Ga naar inhoud

Vlooien?! En wat nu?


Alies

Aanbevolen berichten

Ik was net mijn konijn aan het borstelen en zijn haren zaten onder de zwarte stipjes. Hij is net terug van een weekje logeren, dus ik dacht eerst dat hij zand o.i.d in zijn vacht had. Dus toen ik het goed ging uitkammen vond ik een beestje. Toen ik dat aan mijn man wilde laten zien sprong het beestje weg. We riepen allebei ooh jee dat moet een vlo zijn.

Maarja we hebben nog nooit een vlo gezien en hebben er ook geen ervaring mee. Mijn konijn heeft ook een wondje op zijn rug. Dus ja volgens mij zijn de symptomen duidelijk. En nu? morgen maar even de dierenarts bellen, maar wat kan/moet ik vandaag doen?

Hopelijk kunnen jullie mij wat meer advies geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zelf voo mijn konijnen bij de boerenbond vlooienspul gekocht in pipet vorm speciaal voor konijnen en andere kleine knagers.

misschien een opsie en anders even op meer info van andere bbers wachten.

en idd even naar de da ivm het wondje op de rug om ontstekkingen tegen tegaan.

groetjes tamara.

ps succes met je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd even naar de dierenarts, denk niet dat je nu zomaar iets kunt doen. Evt met een vlooienkam alvast wat vlooien/neten eruit kammen?

Als je naar de DA gaat, let wel op dat je geen frontline meekrijgt of spullen met de werkzame stof fipronil. Hiervan kunnen konijnen epileptische aanvallen/verlammingen krijgen of in het ergste geval zelfs overlijden.

Selemectin is wel een goede werkzame stof (verkrijgbaar als stronghold) en is veilig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de da gebeld, zij raden een shampoo aan. Ik heb verteld over de selamectine, ze hadden ook stronghold. Moet ik doorzetten en voor de stronghold voor kittens gaan? Of toch die shampoo meenemen, al zie ik dat niet echt zitten met een langharig konijn, hoe krijg ik dat in hemelsnaam weer droog?

Ik had niet verteld dat Sam langharig is, anders hadden ze mij zowieso misschien wel ander advies gegeven.

Verder heb ik het idee dat Sam er niet helemaal lekker van is. Heeft vanmorgen maar een paar bikkies gegeten viel alleen aan op het groen maar was daar met een paar happen ook klaar mee. Verder vind ik hem erg sloom. Kan dit te maken hebben met die vlooien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet van katten en honden met vlooien dat die er ook bijvoorbeeld sloom van kunnen worden.

Vlooien eten bloed, dus dat gaat het dier waar ze op zitten dan missen. Met bloedarmoede tot gevolg en dat leidt oa tot sloomheid.

Ik zou zelf voor de stronghold gaan, maar het is een keus die jij zelf moet maken.

Let goed op dat hij blijft eten. Desnoods dwangvoeren. Let ook op dat hij genoeg vocht binnen krijgt.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de da gebeld, zij raden een shampoo aan. Ik heb verteld over de selamectine, ze hadden ook stronghold. Moet ik doorzetten en voor de stronghold voor kittens gaan? Of toch die shampoo meenemen, al zie ik dat niet echt zitten met een langharig konijn, hoe krijg ik dat in hemelsnaam weer droog?

Ik had niet verteld dat Sam langharig is, anders hadden ze mij zowieso misschien wel ander advies gegeven.

Verder heb ik het idee dat Sam er niet helemaal lekker van is. Heeft vanmorgen maar een paar bikkies gegeten viel alleen aan op het groen maar was daar met een paar happen ook klaar mee. Verder vind ik hem erg sloom. Kan dit te maken hebben met die vlooien?

Ik zou voor de stronghold gaan. Voor zover ik begrepen heb kunnen konijnen ook in shock raken als ze door en doornat zijn en bij een langharig konijn lijkt het mij helemaal geen pretje... het is ook een stuk intensiever voor de hele huid&vacht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij de da idd stronghold meegenomen. Net het hele hok helemaal schoongemaakt en het hele huis stof gezogen en de stofzak weggegooid. Wat moet ik met de speeldingen doen? het plastic is gepoetst. de knuffeltjes wassen? is dat voldoende en zijn handoeken en fleecekleedje? ook wassen of alles weggooien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@brc hoe doe ik dat?:$ (Ik heb het nog nooit bij de hand gehad). Volgens de DA was wat ik nu gedaan heb voldoende, omdat Sam het niet thuis opgelopen heeft en ik het vrijwel meteen bij thuiskomst ontdekt heb en Sam niet los heb laten lopen in huis. Dus goed zuigen en het hok schoonmaken zou voldoende zijn volgens hem. Ik heb verder geen andere huisdieren (nou ja ik heb dus een paar extra vlooien:p)

En hij zat niet helemaal vol vlooien ofzo. Ik heb er 3 gezien waarvan ik er 1 heb kunnen doden:whistle2:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .