lopen enzo. Maargoed, als een konijn pijn heeft, is het wel wat erger dan een paard dat toch al stuk is.. Je zou met je dierenart kunnen overleggen wat hijhet humaanst zegmaar vind.. dat hebben wij ook gedaan. Stel hij zegt dat het konijn pijn blijft houden, is het gewoon eerlijker om hem in te laten slapen vind ik.. Echt heel rot voor je, veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is echt heel moeilijk, en niemand kan je daarbij helpen, je zult zelf moeten beslissen wat jij denkt dat het beste is. Ik heb voor hetzelfde gestaan, de achterpoten van mijn konijn waren verlamd, ze kon zichzelf dus niet eens meer schoonmaken, nu heb ik dat een tijdje voor haar gedaan maar in de zomer kan dat al snel fout gaan ivm vliegen/maden, dus helaas ook in laten slapen :-(

Ik wens je veel sterkte met de keuze, ik weet hoe verschrikkelijk die is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een vervelende situatie!!

MAar ingipsen is BIJNA niet mogelijk. zou het het proberen waard zijn om een steunverband om het knietje te doen zodat het niet weer uit de kom kan gaan Als het knietje in de kom blijft kunnen de kniebanden misschien beter helen? hij is ook nog heel jong toch? dan zijn de gewirchtjs volgens mij zowieso nog wat losser (verzin ook maar wat hoor :P je wilt toch alls geprobeerd hebben voor je de beslissing neemt)

aangepast door wupsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of dit kan hoor en hoeveel dit kost.... maar is amputeren geen optie..?

Als dit een stuk goedkoper is dan die andere operatie zou ik dit zelf denk ik wel overwegen als hij dan minder last zou hebben...

Ik heb namelijk regelmatig gehoord dat konijnen prima kunnen leven met 3 pootjes en heel gelukkig kunnen zijn...

Nogmaals, ik weet niet of hij dan minder last heeft én wat de kosten zijn.... maar dit zou je misschien aan de dierenarts kunnen voorleggen als je dit ziet zitten?

Lijkt mij altijd beter dan je nijn over de regenboogbrug moeten helpen om zoiets....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Resii

Over amputeren heb ik inderdaad ook nagedacht..wat de kosten zijn weet ik eigenlijk niet..Maar mijn konijn is een franse hangoor en ik denk dat hij de steun van zijn beide achterpoten toch wel hard nodig heeft. Hij heeft zijn gezonde pootje nu steeds recht onder zijn lichaamp liggen zodat hij daar wat meer steun mee heeft..Maar aan hem te zien heeft hij niet heel veel steun, want zijn twee voorpootje staan naar voren en uit elkaar (spread leggs). Met zijn voorpootjes schuift hij zeg maar ook steeds weg omdat hij niet genoeg steun heeft.

@ wuspie

Ik had wel aan de DA gevraagd of een spalkje geen idee zou zijn, omdat het dan misschien ook steun zou krijgen..Maar het knietje gaat zó snel in en uit de kom..ik heb het zelf gevoeld, maar als je het los laat springt het direct weer uit de kom zeg maar..maar het zou misschien nog het proberen waard zijn!

@ sam

Ik heb in het begin ook een keer het kontje van Bruno schoongemaakt..toen zag het er heel vies uit. Dus dat herken ik wel ja! Wat erg voor jou en je nijn toen! Met de pijnstillers kon hij zichzelf wel gemakkelijker schoonmaken had ik het idee.

pfff,lastig zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ontzettend moeilijk positie waar je in zit. Ik hoop dat je wat aan bovenstaand advies hebt. Verder kan ik alleen maar voor je duimen en hopen dat het goed komt.

Heel veel succes en sterkte!

je haalt me de woorden uit de mond

heel veel sterkte met je beslissing en ik hoop dat alles nog goed komt:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ BRC

Ik ga hem inderdaad zo weinig mogelijk beweging geven en hopen dat er verbetering te zien is.

Ik had gekozen voor pijnstilling omdat het voor mij belangrijk was om te weten of hij wel of geen pijn had. Stel hij had heel veel pijn, dan had ik hem niet willen laten lijden..

Bedankt voor jullie reacties allemaal, doet me goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha z'n blessure heeft niks met enige vorm van garantie te maken......aangezien ik er van uit ga dat hij niet is gekocht met de heup uit de kom....

Nee, maar een tv kan ook na 2 maanden opeens niet meer aangaan terwijl hij het echt deed toen je hem kocht. Bij een dier kan er theoretisch bekeken ook gewoon sprake zijn van een productiefout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ wuspie

Wel goed dat je het vraagt hoor! Ik heb de dag nadat ik merkte dat Bruno last had van zijn pootje direct contact gehad met de fokster. Ik vroeg toen ook of zij dit al vaker bij een van haar konijnen had meegemaakt en toen zei ze van niet..Maar volges mij is het zo dat je alleen 'garantie' krijgt bij echt erfelijke aandoeningen..

Op dit moment zit Bruno dus al 2 dagen in een klein stukje van de kamer, ik heb het mooi afgezet zodat hij niet veel kan bewegen en lekker zijn rust kan nemen. Om hem toch lekker te verwennen heb ik wilgentakjes voor hem gekocht, hij vindt ze heerlijk!

Ik hoop echt dat er verbetering in komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wist niet of het erfelijk was of niet. Zou kunnen toch?

en als je bruno wil verwennen (wat heel erg logisch is, zou ik ook doen) let er dan goed op dat je geen extra energie geeft, dit kan hij nu nie kwitj he :P dus wilgentakjes zijn prima (maar geen snoepjes enzo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, dankjewel!

Ik vind het al moeilijk om te zien dat hij in zo'n kleine ruimte moet zitten, dus ik wil het hem natuurlijk niet aandoen dat hij dadelijk heel veel energie heeft en dat hij deze niet kwijt kan!

Trouwens, wat me opviel..Sinds dat Bruno in het afgezette stukje zit, staat vaker ineens 1 en soms 2 oren van hem omhoog..Ziet heel grappig uit..Maar vraag me af waar dat van kan komen? Misschien erg nieuwsgierig ofzo? Omdat hij nu natuurlijk minder de ruimte heeft en toch dingen wil zien..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Femke, wat een moeilijke beslissing moet je nemen! Persoonlijk stel ik mij bij een ziek konijn altijd even de vraag: heeft het konijn nog een konijnswaardig bestaan? zolang ik daar ja op kan zeggen blijf ik voor ze zorgen. maar bv bij een achterhandslapte die niet maar overgaat en waarbij het konijn zich niet schoon kan houden met urine brand en dat soort dingen... als daar na een paar weken geen verbetering in is ga ik inslapen toch echt wel overwegen.

kijk eens, of neem eens contact op met Thea van het knabbeltje in Almere. Zij kan jou wellicht raad geven. Ze heeft namelijk veel zieke en gehandicapte konijnenervaring.

Laatst is hier een mevrouw met een Franse Hangoor geweest om de vacht te verzorgen, dat konijn heeft zijn pootjes helemaal uit elkaar staan. Net een zeehondje. Ik ben ook wel eens bij haar thuis geweest en dat konijn huppeld/schuift gezellig door het hele huis. Hij heeft een kussen om op te slapen. Beestje heeft het prima naar de zin.

mss kunnen we daar eens samen heen gaan, dan kun je zien hoe die leeft en hij heeft het veel erger dan Bruno volgens m ij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .