Ga naar inhoud

17 november, castratie Tipsy


Jolanda1963

Aanbevolen berichten

Zo, vandaag is het dan zover, Tipsy (mijn voedster van 7 mnd.) zit bij de dierenarts en wordt gecastreerd. Ik mag rond half 12 bellen of het allemaal goed gegaan is en vanmiddag mag ik haar weer ophalen. Ze doen het in ieder geval met een gasnarcose, daar ben ik al wel wat geruster op. Maar het blijft een eng idee om je konijn onder narcose te brengen. Ik hoop dus dat ze straks gewoon weer wakker wordt en dan maar afwachten of thuis weer wil eten en keutelen. Ik ga zo gelijk de binnenkooi klaarzetten met kranten en handdoeken erin en zo nog even naar de supermarkt om de groenten te kopen die ze het lekkerst vindt.

Duimen jullie voor me dat het allemaal goed gaat? Denk dat ze dat wel nodig heeft!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net de dierenarts gebeld en Tipsy haar operatie is goed gegaan. Ze is aan het wakker worden en ligt in een couveuse. Rond een uur of 3 mag ik haar ophalen. Ze moet nu nog even goed wakker worden en warm blijven.

Pffffff, zo, dat is stap 1. Nu nog hopen dat stap 2 (het herstel) ook goed gaat komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou kijk, dat is mooi!!

Nu inderdaad stap 2 nog haha..

Zorgen dat ze gaat eten... tip:

Haal haar favo groente in huis en hou gewoon steeds een stukje voor haar mondje... beetje heen en weer plagen... hier namen ze dan na een tijdje het stukje gewoon aan.. (de een wat makkelijker dan de ander... maar heb het op deze manier bij allebei voor elkaar gekregen!) Ook met sprietjes hooi heb ik het zo gedaan....

Tegen de avond heb ik ze baby's eerste wortelhapje gegeven, omdat ze van dat groene bikspapje echt niks moesten weten...

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ZORG DAT JE PIJNSTILLING MEEKRIJGT....erg belangrijk! en ciseral voor de darmen op gang te houden.

Bij ons ging het herstel wat moeizamer en is ze nog steeds niet helemaal de oude...het is toch wel een heftige ingreep, ook al lijkt het soms niet door het gedrag, Sophie was erg allert!

Idd veel groen, en hooi en zorg dat je iets van critical care meekrijgt of zelf een papje maken van biks, 1e wortelhapje kan geloof ik voor gas zorgen.

En heel veel vertroetelen haha...

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat de operatie zelf goed is gegaan!

Ik sluit me helemaal aan bij Bikkel, zorg dat je pijnstlling en darmstimulans meekrijgt en een dwangvoer voor konijnen (ik heb zelf ook critical care). Verder inderdaad haar lekkere groente voor haar neus houden (bij mij is ze verzot op peterselie, selderij en witlof). Bij mijn Moon is het allemaal ook erg moeizaam gegaan. Nu na 4 weken is ze pas echt weer helemaal de oude (maar ja, ze is ook wel een speciaal geval, kwa verteringsstelsel, dat is erg snel van slag bij haar).

Ik hoop niet dat ik je bang hebt gemaakt. Hopelijk eet en keutelt ze vandaag alweer! Veel beterschap voor Tipsy!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat de operatie is goed gegaan!

Indd lekkers halen in huis en je moet pijnstillers meekrijgen. Ik heb een paar weken terug Draak laten steriliseren, gelukkig begon ze dezelfde avond al te eten. De volgende dag lagen er al keutels! Ze voelde zichzelf al snel beter, ze was na een paar dagen weer helemaal de oude (behalve dat ze wat minder knorrig is geworden). Ik hoop dat het herstellen ook net zo goed gaat als bij Draakje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de tips en de goede wensen! ik heb ze nu thuis. Ze zit naast me in haar hok. Daar liggen kranten in en handdoeken. Ik heb er een doos ingezet op zijn kant, met een handdoek, zodat ze zich daar een beetje terug kan trekken. Ik heb metacam meegekregen en een darmstimulator. Ze heeft hier ook injecties van gekregen voor vandaag. Vanaf morgen moet ik met spuitjes de pijnstiller en stimulator gaan geven. Ze ziet er erg wakker uit en hipt al een beetje door haar hok heen. Ik denk dat ze behoorlijk stress heeft gehad, dus ik laat haar lekker met rust nu.

Op het nazorg formulier stond dat de baarmoeder al een beetje vergroot was, wat houdt dit in? Zag het thuis pas, maar moet over 10 dagen nog even terugkomen met haar, dus dan vraag ik het ook nog wel. Ik heb nu kleine stukjes groenten in haar hok gelegd en een bakje met water. lijkt me handiger dan een flesje. Verder is het allemaal maar afwachten. Ik heb ook al vast een wortelhapje gekocht van olvarit, maar ik hoop eerst dat ze zelf wat gaat eten. Over een uurtje ga ik haar even e.e.a. voor de neus houden. Ik wil ze nu even met rust laten, ze zit net 5 min. thuis.

Morgen ben ik ook nog vrij, dus kan haar goed in de gaten houden.

he he, ben blij dat dit achter de rug is, hopelijk gaat het goed nu. Ik dacht te zien dat de krant in het bakje om te vervoeren al nat was, dus waarschijnlijk heeft ze al geplast.

Ik houd jullie op de hoogte!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Tipsy wil absoluut niet eten! Baal ik van zeg! Heb echt een scala van heerlijkheden in haar hok gezet, maar ze moet er niets van weten. Wel heb ik haar een paar slokjes zien drinken. Ik heb nu hooithee gemaakt en een deken over de achterkant van haar kooi gedaan, lekker donker en warm. Ik heb in haar toilet krantensnippers gedaan, dan kan ze daaraan niet bezeren. Maar dat eten baart me een beetje zorgen. Ze MOET eten vandaag, ik geef haar nog even, misschien dat ze straks toch trek krijg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat haar baarmoeder al een beetje vergroot was betekend dat je er echt goed aan hebt gedaan om haar te steriliseren!

Balen dat ze echt nog niks wil eten..

Heb je het ook al echt voor haar neus gehouden? Geprobeerd een stukje groen erin te persen?:P Als het gewoon in het hok lag aten ze bij ook niks..

Probeer straks het wortelhapje eens... smeer eerst een beetje op je vinger, misschien likt ze het er al wel af, dan kun je de rest van een lepel af laten likken..

Een beetje rond het bekkie smeren wil ook wel helpen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij Sophie was de baarmoeder ook vergroot maar dat kwam omdat ze 3 nestjes heeft gehad...(bij een fokker dus geen oepsnestjes!).

ik leef met je mee, ik weet hoe frustie het is dat ze niet eten terwijl jij weet dat het zo belangrijk is...hopelijk gaat ze snel weer knabbelen. Ik deed de groente extra nat maken want Sophie dronk ook niet...

Als je denkt dat ze pijn heeft zou ik haar voor de nacht sowieso pijnstilling extra geven, ook al helpt die spuit van de dokter 24 uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep, ik houd haar van alles voor haar neus, maar net heeft ze wel 2 wilgenblaadjes opgegeten. Ik laat haar nu weer even met rust, ga het straks nog eens proberen, mocht ze dan nog niks willen, dan gaat het potje van het wortelhapje open hoor!

Maar aan de andere kant, het komt eigenlijk bij iedereen weer goed, zal het hier toch ook wel goed komen zeker! We gaan er gewoon voor! Ps. heb haar verder niet meer zien drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hooithee moet je weghalen hoor! Hooithee werkt erg verstoppend, en dat moet je nu juist niet hebben, het gaat de boel juist tegenwerken.

Probeer wat peterselie, dat vinden de meeste konijnen super lekker, en het is heel goed voor haar darmen en verteringsstelsel, dat kan ze wel gebruiken nu.

Succes met haar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh...? Ik dacht dat hooithee juist goed was nu, omdat ze dan toch wat bestanddelen van de hooi binnenkrijgt. Maar goed dat je dat zegt, ik haal het meteen weg. Want verstoppingen moeten we nu juist niet hebben. Het gekke is ook, ze ziet er gewoon goed uit, ze is wat stil, dat is het enige. Ik heb vanmiddag al allerlei verse groenten weer gehaald, maar peterselie ben ik vergeten. Dat ga ik dus morgen nog even halen.

Mag ze ook selderij? dan neem ik dat ook meteen mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik ben niet enthousiast hoor. Ze heeft vannacht wel haar hele kooi overhoop gehaald, handdoeken overal neergegooid, allemaal hooi in haar waterbak gegooid. geplast heeft ze wel! En er lag 1 grote natte keutel in haar toilet. Ze zit zich wel te wassen, maar ook haar buik (oei) Alles wat ik haar voorhoud duwt ze met haar neus weg. Ze is knorrig en stil. Ze heeft vannacht volgens mij ook niets of nauwelijks gegeten. Volgens mij helemaal niets. Ik ga zo snel peterselie en selderij halen, als ze niet wil eten, ga ik de dierenarts bellen voor critical care. Want dat heb ik niet, weet ook niet precies wat het is, maar volgens mij een dwangvoeder? Ik heb haar net wel al haar medicijnen gegeven, dat gaat op zich redelijk. Maar het houdt dus nog niet over hoor! Balen zeg! Ze MOET echt gaan eten nu, en dan meer dan de paar hapjes die ze gisteren at.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde ook een kruik gaan regelen, maar ik zag hier juist dat ze dat niet lekker zou vinden, omdat haar buik toch al warm aanvoelt. Ik heb nu dus geen kruik. Zou ook niet weten hoe ik daar zo snel aan moet komen. Opzich heb ik ze vrij warm staan, met een deken over de achterkant van haar hok en de verwarming staat daar aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik hoop ook voor je dat ze snel weer eet zo als ze deed...

maar ja zo'n operatie is niet niets he...

Maar er is gelukkig wel al een keutel gevonden en ze plast dat is wel goed teken :D..

blijf haar maar wat plagen met wat groentes blijf proberen geef het niet op..

misschien kun je ook nog eens beetje van het wortel hapje proberen kijk maar eerst eens hoe zij de ochtend en (middag) door gaat heb je er dan nog geen vertrouwen in zou ik de dieren arts bellen als ik je was (puur om zelf de zekerheid te hebben)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .