Ga naar inhoud

mijn nijn eet heel selectief, en keutelt niet, wat te doen?


butter

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraagje, mijn konijn, Butter, is vorige week donderdag naar de DA geweest omdat ze niet keutelde en weinig at. Heb toen Ciseral en pijnstilling mee gekregen. Dat gebruik ik nu sindsdien 2x per dag. Ze wil nu alleen nog maar heel selectief eten (brood, en een klein beetje stro). haar gebruikelijke (dure) voer van de dierenarts eet ze niet, appel en snoeppies hoeft ze ook niet terwijl ze die normaal uit mijn handen gristte en en mee weg rende.... De DA heeft haar tandjes bekeken en daar was niets mis mee zei hij. Wat kan ik nog meer doen?

Ik hoop dat jullie tips hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heeft de DA dan als diagnose gesteld?

Hoe zagen haar laatste keutels er uit? Is ze lusteloos? Verhaart ze veel?

Ik zou sowieso haar buik gaan masseren, een aantal keer per dag. Met je vingertoppen draaiende bewegingen over haar buik maken, richting de anus.

Krijgt ze wel hooi? Wil ze ook geen groenten eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey allemaal,

Ik ben gisteren nog weer met haar naar de DA geweest. Ze heeft vocht toegedient gekregen, nieuwe medicijnen waaronder parafine (laxeer) dwangvoer en weer pijnstillers. De pijnstillers zijn prefentief. als een konijn toch ergens pijn heeft eten ze namelijk helemaal niet. met haar tandjes was niets mis. Haar darmjes zijn wel heel stil. Verder is ze nog gweoon vrolijk en ondernemend. Raar... Lijkt wel of ze een eetstoornis heeft ontwikkeld of zo, een soort anorexia voor konijnen...

De keutels die ze legt (en dat zijn er echt niet veel) zijn klein, geen haren of zo. Ze is wel een beetje in de rui.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de kiezen van een konijn te bekijken moet de DA een speciaal apparaatje gebruiken om helemaal achter in het bekkie te kunnen kijken. Dit is niet heel simpel bij konijntjes. Misschien heeft je DA dit ook wel gedaan hoor maar omdat je schrijft de tandjes zijn goed lijkt het alsof hij niet naar de kiezen heeft gekeken.

Er is wel degelijk iets mis met je konijntje. Persoonlijk heb ik nog nooit gehoord van een anorexia konijn. Als een konijn niet of nauwelijks eet = er wat aan de hand.

Blijf net zolang zoeken met je DA tot je gevonden hebt wat er aan de hand is!

Je moet wel goed weten of het probleem de kiezen zijn of een verstopping. De behandeling met dwangvoer is voor deze problemen namelijk heel anders. Bij verstopping moet je zorgen voor voldoende vocht dat massa in de maag soepel wordt en weer doorgang kan vinden met dwangvoer zorg je alleen maar dat de massa in de maag groter wordt met alle gevolgen vandien. Bij problemen met kiezen kun je wel dwangvoer geven met voldoende vocht. Hierbij wel in het achterhoofd houden dat als de darmen / maag van een konijn stil hebben gestaan er wel degelijk een uitgedroogde massa in maag zit en dan moet je dus weer behandelen volgens een verstopping. Je ziet het niet zo heel simpel.

Heb je trouwens gekeken of je DA op de lijst met konijnkunidge dierenarsten staat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet het nog een dag of twee in de gaten houden, volgens mijn vriend zal ze vandaag lekker boven af en toe wat te knabbelen met een borrelend buikje. De DA heeft wel met zo'n apparaatje gekeken (begon ze spontaan op de sabbelen...). Wellicht wel een idee om de volgende keer een foto of zo te laten maken voor het geval er wel een ontsteking zit... Ze heeft namelijk wel een knobbeltje bij haar oor. De DA dacht niet dat dat pijn zou geven maar je weet maar nooit. Ik geloof wel dat het een goed (maar erg dure!!!) DA is. ik kijk wel even op de lijst! Thanks!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hij niet op de lijst staat hoeft niet perse te betekenen dat hij niet konijnkundig is.

Deze lijst is samengesteld met de DA'en waar leden goede ervaringen mee hebben. Hij kan dus nog steeds uitgebreid worden als leden echt goede kkda'en ontdekken.

Als je toch twijfelt over de konijnkundigheid van je DA, is het geen slecht idee eens een andere DA te bezoeken met je konijn en dan kan je eens op de lijst kijken voor een DA bij jou in de buurt.

Maar het feit dat hij een knobbeltje bij het oor heeft én selectief eet, geeft duidelijk aan dat er wat mis is met je konijntje. En dan zou ik me niet zo makkelijk laten 'afschepen'.

Daarnaast is het zo goed als onmogelijk om zonder verdoving alle kiezen van een konijn te kunnen zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na alle ciseral, pijnstillers, en laxerende middelen is butter gsiteren in eens weer gaan eten, sterker nog, ze valt het voer als vanouds aan! ook heeft ze mooie ronde grote keutels, raar dat je daar zo blij van kan worden he?:party:

Namens Butter; bedankt voor alle tips!!:bunny1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .