Ga naar inhoud

Geen ervaring... Graag tips...


Noodley

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben altijd al gek geweest van konijntjes, maar ik mocht er nooit houden... Nu ik alleen ben gaan wonen kon niets of niemand me nog tegenhouden :)

Vandaag ging ik naar de winkel voor paardeneten en zag dat ze daar ook konijntjes hadden...

Ik zag daar schattige beestjes zitten en vroeg info aan de winkelbediende... Mijn keuze was snel gemaakt... Ik koos voor een dwergkonijntje van 8 weken oud, ze is licht bruin met lang haar... En ze is zo schattig :love:

Ik heb uiteraard ook een kooi, voeding, hooi en bakvulling gekocht...

De meneer van de winkel zei dat ik haar de eerste dagen moet gerust laten, dat het kan zijn dat ze niet uit haar holletje komt en dat ze niet gaat eten... Nu dat is heel anders... Mevrouw begint al goed rond te huppelen en eet al lustig van haar hooi...

Wat ik me nu afvraag... Welk voedsel mag ik haar allemaal geven? De meneer zei dat een dwergkonijntje geen groentjes mag eten, terwijl ik op internet info heb gezocht dat het wel mag...

Hoelang mag ik haar niet aaien en optillen? Vanaf wanneer mag ik haar eens laten rondhuppelen in huis?

Ook heb ik 2 honden, voorlopig staat Noodley op tafel, de bedoeling is na verloop van tijd haar kooi op de grond te zetten... Maar ik wil dat m'n honden eerst aan haar wennen en omgekeerd... Hoe merk ik dat ze haar nieuwe huisje gewoon is?

Moet ik haar ook kammen?

Als er iemand tips heeft, zijn ze altijd welkom... Ik heb echt geen ervaring met konijntjes maar ik wil Noodley een droomleventje geven...

Alvast bedankt...

Groetjes,

Nathalie, Noodley en de woefies :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het een goed idee om op de website van BunnyBunch.nl in te lezen! het konijntje mag WEL groenten! alleen niet alle gronten! en het moet wel opgebouwd worden! dus heeel klein beetje elke dag...lees maar rond!

je zegt dat je al een tijdje gek bent van konijnen...dan vind ik het echt jammer dat je niet eerst in opvang centra's heb gekeken voor een geschikte nijn! daar zitten heel veel mooierds op een huis te wachten!

Zoals The Email Femail segt..konjnen zijn groeps dieren en een vriend/vriendin nodig hebben! maar je frummel is nu te klein om gekoppeld te worden...daar over kan je op deze website veel meer vinden.

Ik zou NOOIT honden vertrouwen bij konijnen!! zelfs zijn ze gewend! je weet het maar nooit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste voedsel kan je haar gewoon bixjes geven (heb je van de winkel geen overgangsvoer mee gekregen?)

Als je haar groenvoer wilt geven zal je haat hier rustig aan moeten laten wennen.

Eerst een week een soort groente te beginnen met de grootte van een postzegel en als dat goed gaat (ze blijft mooie keutels houden) kan je dit steeds iets groter geven en steeds een stukje groente erbij.

Witlof is denk ik heel goed om mee te beginnen.

Ook moet ze altijd vers hooi hebben dit moet de hele dag tot haar beschikking zijn.

Fruit moet je mee uitkijken ivm de suikers die er in zitten.

Heel af en toe een rozijntje om haar te verwennen of een heel klein stukje appel kan ook.

Zorg ook dat ze altijd vers water heeft.

En idd wat hierboven gezecht word konijntjes zijn groepsdieren en voelen zich het prettigste met een maatje erbij.

Maar vanaf 4 mnd mag je pas koppelen mocht je dit willen, laat altijd wel eerst goed de geslachten na kijken door een DA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel leuk dat je bent begonnen aan een konijntje. Ik snap ook heel goed dat je denkt het goed te doen, want die dierenwinkel man heeft je toch alles uitgelegd...Maar ik heb toch nog een paar vragen en opmerkingen.

- Hoe groot is het hok? Ze is nu met 8 weken namelijk nog erg klein, maar ze zal zeker groeien en een grote kooi is dan wel op zijn plaats.

- Noodley mag ook gewoon groeten hebben, maar dit moet je langzaam introduceren. Dus beginnen met postzegelformaat stukjes, anders kan ze diarhee krijgen. Goeie groenten zijn o.a. witlof, peterselie, selderij (ga vooral geen sla en koolsoorten geven, daar kunnen ze een gasbuik van krijgen en aan sterven).

- Hooi moet eigenlijk haar basis voedsel zijn, dus dat moet ze altijd hebben. Daarnaast mag ze ongeveer 25 gram biks (dus niet van dat gemengde voer) per kilo volwassen lichaamsgewicht. Je moet dus weten hoe zwaar ze ongveer zal worden. Het kan namelijk best zijn dat je dwergje geen echt dwergje is, dit is namelijk vaak het geval in bij dierenwinkel konijntjes.

- Email Female, zei het ook al. Konijnen zijn eigenlijk groepsdieren. Als je een vrouwtje hebt (laat dat nog even nachecken bij een dierenarts die goed op de hoogte is van konijnen) dan kun je haar het beste koppelen aan een gecastreerd mannetje. Er zijn vele opvangen vol konijntjes die een goed tehuis zoeken.

- Ook met Noodley voldoende los kunnen lopen. Dus ik zou haar niet op de tafel laten staan, maar gewoon op de grond (op een tochtvrije plek). Je moet er dus wel opletten dat het goed gaat met de honden!

- Je kan ook contact gaan maken met haar. Door het deurtje van de koi open te zetten en er gewoon voor te gaan zitten met iets lekkers voor haar (biksje, groenvoer). Op deze manier zal ze vanzelf bij je komen (konijnen zijn nieuwschierig) en aan je wennen.

Tot zover even mijn tips, maar er is nog veeel meer ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet dat er dierencentra waren voor konijntjes :( had ik dat geweten had ik graag een sukkelaartje geholpen...

Het was echt mijn bedoeling niet om een konijntje aan te schaffen vandaag, maar ja, je weet hoe dat gaat... Je ziet dat zitten in zo'n klein hokje...

Voor alle duidelijkheid, m'n woefies en Noodley mogen nooit samen loslopen! Het is gewoon de bedoeling dat ik Noodley na verloop van tijd op de grond kan zetten (in haar kooi) en uiteraard ook als ik in de woonkamer ben... M'n woefies slapen in de woonkamer, en Noodley gaat in de bureau slapen, veilig ver weg van elkaar...

Blijkbaar ben ik foutief geïnformeerd... Die meneer zei dat een konijntje perfect alleen kan leven in een kooitje, zolang je het maar aandacht geeft...

Nu ik weet dat Noodley graag een vriendje heeft na verloop van tijd, zal ik daar graag voor zorgen... Ga dan eens kijken of ik een gecastreerd sukkelaartje vindt... Bestaat die organisatie enkel in Nederland of ook in België?

Ivm die groentjes... Die meneer zei dat dat is omdat dat te hard gist... Nu heb ik hem ook de vraag gesteld: konijntjes en wortels zie je toch altijd in combinatie? Hij zei dat het echt not done is.. Aangezien er op internet verschillende meningen staan, heb ik hier mijn topic gepost om het te vragen.. Ik wil echt niets verkeerd doen (al heb ik dat blijkbaar wel al gedaan door geen sukkelaarke te kopen en door een konijntje alleen te houden), vandaar mijn vragen die voor jullie vanzelfsprekend zijn!

Qua voeding heb ik gekocht wat ze daar kreeg, brokjes in verschillende kleuren, een groot pak hooi heb ik ook gekocht, waar ze al lustig aan zitten knabbelen heeft...

Een meter heb ik niet, heb 't kot dus proberen meten met een lat... Het is ongeveer 90 x 60..

Heb ik daar goed aan gedaan? Het was het grootste kot dat er was...

Mag Noodley vanavond al los of is dat te snel? Blijkbaar zou ze eerst aan haar kooitje moeten wennen (ok, volgens die meneer van de winkel dan) voordat ik ze eruit neem...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou mezelf voorlopig eens lekker gaan inlezen hier. Via de zoekfunctie kunnen al heel veel vragen beantwoord worden. Veel van ons zijn hier door schade en schande wijs geworden en daar zijn onze konijnen alleen maar beter van geworden.

Jammer dat je is verteld dat het gerust kan zijn dat je konijntje de eerste dagen niet zal eten, want het ergste wat een konijn kan gebeuren is dat het stopt met eten! Ze eet nu al lekker hooi, zeg je, dus hopelijk blijft ze eten. Zoniet, dan zal je wel direct actie moeten ondernemen.

Veel plezier hier en oja, welkom :$

aangepast door Bugs en Bunny
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Bugs & Bunny...

Dat ga ik ook zeker doen... Ik heb dit item gepost omdat ik echt niets verkeerd wil doen... Ik zie super graag dieren en Noodley is niet mijn eerste (ok, wel eerste konijntje) en enige diertje... Van honden en paarden ken ik veel, maar van deze schattige wezentjes nog niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je bent helaas verkeert geïnformeerd (zo ben ik ook ooit begonnen met een konijn, t'is net of ik mijn eigen verhaal lees). Ga hier op het forum maar eens rondneuzen over de adviezen omtrend, tjsa, eigenlijk alles :D

De kooi is echt veel te klein als hij 90 cm bij 60 cm is. Ik hoop dat je die nog om kan ruilen. In de huisvesting topics kun je hele mooie kooien terug vinden. Ik zelf heb afgelopen zomer een binnenhok voor mijn konijnen gebouwd (zie de foto in mijn fotoalbum). Het heeft 2 verdiepingen en iedere verdieping is 120 lang, 60 diep en 60 hoog! En daarbij mogen mijn konijnen minstens 5 uur per dag loslopen.

O ja, en natuurlijk ook van mij, welkom!

aangepast door FemkeS
Link naar reactie
Delen op andere sites

owww...die meneer heeft je idd heel slecht geinformeert!! gelukkig dat je hier kwam lezen! kan me voorstellen dat heel veel mensen zo'n schattige frummel kopen en ik een hok stoppen bah!

maar ja...lees hier over voeding: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

je hebt dus gemengde voer gekregen wat niet zo goed is voor de kleine! op BB een uitleg over Biks...Hopefarm en Science Selective zijn goede merken voor konijnen voer!

voor de opvangen...waar woon je? in Belgie? daar hebben ze geen echte goede opvang...heb je de mogelijkheid naar NL te reizen voor een konijn? dan zou ik dat zeker doen!

enne veel plezier met de kleine :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus mijn hok is te klein... Mmm... Omruilen zal niet meer gaan denk ik, het is al in gebruik... Ga me zeker informeren over een groter hok... Desnoods hou ik dit om Noodley eventjes buiten te zetten op het gras...

Is het verantwoord om Noodley bv. heel de dag los te laten lopen (uiteraard niet bij de honden!!!) en 's avonds haar te laten slapen in haar kooitje?

Ik kan haar perfect los laten lopen in mijn bureau... Als ik dat kot er zet voor haar behoefte denk ik hier niet mee fout te doen... Of zie ik dat verkeerd?

Thnx FemkeS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan prima!! de kleine laten huppelen in een aparte kamer! en snachts in haar hokje! dat doen we ook! :yes:

bij ons hebben de konijnen de hele woonkamer ter beschikking en snachts gaan ze in hun hok slapen!

trouwens, je kan een bak zetten met van die hout vezels (kattenbak vulling) en een beetje hooi...en steeds haar poepjes daar zetten zo leert ze dat het haar wc is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me erg slecht een voorstelling maken bij "loslopen in je bureau". Kun je misschien een foto maken van de situatie? Je kunt haar zeker, zodra ze goed zindelijk is en je de plek waar ze losloopt goed konijnproof maakt (de kabels wegwerken enzo) overdag los laten lopen. Maar hoe groot is die ruimte in je bureau dan? Met loslopen bedoel ik namelijk dat ze een hele kamer of bij sommige mensen zelfs het hele huis ter beschikking hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhmm kwa hokken voor binnen zijn veel mogelijkheden.. je kan een buitenhok binnenzetten en die in een kleurtje verven zodat het bij je interieur past.. en dan krijg je een soort konijnenmeubel.. een aantal hokken van BB'ers is op de volgende topic te zien;

- http://www.bunnybunch.nl/community/huisvesting/6035-fotos-konijnenhokken-kooien.html

Een hok buitenhok wat je binnen kan gebruiken is deze, die kan je via deze site bestellen, wat ook een voordeel is dat als het goed weer is in de zomer dat je het hok ook buiten kan zetten..;

- http://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenhok-kp5.html

En dit zijn echte binnenhokken, maar dan met een dubbele verdieping en dus meer plaats, ze zijn allemaal via internet te bestellen;

1 meter breed;

-http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooi_ren/dwergkonijnen/100cm/100553

- http://winkel.chewies-online.nl/produkt_detail.asp?arintnum=46558&groepb_code=43&groepc=KOOIEN&merk=alle+merken&at=AKP%20knaagdierkooi%20dubbel%20beige%20100X54X92%20CM

1,20 meter breed;

-http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooi_ren/dwergkonijnen/120cm/100548

- http://winkel.chewies-online.nl/produkt_detail.asp?arintnum=47585&groepb_code=43&groepc=KOOIEN&merk=alle+merken&at=AKP%20knaagdierkooi%20dubbel%20beige%20120X59X103%20CM

Het zijn allemaal verschillende prijzen en sites.. dus bekijk het je eens.. je konijn heeft dan iniedergeval meer ruimte dan ie nu heeft..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bureau (of kantoor) is een aparte ruimte van ong 6 x 3m...

Konijnproof is die wel denk ik... Mijn pc neem ik altijd met me mee..

Mmmm, toch niet noodleyproof... Mijn fax en vaste lijn zitten daar ook...

Maar daar kan ik wel een oplossing voor vinden...

De woonkamer vind ik niet zo'n goed idee... de gordijnen komen tot op de grond, er is parket, dus dat denk ik niet dat echt noodleyproof is...

Mag ik Noodley vandaag al uit haar kooitje nemen? Mijn vriendje komt straks en is benieuwd naar mijn nieuwe huisgenootje...

Die meneer zei nl dat ik haar de eerste dagen niet mag aanraken :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag haar gerust de eerste dagen aanraken.

Oppakken vindt geen een konijn leuk, dat moet ik nu zelfs nog niet bij Pumbaa proberen & meneertje is al 6 jaar oud :)

Om haar met een gerust haar los te laten lopen zonder bang te zijn dat ze aan kabels gaat knagen, kun je van die konijnenhekjes kopen.

Deze zijn te koop bij veel tuincentra.

Hebben jullie een Intratuin en-of BoerenBond/Welkoop in Belgie?

Met de voeding: ik lees dat Noodley momenteel van die gekleurde brokjes krijgt.

Dan geef je zeer waarschijnlijk gemengd voer.

Die gekleurde stukjes zijn echte dikmakertjes.

Het beste kun je overstappen op bikjes --> van die donkergroene staafjes.

Deze zullen nu ook wel bij het gemengd voer zitten, maar meestal laten ze die staafjes liggen, omdat ze de gekleurde stukjes lekkerder vinden.

Om selectief eetgedrag te voorkomen, kun je dus het beste overstappen.

Bekende betrouwbare merken zijn Hope Farms & Science Selective.

Deze bixjes staan erom bekend dat ze van goede kwaliteit zijn.

Voor info zie:

Hope Farms --> http://www.hopefarms.nl/Home

Science Selective --> http://dutch.supremepetfoods.com/products/science/

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je haar wilt gaan oppakken.. dat vinden de meeste konijntjes niet zo fijn. dat doet ze denken aan een roofdier dat ze grijpt. volgens mij kunnen sommige nijntjes er wel aan wennen als ze van jongs af aan oppakt, en je hebt ook van die nijnen die alles best vinden, maar de meeste vinden oppakken niet fijn en gaan dan spartelen.

en natuurlijk;): welkom op BB!! ik heb mijn nijntjes ook van de dw en heb volgens mij in het begin ook alles fout gedaan voor ik op bb kwam (net zoals zoveel mensen hier)dus je bent niet de enige;) succes met inlezen op bb:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet erg dat je NU een konijntje alleen hebt zitten, hij is nu nog te jong om gekoppelt te worden. Als je straks zeker bent van het geslacht(ook daar worden vaak fouten mee gemaakt met DW konijntjes) kun je hem laten castreren en er een voedster(=vrouwtje) bij zetten. Anders kun je in de opvang kijken naar een gecastreerd rammetje. Vaak kunnen zij jou ook nog helpen met koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een nijntje moet dacht ik minimaal 3 maandjes oud zijn voordat er gekoppeld kan worden, anders kunnen ze zich niet verweren. (koppelen gat er nogal ruig aan toe :P) Daarnaast moet de ram gecastreerd zijn anders krijg je babynijntjes. Erg schattig maar een erg onverstandig iets met een DW konijn of een nijn waar je de geschiedenis niet van kent.

MAar knuffel je nijntje maar lekker en geef het maar lekker veel aandacht. Als je je nijntje los laat lopen is het handig dat het zijn hokje ziet als de veilige plek. Dan zal hij altijd daar weer heen gaan (om te slapen of plassen als ze was ouder zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .