Ga naar inhoud

Waterfles met nippel lekt - help...


Bo&Isa

Aanbevolen berichten

Hoi allen,

Ik heb voor Bo en Nero zo'n vierkante waterfles met een nippel in plaats van een kogel. (Kan even zo gauw geen plaatje vinden/plaatsen.)

Op zich een ideaal ding: er kan een liter in, het kogeltje kan niet vastlopen en het is makkelijk hervulbaar en schoon te maken.

Echter, hij lekt! En dat terwijl hij niet zou moeten kunnen lekken. Het water loopt er langs het nippeltje uit. Kan iemand me een idee geven hoe dat kan?

Wat heb ik al uitgezocht: als ik hem op het aanrecht zet met het tuitje boven de gootsteen dan lekt hij niet of nauwelijks. Als ik hem aan het hok hang dan lekt hij dus langs het nippeltje in het tuitje. Ook als ik hem loodrecht op hang. Ik vrees dus dat mijn nijnen er iets mee van doen hebben, maar ik heb 'm al hoger gehangen en dat maakt ook niets uit. Ik heb al een ander tuitje erop gedaan, en die lekt ook.

Ik vind het zo'n fijne fles in vergelijking met die met een kogel, maar m'n hok staat steeds onder water, da's niet handig. Hopelijk herkent iemand dit en kan diegene mij een tip geven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een waterfles zal buiten altijd blijven lekken. Buiten zijn er in tegenstelling tot binnen grotere temperatuurverschillen. Doordat het water door de warmte en kou uitzet en krimpt zal er water door het nippeltje geperst worden. Dat heb je met alle flessen want ze zijn nu eenmaal niet lekdicht gemaakt, anders kan een konijn er niet uit drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb soms hetzelfde probleem.

Kwam er laatst wel achter dat je met een tangetje het nippeltje los kunt maken.

Leg de kop met nippel enzo dan een nachtje in azijn .. en dan weer goed uitspoelen en weer gebruiken.

Soms zit er iets vuil tussen waardoor hij toch weer lekt.

Of het ringetje zit niet goed ?

Heb zelf al een paar ringetjes extra gekocht bij de ijzerwarenzaak.

Ben benieuwd of het je lukt.

Bij mij dus ook niet altijd...dus ben wel benieuwd naar andere tips ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, vuil heb ik ook al aan gedacht, dus ik heb het al grondig (volgens mij dan) schoon gemaakt. Het vreemde is dat hij dus lekt langs het nippeltje dat ze met hun tongetje omhoog moeten duwen, en niet langs waar de kop in de fles gedraaid zit.

Als Stephanie87 gelijk heeft, dan zou dat opgelost moeten worden door de fles van boven open te laten. Dan is er geen vacuum en kan het water gewoon binnen de fles uitzetten, en niet via het nippeltje/tuutje. Dat maar eens proberen dan.

Sunshine Teddy's, bedoel je echt dat pinnetje losmaken? Of de kop in zijn geheel? En welk ringetje bedoel je, die rubberen tussen kop en fles?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het drinknippeltje bekijkt dan zie je een vlakke kant erboven. dat kun je met een plat tangetje losdraaien en dan haal je het vuil er tussenuit.

Met het tangetje kun je ze ook weer aandraaien.

Het scheelt best hoor.

Maar ook heb ik het idee dat sommige konijnen het gewoon lekker vinden om er tegenaan te gaan liggen... haha.

Groetjes Tineke

Link naar reactie
Delen op andere sites

het laatste wat je kan doen is ontkalken.....als ie voor heen niet lekte kan dat de oplossing zijn....Ik ben erg makkelijk ik wissel de tuit gewoon .

Ik ben nog makkelijker, koop gewoone en nieuwe fles:bounce:

Behalve grondig schoonmaken en de deksel open laten staan weet ik ook niets voor je..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt..

Iedere drinkfles kan boven het water lucht aanvoeren. Anders zou er een vacuum ontstaan en het konijn terug de fles in worden getrokken...HHH..

Welk dekseltje dan ook, het is nooit luchtdicht afgesloten en dat is ook niet de bedoeling.

De afdichtingen zijn verdeeld in 2 systemen:

- Een kogeltje in een buis met een zitting waarop de kogel moet afdichten.

- Een stift met een conische afdichting en een zitting

Voor beiden systemen geldt dat het te goedkoop is (moet zijn) om een perfecte afdichting te fabriceren.

Vandaar de vele lekkende drinkflesjes.

Schoonspoelen is goed, maar als de nippel afdicht moet je er verder niets aan doen, dan gaan ze vaak juist lekken.

Kalkvorming kan ook zorgen voor afdichting omdat het rondom de afdichting aan groeit.

Ik doe er niks meer aan en dan blijven ze wel dicht of ze gaan dicht door kalkvorming.

(de variant met de kogel heb ik weggegooid)

Beter zou zijn als er een rubberen ringetje als afdichting in zou zitten, dat is flexibel en past zich aardig aan, ook met een vuiltje.

Een dergelijk ringetje kan je wel toepassen in de bestaande systemen, maar dan moet je wel de exacte maat er bij weten te vinden.

Dat was de technische verhandeling...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch ondervind ik als groot verbruiker meer problemen met de stift dan de kogel......

Nadeel kogel als ze vallen zijn de vaak stuk.....

Voordeel ik koop een muizenfles en die dop draai ik er weer op is veel goed koper.

De stift heb ik hier 50 nieuwe liggen maar ik krijg ze niet verwisseld met de lekkende flessen......waardeloos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, ik begreep van al die websites die ze verkopen dat die met een stift/nippeltje zelden lekken. Valt dus tegen.

Tsja schoonmaken... Ze lekken al vanaf dag één, dus de kans op vuil of een kalkafzetting lijkt me niet zo groot. Ik ga er van het weekend eens goed voor zitten, misschien kan ik er nog wat mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kogels zijn standaard kogels die voor meerdere toepassingen worden gemaakt, die zijn nauwkeurig en glad bewerkt.

De afdichting hangt daar weer af van het tuitje aan het uiteinde van het buisje.

Beiden moeten wel goed schoon zijn.

Hier was het meerdere malen geen succes.

De stift heeft een schuine kant en die is niet zo glad als een kogel, dat lekt dan.

Ik heb de stift in de boormachine opgespannen en laten inslijten op de zitting (de stifthouder). Daarna heeft hij nog even iets gelekt en is sindsdien dicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .