Ga naar inhoud

Vervilting vacht?


Toontje24

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Sinds 6 weken heb ik een heel lief teddy dwerg konijntje! Van tevoren heb ik het een en ander gelezen over dit ras en de verzorging van de vacht. Nu kwam er meermaals voorbij dat dit ras 1 (a 2) keer in de week een borstelbeurt nodig heeft om vervilting van de vacht te voorkomen.

In praktijk blijkt dat ik hem eigenlijk elke dag wel moet borstelen, omdat er elke dag wel wat kleine klitjes in zijn haar zitten. Dit doe ik overigens met alle liefde!

Maar wat houdt vervilting nou precies in? Hoe ziet het eruit?

Er zijn ook plekken waar ik niet zo goed bij kan komen. Zo heeft hij onder zijn staartje de nodige klitten gehad. We hebben dit aantal wel kunnen verminderen door weg te knippen (het waren echt grote klitten tot op de huid) en uit te kammen, maar het blijft lastig... Zou zo'n plek voor vervilting van de hele vacht kunnen zorgen??

Het viel mij ook op dat sommige volwassen teddys die toch een goede verzorging krijgen, een hele ruwe vacht hebben... Krijgen teddys dit altijd naarmate ze ouder worden of ligt dit dan toch aan de verzorging?

Nou, een aantal vragen in totaal! Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een heel lief teddy dwergje genaamd swiffer omdat hij zo lekker pluizig is! Het klopt dat je hem vaak moet borstelen en vervilting is heel vervelend hij heeft/had het op zijn borst ik heb het er bijna uit! Maar wat ik doe om te voorkomen dat hij zo snel klitten krijgt is eens in de zoveel tijd zijn vachtje korter knippen ik hoef dus ook niet elke dag te borsten maar inderdaad zo'n twee keer per week je kunt dat dus proberen, pas wel op dat je niet in het huidje knipt! En ik weet ook niet of ik het zou doen als het beestje de hele dag buiten staat... Veel geluk met je pluisjes konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ik knip bij de bibs van mijn teddy,s en angora hun haren gewoon kort Zie je niets van [en wat dan nog?] Scheelt ook omdat er anders vaak keuteltjes in blijven hangen Verder borstel ik alle dagen, dan krijg je al minder klitten, en de kleintjes knip ik er uit Teddy,s krijgen als ze ouder worden ,is mijn ervaring steeds minder haar op hun rug Ze hebben dan een soort van ,,rokje ,, De haren die over de grond slepen verklitten dan vlug als er zaagsel enzo ik komt Mijn 10 dieren zitten op een laag kattenbakvulling , dikke laag kranten en dan wat hooi Daar ben ik nog op zoek voor ruifjes die voldoen Sommige fokkers van teddy,s letten ook echt niet op wat ze bij elkaar zetten ivm $ Gelukkig moet ik zeggen licht de teddymarkt een beetje op zijn kont en gaan ze daar mischien beter op letten De ene teddy heeft een echte wattenvacht die haast niet bij te houden is terwijl de andere maar 3 keer per week hoef Dus het kan wel maar er moet bewuster mee gefokt worden Net als bij meer dieren Jonge teddy,s kun je ook knippen maar dan wel heel voorzichtig ivm stress en schrikken anders knip je in hun vel Dan kun je opnieuw beginnen met alle dagen borstelen Teddy,s zijn fantastise dieren , maar wel bewerkelijk In mijn kleine opvang zitten al div dieren van mensen die zich niet realiseren dat alle dagen borstelen 10 jaar duren kan !!!Met alle gevolgen van dien Mocht je nog meer vragen hebben stuur maar een pb tje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .