Ga naar inhoud

Castratie Thor "voorheen freya"


chantal40

Aanbevolen berichten

Nadat gebleken is dat onze freya eigenlijk een mannetje is, en we hem nu Thor gedoopt hebben, gaat hij morgen onder het mes voor een castratie.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik er toch wel heel erg tegenop zie! Ons vorige konijntje is na een aantal weken overleden aan hartproblemen nadat we hem bij de dierenwinkel hadden opgehaald, en ik ben toch wel erg gehecht aan onze nijn!

Vandaar dat ik me afvroeg of jullie nog goede tips, ervaringen of wat dan ook hebben, om me wat te helpen (heb ook geen idee wat er gaat gebeuren, en hoe en wat ik allemaal moet doen of juist niet) en om me misschien wat gerust te stellen.

Kleine complicatie, onze nijn is eigenlijk een buitenkonijn, ze zit sinds zaterdag al in etappes binnen (eerst in de schuur, toen in de badkamer, vandaag af en toe een paar uurtjes in de huiskamer) heeft dit nog invloed op het verloop van het herstel? En hoe zit het met hem weer naar buiten doen?

Sorry, best veel vragen, maar ik vind het dan ook echt dood eng! Dus alvast ontzettend bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om je gerust te stellen, ik neem aan dat je dierenarts verstand heeft van konijnen? Als het onder gasnarcose gaat, dan levert dat zelden grote problemen op hoor.

Het is belangrijk dat hij eet voor hij onder narcose gaat. Ook kan hij na de operatie het beste op handdoeken/ fleece gehouden worden. De bodembedekking kan namelijk irriteren aan de wond. Na de operatie moet hij weer zo snel mogelijk eten.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons konijn is vorige week gecastreerd. Hij staat ook normaal buiten, maar sinds de enorme kou vlak voor kerst hebben we ze in de schuur gezet met een kacheltje, zodat het er gemiddeld tussen de 5 en de 10 graden is. Dit ook ivm het nestje dat we onverwacht hadden en we bang waren dat het anders te koud zou zijn.

Wij hebben Snoopy na de castratie de eerste dag in een slaapkamer gezet met een kruikje, de volgende dag de verwarming uit gedaan, en zo de temperatuur laten dalen. Na 4 dagen is hij teruggegaan (zondag) naar de schuur. Het was in zijn kamertje toen ong. 12 graden en in de schuur 10. Het is prima gegaan. Alleen plaste hij in zijn eetbakje, maar ik denk dat dat komt dat we het bakje gewoon op de verkeerde plek hebben neergezet...........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons konijn is vorige week gecastreerd. Hij staat ook normaal buiten, maar sinds de enorme kou vlak voor kerst hebben we ze in de schuur gezet met een kacheltje, zodat het er gemiddeld tussen de 5 en de 10 graden is. Dit ook ivm het nestje dat we onverwacht hadden en we bang waren dat het anders te koud zou zijn.

Wij hebben Snoopy na de castratie de eerste dag in een slaapkamer gezet met een kruikje, de volgende dag de verwarming uit gedaan, en zo de temperatuur laten dalen. Na 4 dagen is hij teruggegaan (zondag) naar de schuur. Het was in zijn kamertje toen ong. 12 graden en in de schuur 10. Het is prima gegaan. Alleen plaste hij in zijn eetbakje, maar ik denk dat dat komt dat we het bakje gewoon op de verkeerde plek hebben neergezet...........

Fijn dat het goed gegaan is bij jullie! Ons konijn kan waarschijnlijk eerst toch niet terug, want zn vriendinnetje die we zaterdag net gehaald hadden, zou best eens zwanger kunnen zijn.... Maar ons konijntje had ook nog eens een pijnlijke piemel, want onze voedster had m in zn piemel gebeten zaterdag.... zo kwam ik er gelukkig ook direct achter dat we nu dus een voedster en een ram hebben!

Ik hou jullie op de hoogte, straks weer ophalen, hopelijk is het goed gegaan, want ik heb nog even nagevraagd bij de DA, maar hij doet het NIET met gasnarcose, maar met injectie... Al zei hij wel dat het nog nooit fout gegaan is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, hier even een update, net opgehaald, en hij is er wel aardig bij! Nog wel wat koud, en nog wat gestresst, maar hij kruipt af en toe ( wel wat moeizaam) toch wel wat heen en weer...hij lijkt alleen echt totaal uit balans te zijn! Het ziet er echt ontzettend zielig uit! Nu maar even afwachten of ie weer gaat eten, of dat ik m straks toch even wat moet voeren!

Hij is in ieder geval niet in de narcose gebleven, ook al was het een injectie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA heeft idd gezegd dat hij nog wat koud was, dus ik heb m toch maar in de woonkamer gezet nu, ik heb m tijdens het weekend al wat laten wennen aan de warmte, verwarming wat lager, maar dan weet ik in ieder geval zeker dat ie weer op temperatuur komt, en hij kan de eerstkomende vier weken toch niet naar buiten, omdat onze voedster misschien een nestje gaat krijgen.

Hij heeft tot nu toe een klein beetje babyvoeding gehad, en wat stukjes appel, maar nog geen hooi of korrels.... ik maak me toch wat zorgen, hij was om half vijf weer thuis, maar ligt vooral veel met zn oogjes bijna dicht,languit, hij lijkt verder wel redelijk relaxed..... af en toe gaat ie eens ergens anders liggen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Narcose bij konijnen kan ook best een lange uitwerking hebben;zien er moe uit ,slapen wat meer en kunnen soms nog wat wankel zijn.

Geef hem even een beetje tijd en ruimte om bij te komen en let op zijn temperatuur.Ik denk dat hij in de loop van de avond wel weer gaat eten...Lust hij groente of beter gezegd is hij groente gewend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hij krijgt wel vaker een stukje wortel, of een stukje appel, of andijve, of broccoli, dus we hebben nu wat appel en wortel bij m in het hok gelegd, en hij heeft zelfs al wat stukje appel gegeten! Hij lijkt nu ook al wat levendiger te worden.

Hij was vanmiddag idd ontzettend wankel! Heel zielig, maar ook stiekem wel een klein beetje grappig om te zien, maar vooral zielig.... hij zit zich ook al af en toe te wassen, dat is ook een goed teken toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hem nu binnen houdt, kan hij niet weer naar buiten voordat het weer goed voorjaar is he? Hou je daar rekening mee.

Wel fijn dat het goed gegaan is.

Bij mijn da blijven de nijnen altijd een nachtje over... zo is de narcose goed uitgewerkt. Wel fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat ze een nacht blijven hoor ik wel vaker idd, maar ik begin te vermoeden dat mijn DA niet bijster veel konijnen ziet... Hij doet ook nog geen gasnarcose, hij doet nog narcose met spuit... Gelukkig is het wel goed gegaan!

Ik weet het, hij kan nu pas weer naar buiten als de temperatuur weer wat hoger wordt. Gelukkig kan ik m weer langzaam aan wat kouder weer laten wennen in de badkamer, want daar kan ik los van het huis de temperatuur gemakkelijk regelen, maar het moet buiten toch wel weer +10 zijn, minstens.

Aan de andere kant, moeten we ook nog een dikke maand wachten om te zien of onze voedster wel of niet een nest krijgt, dus tot die tijd kan hij toch sowieso niet naar buiten, want ons hok kan niet opgedeeld worden......

Gelukkig begint hij nu echt weer wat rustiger en alerter te worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin me nu toch wel wat zorgen te maken! Hij eet eigenlijk geen gewoon voer, alleen een paar stengeltjes hooi en af en toe een stukje appel.... Moet ik nu bijvoeren?

Wat me echter meer zorgen baart nu, is dat hij niet echt schijnt te plassen. Gister bij de dierenarts had ie flink geplast, en vanochtend had hij nog wat geplast toen ik de medicijnen (probeerde) te geven, net zat hij echter even op schoot, en hij was verder wel relaxed, maar hij plaste opeens wel, het kwam er alleen echt in een plotselinge krachtige straal uit, alsof je een spuitje krachtig leeg spuit....

Nou is hij zaterdag ook in zn piemel gebeten, en nu dus gecastreerd, kan het zijn dat het daardoor wat dik is en misschien wat afgesloten? En moet ik hier wat aan doen, of moet ik het even afwachten? Ik heb even gekeken, en het ziet er wel redelijk uit, maar ik durf er verder niet aan te zitten oid, want als ik ook maar in de buurt kom met mn vingers wil ie al weg springen (logisch ook natuurlijk!)

Help?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is eigenlijk dat ie wel wat fruit wou eten, en om de een of andere reden ook de krant op loopt te knagen, maar het bakje met voer eigenlijk on aangeroerd is....

De DA heeft de wond idd gecontroleerd, wat me wel opvalt is dat hij af en toe aan de wond lijkt te likken, en daar dan wat bij piept/knort, alsof hij zich zelf pijn doet...

Ik denk dat ik idd morgen de DA maar even moet bellen.... Misschien ben ik gewoon overbezorgd, maar ik wil wel dat ie weer opknapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij knarsetand niet, verder lijkt hij ook wel rustig, en hij is niet heel suf ofzo.... natuurlijk ligt hij af en toe nog wel wat uit te rusten, maar hij loopt ook regelmatig even wat door de ren.

Hij keutelt volgens mij wel goed, zo te zien zijn ze wel iets kleiner als normaal. Omdat ik m nu binnen heb in de ren, kon ik ook zien dat er vanochtend wat blinde darm keuteltjes lagen, en deze heeft hij vanochtend ook nog weer op gegeten. Net heeft hij ook weer een stukje appel gehad....

Voor zover ik nu kan zien, zitten de hechtingen er nog in....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hem nu binnen houdt, kan hij niet weer naar buiten voordat het weer goed voorjaar is he? Hou je daar rekening mee.

Oeh wat goed dat je dat zegt.. M'n nijnen leven buiten.. En ik wil binnenkort m'n manneke laten castreren en ik was van plan hem tijdelijk in het halletje te zetten bij de achterdeur.. Dat is dus binnen maar verre van warm (voor ons mensen).. Ik heb de verwarming daar altijd uit staan, en dat vertrek is voorzien van ramen met enkel glas.. Het is dus wel iets warmer dan buiten maar niet zo warm als in de rest van m'n huis..

Moet ik 'm dan ook echt binnen gaan houden tot het voorjaar? Want ik wil hem zo snel mogelijk aan m'n dame koppelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het in het algemeen geldt, maar een konijn moet natuurlijk herstellen van een operatie als hij gecastreerd is, en heeft daar al zijn energie voor nodig.... toen ik Thor weer op ging halen na de castratie, gaf de DA zelf al aan dat hij wat moeite had met weer op temperatuur komen, dus dat ie toch echt gewoon in de (warme) woonkamer moest, wel hadden we hem al een aantal dagen daarvoor van buiten (tussen 2 en -5) naar binnen gehaald, waar het ongeveer een graad of 8 tot 10 was, maar omdat ik wil dat hij goed geneest, en zoals gezegd dus problemen had met zijn temperatuur, het heeft bijna anderhalve dag geduurdt voordat ie weer echt goed op temperatuur was, heb ik m gewoon naar binnen gehaald, dan maar een aantal weken voor nood binnen....

Maar zoals gezegd, weet ik niet wat het algemene oordeel is hier... Als ik de keus gehad had (had ik nu niet, want we hadden er per ongeluk een voedster bij, foutje met geslacht bepalen) had ik denk ik wel toch zeker gewacht tot het voorjaar met castreren.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, bedankt :) Ik zal het nog eens even navragen bij de DA dan want mijn huis is niet echt konijn-proof ;)

Vind het lastig hoor, het is inderdaad beter om het in het voorjaar te laten doen maar ik wil ze ook zo graag zo snel mogelijk koppelen.. Bedankt voor je advies in ieder geval :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ons huis is ook alles behalve konijn proof, vooral in de tv kast kruipen, achter de versterker (is aan twee kanten open, de kast) en knagen aan de eetkamer stoelen is geliefd ;) Maar ik heb nu een panelen ren, die ik van het zomer gekocht heb, en die heb ik gewoon in de huiskamer staan, met een hoeslaken eronder...

Staat ook wel op de foto's in mn album. Het is natuurlijk niet de meest ideale situatie, maar het voldoet!

Idd, vraag het je DA nog even na, als die verstand heeft van konijnen, kan hij je ook kundig advies geven over het beste jaargetijde om te castreren en hoe en wat verder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is veel zieliger om een konijn niet te castreren! Zo kan hij geen vriendinnetje krijgen, en doe je dat wel, dan heb je het ene nestje na het andere!!!

En bovendien, mijn vader is ook gesteriliseerd, hij heeft nu vijf kinderen en wil er niet meer. Een konijn kan niet aan de voorbehoudsmiddelen, en er zijn al meer dan genoeg konijnen op de wereld! Mensen blijven toch ook niet maar doorfokken zonder maatregelen te nemen? Dan zou de wereld snel te klein worden!

En mijn nijnen leven niet in de natuur.... dus wat natuurlijk is gaat dan natuurlijk niet helemaal meer op!

Overigens, hier even een kleine update, ik heb gister toch even met de dierenarts gebeld, omdat ik me toch wat zorgen maakte, omdat Thor nauwelijks plaste en het hem heel veel moeite leek te kosten, waarschijnlijk omdat hij gebeten is in zn piemel en dan ook nog de castratie.

Vanaf vandaag echter, is hij er echt weer helemaal bovenop! Hij wordt zelfs alweer baldadig, en keutelt alweer flink. Soms is hij wat onhandelbaar (altijd al geweest) want het is niet echt een knuffelkonijn.

Medicijnen geven is nu dus ook onmogelijk, hij was zelfs beledigd vandaag en heeft een kwartier lang met zn achterpoten naast mij op de bank zitten stampen:lol: Ik heb dus besloten om te stoppen met de medicijnen.

Hij heeft de kuur af gemaakt, en de DA had wel aangegeven dat ik mocht verlengen als hij nog veel last had, maar hij maakte net zelfs een binkie, dus hij is er echt weer helemaal bij! Ook ziet het er allemaal goed uit, mooi roze, niet dik, dus het is eindelijk echt achter de rug, hij is weer een blij, gezond konijn!!! :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .