Ga naar inhoud

17 november, castratie Tipsy


Jolanda1963

Aanbevolen berichten

Volgens mij willen veel gecastreerde dames idd niet op een kruik liggen omdat het erg warm is. Bij Moon viel het ook op dat haar buik erg warm was. Je kun thet altijd even proberen natuurlijk, als ze er niet op gaat liggen dan kun je hem altijd weer weghalen.

Dat Tipsy zich blijft wassen en haar kooi verbouwd vind ik positief! Dan voelt ze zich in iedergeval niet zo beroerd dat ze helemaal niets meer wil doen. Critical care is inderdaad dwangvoer. Sommige dierenartsen hebben science recovery, dat is ook prima. Dus als je één van de twee meekrijgt is het goed (critical care zak is veeeel groter dan een zakje science recovery). Het lijkt mij belangrijk dat ze wel gaat eten, dus dat wordt om de paar uur dwangvoeren en tussendoor met lekkere groenten en hooitjes "pesten".

Je kunt ook proberen haar buikje te masseren. Wel uit de buurt van de wond blijven! Dus vanaf de zijkant indrukken. Je kunt dan zelf ook voelen hoe het eraan toe is. Voelt ze opgeblazen of heeft ze juist grote klonten ontlasting in de darmen zitten, of voel je rijen met keutels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar hok warm gemaakt d.m.v. plastic limonadeflessen gevuld met heet kraanwater erin te leggen, met een doek eromheen. Ze doet er niks mee, ze gaat nu steeds op het toiletje zitten. Geprobeerd een spuit met olvarit te geven, maar het hele hok zit onder en Tipsy heeft niks binnen. Ze vecht echt om weg te komen, wat me ook niet zo bevordelijk lijkt gezien haar buik. Ik zal haar dan weer op moeten pakken en in een handdoek moeten doen en op schoot nemen, maar dat had ik net gedaan voor de medicijnen, dus ik denk dat ik eerst de DA maar ga bellen voor een goed dwangvoeder waar ook echt iets inzit. Wortelhapje zal ook niet echt veel bevatten denk ik. Dus als ik haar dan toch in de houtgreep moet nemen, dan liever met iets wat echt gezond is voor haar. Verder zie ik hier en daar een beetje plakpoep op de handdoek zitten, maar keutels niet. Vanmorgen heb ik de wond bekeken en die ziet er mooi roze uit. Echt alles wat ik voor haar neus houd wil ze absoluut niet hebben, ze raakt er gestessed van en gaat zitten stampen. Ze was al nooit een konijntje wat op schoot zat, want ze liep buiten in de groep met haar soortgenootjes en voor kroelen was ze veeeel te dominant. Dat wilde ze niet en oppakken bezorgt haar dus veel stress. Wat in dit geval ook geen voordeel is. IK ga maar snel naar de supermarkt voor peterselie e.d. Ook even de DA bellen en dan zien we wel weer.

aangepast door Jolanda1963
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dames zaten ook constant op hun toiletje... ik heb bij allebei een snugglesafe onder het toiletje gelegd.. zo hadden ze een verwarmd stoeltje zeg maar... dat beviel ze echt goed ;) Op de snuggle zelf liggen hebben ze inderdaad niet gedaan..

Wortelhapje moet je alleen geven als ze het zelf echt lekker vinden en het van een lepel/schaaltje aflikken zodat het een stimulans is om zelf te eten... wortelhapje dwangvoeren zou ik idd niet doen, dan zou ik ook kiezen voor iets beters met meer vezels en voedingsstoffen.

Heb je niet toevallig een rennetje waar je in kan gaan zitten samen met haar? Oppakken is idd veel stress, zeker als ze dat nooit echt wil... Ik heb zelf steeds voor eten/medicijnen zelf in de ren gezeten bij ze om ze zo min mogelijk stress te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad een goed idee, ik heb wel een ren die je met pennen door gaten in elkaar moet zetten, kan je zo groot of klein maken zoals je zelf wilt. Dat zou inderdaad een idee zijn om te doen, moet toch ook het hok waar ze in zit een beetje opruimen, dus dat kan dan ook meteen. Bedankt voor de tip.

Heb ook de DA net gebeld, ik ga zo even zakjes dwangvoeding halen. Dat moet ik dan om de 2 uur gaan geven d.m.v. een spuitje. Ik ga dus nu maar even aan de slag zodat ze zo snel mogelijk iets te eten binnenkrijgt. Ik laat zo nog weten hoe alles is verlopen, hopelijk kom ik dan met iets beter nieuws.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, net naar de DA geweest om science recovery te halen. Moet om de 2 uur spuitje met dat spul geven. Is een beetje waterachtig spul. Laat ze dus gewoon weer uit haar bek lopen. Peterselie gekocht, moet ze niet. Ze wil echt helemaal niks. Van alles al in haar hok veranderd, met warme dingen, zonder warme dingen, handdoeken, maar ze blijft gewoon in het toilet zitten. Ze ziet er verder goed uit, kijkt helder, maar wil per se NIET eten!!! Pffffff, als ze niet een beetje mee gaat werken, weet ik het ook niet meer hoor. Ik ga ze nu maar steeds dwangvoederen, maar hoop wel dat ze daar dan ook wat van binnen gaat krijgen. Geef ze zo nog even pijnstilling, volgens flesje mag ze dat maar 1x per dag, maar ja.... En ik ga ze zo maar die Cisaral drops nog een keer geven, maar ze zit echt te vechten om los te komen elke keer, stress alom dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke... heeft ze iets wat ze heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg lekker vind? En dan bedoel ik echt lekker.. een favo iets..

Heb je dat al geprobeerd?

Stukje brood, rozijntje, stukje fruit?

Daar heb ik mijn niet-etende konijn vanochtend weer mee aan de praat gekregen...

Kom ik niet eerst met zo iets lekkers kan ik het echt shaken...

Misschien dat dat werkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope, ik heb echt alles wat ze ooit gegeten heeft, hier al geprobeerd. Ze wil het ECHT niet! Ik word er hopeloos van zo onderhand. Ik heb nu ten einde raad, haar broertje bij haar in de kooi gezet, om te zien of dat iets uitmaakt. Misschien dat als hij eet, zij ook mee gaat doen. Ik weet dat het voor hem niet echt goed is om naar binnen te komen, maar het moet maar even hoor. Ze zitten nu naast elkaar, hij ligt heel relaxed en zij zit zich te wassen. Dus ik kijk dit even aan. Ik heb nu echt alles al geprobeerd, maar het wil gewoon niet lukken. Net weer pijnstilling gegeven en Ciraral drops. Nu maar weer even afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat het enorm frustrerend is. Ik had dat ook met Moon.

Je moet gewoon doorzetten, dwangvoeren, pijnstilling, darmstimulans (ik ben ff kwijt of ze nu wel of niet keutelt, je zou namelijk ook nog metocloral naast de cisaral kunnen gaan geven) en hopelijk komt het dan goed. Je eigen nachtrust opofferen en doorzetten al ben je dagen (in mijn geval weken) bezig!

O ja, heb je haar buik al gevoelt? Hoe voelen de darmen aan? Vol klonten, keutels, leeg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben zo blij dat iedereen voor ons zit te duimen!! Echt super. Enne... ik heb iets doms gedaan. Tenminste dat denk ik. Ik heb de ren opgezet in de zijkamer en heb ook moeder binnengehaald. Nu zit het hele spul gedrieen in de ren. Ze is nog nooit alleen geweest, dus misschien wil het helpen als de club weer compleet is. Ik heb geen idee of het zal helpen, maar tot nu toe zijn ze heel gezellig samen. Moeder ligt al heel relaxed languit, de kids eromheen. Tipsy staat soms op haar achterpoten, weet niet of dat een goed idee is, maar neem aan dat ze zelf voelt wat ze kan, en niet kan. Ik heb haar buik nog niet gevoeld, ze is zo gestessed als ik haar op schoot neem. Maar net in de ren kwamen er wel 2 vrij grote natte keutels uit. Best wel veel, maar vies en nat. Tipsy zat ook meteen wilgenblaadjes te eten. En was zich steeds uitgebreid. Heb handdoeken in de ren gelegd, en allerlei soorten eten. Ze zitten nu met alledrie hun snoetjes bij elkaar en Tipsy lijkt wat opgewekter. Ze zit te graven in haar handdoek en snuffelt wel steeds aan het eten dat er staat. En ja hoor, wat ziet mijn oog... Tipsy zit andijvie te eten!! JIPPIE!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo, ben ik weer. Ik vind het nog steeds niet goed gaan hier. Ik heb (omdat het in de groep wel beter ging) de hele zooi maar naar binnen gesleept. Of het wijs is weet ik niet, maar ik moet toch wat. Ik heb het buitenhok nu in een kamer gezet en er een vrij grote ren omheen gemaakt. Zodat het spul in ieder geval weer bij elkaar zit. Heb net weer gedwangvoederd, maar dat geeft zoveel stress, ze laat ook de helft weer uit haar bek lopen. Ik heb pijnmedicatie en Ciraral gegeven en dat gaat goed. Af en toe eet ze een stukje brood of een paar sprietjes hooi. Selderij en Peterselie laat ze liggen en vanmiddag heeft ze een paar hapje andijvie op. Zoals ik al zei, is er wel e.e.a. aan poep uitgekomen, maar vies en nat. Ik heb ook haar buikje proberen te voelen, dat werd ook geopperd, maar dan springt ze bijna van mijn schoot op de grond, dus daar ben ik snel mee gestopt. Verder kijkt ze alsof ze het wel naar haar zin heeft, ze ligt gezellig bij haar broertje Toby of haar moeder Tientje en ze zit zich constant te wassen. Maar dat eten he!!!! Ik zie nu dat haar broertje wat peterselie zit te eten, ze zit het nu uit zijn bek te trekken en eet zodoende ook eindelijk eens een hapje. Misschien dat het stimuleerd als ze de anderen ziet eten en gaat ze ook wat meer doen. Ik hoop het maar, want morgen ben ik de hele dag niet thuis, dus ik kan niet zo opletten als vandaag. Het enige wat wel heel vervelend is, ze vertrouwd mij nu absoluut niet meer, als ik aankom, gaat madame stampen. Ze vindt mij heel erg eng. Ze heeft natuurlijk ook gelijk, want als ik aankom, dan is het met een spuit met rotzooi erin. Al met al, stom genoeg, maar ze geen zieke indruk, dat is dan in ieder geval nog wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vanavond nog naar de dierenarts geweest met Tipsy. Levendig zat, maar vertrouwde het toch niet helemaal. Hij heeft goed haar buik gevoeld, maar er zijn geen ongeregeldheden. Niets wat op een verstopping duidt of andere verkeerde dingen. Haar maag was wat slap, maar dat klopt, daar zit niks in. Hij vond haar levendig zat en zei dat "we haar echt wel weer aan de praat zouden krijgen" hihi...

Dosis metacam is opgehoogd en ze heeft daar ook nog een injectie van gekregen en een injectie Primparan ofzo. Ook nog primparan meegekregen. Verder moet ze het toch echt zelf gaan doen. De rest van het spul zit weer buiten en Tipsy zit weer alleen in het hok, zodat ze ook wat rust kan houden. Ook al deed ze dat ook wel met de anderen erbij. Ik heb haar net weer van alles en nog wat gegeven, ze heeft toch wel e.e.a. opgegeten nu. Ze zit zich nu te wassen en was net al bovenop haar doos geklommen. Ik hoop dat ze nu een poosje gaat rusten, zal wel lukken als straks alle lichten uit zijn en er rust alom in huis heerst. Ik ga haar zo nog een wilgentakje geven, want daar is best wel gek op en dan maar hopen dat ze vannacht ook de rest opeet. Nou, dat was het hier weer even, ik hoop dat alles morgen een stukje beter gaat, maar dan ben ik de hele dag weg, dus ik zal even geen tijd hebben om hier te posten. Maar ik laat jullie zo snel mogelijk weten hoe het verder gaat en bedankt voor alle steunbetuigingen!!

aangepast door Jolanda1963
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

tijdje geleden weer, druk, druk, druk he! tipsy is weer behoorlijk de oude. Ook nog net zo humeurig trouwens. Ze gromt nog steeds en ze stampt flink in haar hok. Ze eet gewoon weer als voorheen en vandaag was het zulk mooi weer, dat ik ze gewoon weer lekker bij de rest op het balkon heb gezet. Ze zit daar met de 2 anderen te eten en doet gewoon haar ding. De wond ziet er heel mooi uit, je ziet er bijna niks meer van.

Zo te zien is ze dus weer gewoon de oude. Wat ik wel raar vind is, dat haar humeur helemaal niet veranderd. dat ze net zo knorrig is als daarvoor. Kan dat komen omdat ze nog gewoon in de pupertijd zit, of is dat na castratie ook over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .