Ga naar inhoud

Stoelgangprobleem ...


webwiper

Aanbevolen berichten

Bo, onze NHD van 2,5 jaar (ex-ram) is een schat van een konijn. Hij woont samen met Be, een NHD-vrouwtje van 1,5 jaar oud. Ze doen het enorm goed samen en wonen al ruim een jaar in het ruime buitenverblijf in de tuin (dubbel hok, aarde-ren met speelgoed en nog stuk hok in het tuinhuis, allemaal doorlopend).

Sinds een aantal maanden merken we dat Bo makkelijk last heeft van uitwerpselen die aan zijn kont kleven. Het gaat hier over blindedarmkeutels (merk ik aan de geur). Geen sprake van diarree, want zijn overige keutels zijn top en de voeding is al meer dan een jaar ongewijzigd en afgewogen.

Het is ook niet dat hij zijn blindedarmkeutels niet opeet, want we vinden er zelden in hun originele vorm (tros) in het hok. Wel treffen we af en toe een vlek stoelgang aan die kleeft (precies platgedrukte blindedarmkeutels). Als we dat merken controleren we Bo ook altijd en meestal kleeft er dan wel iets aan de kont. Dit is weliswaar met lauw water goed te verwijderen. Het is ook op die plaatsen in het hok waar hij graag zijn dutje doet, niet overal dus. Het hok wordt dagelijks van kop tot teen ververst. Ze hebben momenteel geen stro (wel als het koud wordt), enkel aarde en hout onder de voeten.

Ik liet de stoelgang reeds onderzoeken, daar was volgens de DA niks mis mee. We experimenteerden met hun voeding, maar geen merkbaar verschil. We laten hen niet meer in het natte gras lopen, maar ook dit lostte het probleem niet op ...

Nu had ik hier graag toch een oplossing voor omwille van :

- gevaar in de zomer (vliegen en maden)

- stress voor Bo telkens we hem moeten vangen, controleren, wassen

- stress voor ons om elke dag nerveus het hok te controleren of er iets abnormaals is. Vooral ikzelf merk dat het meer en meer mijn dag 'domineert' (gedachten) wat niet meer gezond is. Ik heb dan ook een grote bezorgdheid naar onze diertjes maar kan daar zelf weinig aan doen.

Wie weet raad ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raad heb ik niet echt maar ik heb hier hetzelfde met Lucky.

Vorig jaar heeft ze dit ook een tijd gehad en uiteindelijk heeft het zichzelf opgelost.

Een paar weken geleden begon het weer. We zijn toen met haar naar de da geweest en die voelde wel wat pijnlijke plekken in haar buik.

Even geen biks meer en 2x per dag een beetje laxeermiddel.

Na een week ging het beter en vonden we geen bd-keutels meer en haar kont was schoon. Nu zijn we al een week of 2 biks aan het opbouwen maar zelfs met een paar gram zit er vaak nog wel wat aan haar kont (niet veel maar er zijn toch wel vaak een paar vieze plekjes). Geen bd-keutels meer in het hok, behalve gister.

Ze krijgen verder alleen nog maar hooi dus of die paar gr biks het nu doen?.

Het lijkt soms wel of ze die bd-keutels lekker in het rond smeert maar ze toch wel opeet.

Ook liggen er sinds een paar dagen half opgegeten gewone keutels, bij Bo ook?

Ik ga zelf binnenkort nog maar eens naar de da om te overleggen en evt keutels laten onderzoeken.

Verder hoop ik dat het net als vorig jaar zichzelf weer oplost voor de zomer.

Ik ga iig dit topic verder volgen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik liet zowel de slappe stoelgang als de normale keutels onderzoeken. Dit gebeurde in een labo. Alles was volgens de DA perfect in orde.

Wat houdt een ontwormingskuur in ? Kan het negatieve effecten hebben mocht dit er niks mee te maken hebben ?

Ik zou het raar vinden mocht er lichamelijk iets mis zijn, want hij doet het voor de rest uitstekend. Is actief en speels, goed op gewicht, blinkende vacht, eet goed, keutelt en plast goed, ...

aangepast door webwiper
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je keutels van een dag of 5 hebt laten onderzoeken door het labo, ben je normaal zeker dat het geen wormen zijn, als zij niks gevonden hebben. Indien het niet van een paar dagen was, heb je eigenlijk geen volledige zekerheid.

Een konijn ontworm je met panacur en dan een vloeibare variant. Aangezien de pasta in BE niet te krijgen is, kan je best op zoek naar de suspensie (de meeste DA'en hebben die wel, zeker als ze vaak konijnen behandelen). Aangezien je rekening moet houden met de cyclus van de wormen, behandel je of 14 dagen aan een stuk of 5 dagen behandelen, 10 dagen niets en dan terug 5 dagen behandelen.

Aangezien dit over een zeer korte 'behandeling' gaat, heeft dit normaal geen neveneffecten ook niet als het toch geen wormen zouden zijn.

Je denkt zelf niet aan een lichamelijk probleem? Enig idee waar je wel aan denkt?

Een gezond konijn eet zijn BDK normaal onmiddellijk uit de anus op en deze komen normaal dus niet echt in de omgeving terecht of horen dus idd niet aan zijn kont te blijven hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik druk me verkeerd uit ... Eigenlijk bedoelde ik dat ik niks van gedragsverandering merk bij Bo. En het is ook niet zo dat hij geen BDK's meer eet. Sommige dagen vinden we niks. Af en toe een plekje. Dus hij eet ze nog steeds, maar niet altijd allemaal, zo blijkt.

Omtrent het ontwormen : ik vermoed dat je dan die pasta onder hun eten moet brengen of zo ? Ze eten samen, dus ja, Be zou sowieso ook deelnemen aan de kuur dan ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft geen gedragsverandering te merken, zeker in het begin niet.

Maar het niet altijd goed opeten van BDK's bij juiste voeding, kan wijzen op een mogelijke wormbesmetting.

Je spuit het meestal met een spuitje in hun bekje. Of je mpeert het op iets lekkers of bijvoorbeeld tss 2 blaadjes basilucum ofzo.

Het kan natuurlijk nog altijd een andere 'oorzaak' hebben. Maar de meest voor de hand liggende is meestal wormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .