Ga naar inhoud

Spoed! Konijn met darm of hormoon probleem


maartje78

Aanbevolen berichten

Wij hebben 2 weken geleden een franse hangoor aangekocht bij Frank van Schaijk in Heeze.

Onze Peppa is ingeënt wij zijn er daardoor vanuit gegaan dat het een gezond konijntje was.

Peppa werd bij ons echter al snel broodmager en ze kreeg haaruitval.

Op dit moment gaat het qua fitheid goed, maar ze is broodmager en ze word kaal.

We zijn natuurlijk met haar bij de dierenarts geweest, en die geeft aan dat het een hormoon of darm probleem is wat niet te behandelen is.

De fokker Frank van Schaijk wilt ook niets ondernemen. (daarover zijn we hevig teleurgesteld! )

We hebben 2 kindjes die nu erg verdrietig zijn en wij weten werkelijk niet wat te doen.

Is iemand hier bekent mee??

We plaatsen een foto

DSC04341.jpg

Hopelijk heeft iemand tips voor ons.

Is het trouwens normaal dat een fokker niet ingrijpt en het konijntje eventueel terugneemt, met name omdat hij zelf bijna dierenarts is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 95
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Sorry, ik zou niet weten wat het zou kunnen zijn! Maar ik vind het niet normaal dat de fokker ervan niet ingrijpt hoor! Ik weet niet of dat wel zou moeten horen, maar ik vind het niet kunnen iig! Ik zou niet weten wat je moet doen.. even reacties hier afwachten. Zouden vast wel mensen zijn die het weten hopelijk.. veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet ook niet wat je moet doen, maar ben je bij een goede dierenarts geweest? eentje die verstand heeft van konijnen, want helaas hebben ze dat niet allemaal.

Ik moest eigenlijk denken aan vachtmijt, maar hij heeft net echt schilfertjes of wel!

ik heb dit nog gevonden op de site van het wilhelminapark;

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/vachtmijt.html

misschien heb je er iets aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je nader informatie zoekt.

Menig DA vind een ''spuitje'' al snel de beste oplossing als het gaat om konijnen en knaagdieren.

Misschien is het wel echt de beste oplossing maar ik zou even contact zoeken met o.a Wilhelminapark Utrecht of Inge Thas, via de mail is Wilhelminapark utrecht altijd goed te bereiken. Die kun je opzoeken via hun website. Leg je verhaal goed uit, best met foto's en exact wat de problemen zijn en wat jouw DA gezegd heeft.

Verder hoor ik over die Inge ook altijd goede berichten dus misschien heeft iemand hier een telefoonnummer of mailadres van?

aangepast door Debbie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee de da zegt dat er niks aan te doen is, en dat we haar beter kunnen laten inslapen:-(

Een dierenarts die gelijk zegt dat euthanasie de beste oplossing is ipv het probleem grondig te onderzoeken is in mijn ogen zijn titel als DA niet waard.

Vachtmijt heeft de volgende symptomen:

- haarverlies en dunner wordend haar bij de schouders en het middelste gedeelte van de rug

- roosachtige vlokken

- jeuk

Ik denk dus dat dit een klassiek geval van mijt is.

Voor de rest sluit ik mij bij debbie aan, zoek een konijnkundige, goede dierenarts of ga eventueel naar de wilhelminakliniek in utrecht of naar Inge Thas in België.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je helaas niet verder helpen maar ik vind het ronduit belachelijk dat een DA op basis van vermagering en haaruitval even constateert dat het beestje ingeslapen moet worden. Ik ben absoluut geen DA maar vind de link tussen beide symptomen en darmproblemen vreemd klinken (maar het is goed mogelijk dat er wel een dergelijke ziekte bestaat). Dat afvallen doet me denken aan eventueel wormen en de kale plekken idd iets van mijt ofzo. Ik zou ook een konijnkundige DA raadplegen en BRC even een privéberichtje sturen want zij heeft inderdaad verstand van zaken. En misschien Zwarte Panter ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist contact gehad met een fokker met zeer veel kennis, zij stuurt mij 2 spuiten op, eenmaal tegen parasieten en eenmaal antibiotica.

Een heel lieve reactie, dus.

Ik kreeg van de fokker bericht met de vraag of een konijn wel een geschikt huisdier is voor ons...

Ben eerder bang dat hij niet geschikt is voor dierenarts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ondanks dat de fokker zeer veel kennis heeft niet zomaar aan medicatie gaan beginnen zonder dat je weet wat je geeft. Eerst naar een kundige DA om vachtmijt uit te sluiten, mocht het mijt zijn daar de goede behandeling voor geven!

Wat voor AB en parasietenmiddel gaat ze opsturen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips, ik ga morgen met Peppa eerst naar een dierenarts die hier op de site staat. Even kijken wat ze daar zeggen.

Ze heeft net lekker losgelopen en nu zit ze in haar schone hok. Hopelijk knapt ze op!

Heel erg bedankt voor alle tips/adviezen, ik zal zsm een update plaatsen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .