Ga naar inhoud

Nijntje heeft blaasontsteking (deel 2)


Choco en Nijntje

Aanbevolen berichten

Vanochtend ontdekte ik dat Nijntje waarschijnlijk terug een blaasontsteking heeft. Vorige keer was in november.

We zijn net terug van onze DA, ze heeft terug Baytril gekregen, maar een hogere dosis en ze krijgt ook Metacam.

De DA heeft haar helemaal verzorgd, maar ze had ook een abces, aan haar buitenste geslachtsdelen kwam er zelfs etter uit... :beurk:

Nijntje is van mijn dochter en die heeft wat traantjes moeten wegpinken omdat ze duidelijk pijn had.

Alles werd schoongemaakt en ontsmet en ze heeft haar medicatie gekregen, afwachten dus.

De DA zei wel, dat 2 blaasontstekingen zo snel na elkaar kan wijzen op een baarmoederonsteking. Hij raadde ons aan om haar eerst rustig te laten genezen en haar daarna te steriliseren... :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm... ik begrijp dit ook niet goed... Is er vorige keer een staal van de urine genomen?

Een DA kan het verschil tussen een baarmoeder en een blaasontsteking niet voelen nl. Een blaasontsteking kan wel worden vastgesteld door een urine-onderzoek.

Dat 2 blaasontstekingen na elkaar wijzen op een baarmoederontsteking heb ik nog nooit gehoord... denk dat de kans groter is dat de diagnose in het begin gewoon verkeerd was en dat ze toen al een baarmoederontsteking had. Nu, de behandeling is dezelfde, antibiotica en pijstillers. Wat jammer is,is dat je de baarmoeder er niet een paar weken geleden hebt laten uithalen...

Naar welke DA ga je? Ik zou je voor de castratie echt een KK-DA willen aanraden, daar zitten nu extra risico's aan door de ontsteking die er al zo lang zit. Haar hart zal verzwakt zijn bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm... ik begrijp dit ook niet goed... Is er vorige keer een staal van de urine genomen?

Een DA kan het verschil tussen een baarmoeder en een blaasontsteking niet voelen nl. Een blaasontsteking kan wel worden vastgesteld door een urine-onderzoek.

Dat 2 blaasontstekingen na elkaar wijzen op een baarmoederontsteking heb ik nog nooit gehoord... denk dat de kans groter is dat de diagnose in het begin gewoon verkeerd was en dat ze toen al een baarmoederontsteking had. Nu, de behandeling is dezelfde, antibiotica en pijstillers. Wat jammer is,is dat je de baarmoeder er niet een paar weken geleden hebt laten uithalen...

Naar welke DA ga je? Ik zou je voor de castratie echt een KK-DA willen aanraden, daar zitten nu extra risico's aan door de ontsteking die er al zo lang zit. Haar hart zal verzwakt zijn bv.

Ze gaat naar die ene van toen met Hypoliets stilligende darmen.

2 blaasontsteking na elkaar duiden naar mijn weten idd niet op baarmoederproblemen. Het is idd wel zo dat de kans dan groter is dat je met baarmoederproblemen ipv blaasproblemen te maken hebt (en de eerste diagnose dus incorrect was). Aangezien de symptomen deels gelijkend zijn.

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie snelle reacties !

In november zijn we naar een DA van wacht geweest in het weekend.

Volgens mij een heel goede DA, maar niet konijnkundig.

Ik heb bij beide DA's zelf gezegd dat ik een blaasontsteking vermoedde... :$

Mijn DA heeft haar vandaag onderzocht en hij zei dat hij geen steentjes voelde in haar blaas.

Hij sprak mij niet tegen wat betreft de blaasontsteking, maar hij vermoedde inderdaad eerder een baarmoederontsteking.

Hij zei ook dat dat de pus vanuit haar baarmoeder kon voortkomen.

Het was daar onderaan ook zo'n rommeltje, dochter overstuur, nijntje aan 't kreunen duidelijk van de pijn. 't Was wel allemaal even verwarrend.

Nu de beslissing is al gevallen dat we haar gaan laten steriliseren.

We doen alles voor onze nijntjes wat we kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet precies wie je bedoeld met veearts...

Maar het is die van het timothy hooi (en uiteindelijk tegen de vochtinfusen toen..).

Ik heb het er recent nog met een nieuwe DA in de buurt over gehad en zij (en een hoop andere DA'en hier in de buurt) sturen voor castraties van voedsters naar hem door.

Hoeveel ervaring hij heeft met castraties bij ontstoken baarmoeders weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel gaat het in ieder geval goed met Nijntje.

Ze eet nog steeds hééél graag... :mdr:

Ze is ook niet echt rustiger dan normaal, maar ze is anders ook gewoon een rustig nijntje.

Keuteltjes zijn ook normaal.

Ook het toedienen van de Baytril en de Metacam gaat vlot.

Als ik niet die plasjes gezien had en haar onderaan gecontroleerd had, zouden we eigenlijk niets verkeerd zien aan haar.

Daarom schrokken we ook zo erg van al die pus...

Maar goed, ze moet 14 dagen antibiotica krijgen en dan terug naar de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .