Ga naar inhoud

Na Castratie, konijn naar buiten?


xxNijntje

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik wil graag binnenkort mijn konijn laten castreren.

Maar het is een buitenkonijn, ik lees bij sommige topic's dat het wel kan en bij sommige dat het niet kan..

Wat kan ik nou het beste doen?

Mijn konijn is een dwergkonijn van ong. 1,5 jaar oud.

We hebben naar de dierenarts gebeld en die zegt dat het nu te koud is, dan wil ik hem best een dagje binnen houden, maar dit is toch niet goed voor buitenkonijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar 30 december is Konijn gecastereerd. Ik heb hem naar binnen gehaald maar dan wel boven op een slaapkamer met het raam open. (wel zorgen dat hij niet op de tocht staat) hij is 3 dagen binnen geweest en daarna was hij zo goed te pas dat hij lekker naar buiten is gegaan.

Als het volgende week oud en nieuw is haal ik mijn koppeltje ook voor 2 dagen naar binnen. Wil geen risico lopen dat iemand en rotje of vuurwerk over de schutting gooit. Dan maar 2 dagen naar boven op een koude kamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem eerder binnen houden dan buiten. Het is nu echt heel koud buiten. Na de castratie is je konijn echt ziek hoor en van slag. Hij zal er ook meer moeite mee hebben om zichzelf warm te houden dus ik zou hem sowieso de eerste week lekker binnen houden. Misschien in een vertrek waar het iets kouder is dan bijv de huiskamer. En het dan langzaam naar buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijn is vorig jaar in december geholpen, we hebben hem toen een aantal dagen in onze garage gehouden. Daar was het iets warmer dan buiten. Nijn is na 3 dagen weer naar buiten gegaan.

Het is inderdaad niet goed om je buitenkonijn naar binnen te halen, maar als je zorgt dat het temperatuursverschil niet te groot is met buiten door inderdaad bijv. een raam open te zetten, is het niet zo'n probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk precies dezelfde vraag. Mijn mannetje word volgende maand ook gecastreerd. Hij is dan ongeveer 5 maanden. Maar moet je hem een aantal dagen voor de castratie al laten wennen aan de hogere temperaturen? Moet hij dan al een nacht(of meerdere) in de schuur voor je hem binnen zet in een onverwarmde kamer?

En hoelang binnen houden? en hoelang weer in de schuur voor hij weer naar buiten kan?

Wat moet de temperatuur zijn in de onverwarmde kamer? Wat mag het maximale temperatuurverschil zijn van het ene verblijf en het andere?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje is op 15 december geholpen. Onze da zei dat het gerust kon hem daarna naar buiten.

Moet er bij zeggen dat hij bij hun een nachtje over is geweest. Dus daar heeft hij de eerste nacht binnen gezeten (niet in een verwarmde ruimte).

Thuis is hij meteen naar buiten gegaan. Wel lekker warme bodembedekking (van die katoen achtige had ik) en met dekentjes.

Is prima gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt denk ik heel erg af van de buitentemperatuur en het is ook per konijn verschillend. Mijn konijn is eind oktober gecastreerd en is ook direct naar buiten gegaan en dit ging prima. Hij was binnen niet te houden en wilde echt naar buiten toe. Wel heb ik een kruik en warme dekens over z'n hok gelegd.

Maar ja toen was het nog lang niet zo koud als nu. Ik denk dat ik het nu niet zou doen, maar toch 2 a 3 dagen binnen zou laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .