Ga naar inhoud

Voeding jong konijn.


Mexflex

Aanbevolen berichten

Over een aantal weken krijgt Joey een vriendinnetje. Het is een dwerg hangoor. vanaf dat ze een week of 8 a 9 is komt ze bij ons.

Ik zet haar eerst in een apart hok. Ze is in een buitenhok geboren dus ze komt ook buiten in haar eigen hok. Zo kan ik zien of ze goed eet en keutelt. Als dat allemaal goed gaat en ze is iets ouder dan wil ik haar gaan koppelen met mijn dwergkonijn Joey.

Moeten hele jonge konijnen nog ander voer hebben of kunnen ze alles eten wat een volwassen konijn ook eet. Met groenvoer moet je oppassen in het begin had ik al gelezen en ik vraag ook wat voer mee van waar ze vandaan komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast groenvoer, moet je ook onbeperkt hooi hebben voor de konijntjes. Je kunt ze ook voeren met Biks (bruin/groen -achtige staafjes). Deze mogen ze onbeperkt eten tot ze 7 maanden oud zijn. Dan moet je 25 gram Biks per kilo per dag per konijn geven. Bv. aantal kilo konijn x 25 gram = aantal gram dat ze per dag mogen eten. En gemend voer is niet goed voor ze! Zijn dikmakertjes...

Deze informatie heb ik van verschillende forumleden mee gekregen :)

aangepast door Chun
Link naar reactie
Delen op andere sites

Let vooral de eerste dagen goed op het eetgedrag, en vraag ook wat biks mee van waar het konijn nu zit zodat als ze bij jou is er wat vertrouwd eten is. Dit kun je dan gaan mengen met de biks die je zelf geeft, een plotselinge wisseling van biks kan namelijk diarree/plakpoep veroorzaken.

Jonge konijntjes zijn gevoeliger voor stress, dus je moet er voor zorgen dat de verhuizing zo min mogelijk stress veroorzaakt. Laat haar dus rustig wennen, zorg ervoor dat je de keutels goed in de gaten houd en dan moet het goed komen! En bij twijvel je DA contacteren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast groenvoer, moet je ook onbeperkt hooi hebben voor de konijntjes. Je kunt ze ook voeren met Biks (bruin/groen -achtige staafjes). Deze mogen ze onbeperkt eten tot ze 7 maanden oud zijn. Dan moet je 25 gram Biks per kilo per dag per konijn geven. Bv. aantal kilo konijn x 25 gram = aantal gram dat ze per dag mogen eten. En gemend voer is niet goed voor ze! Zijn dikmakertjes...

Deze informatie heb ik van verschillende forumleden mee gekregen :)

Als je het zo schrijft vergeet je dus er bij te vermelden dat er ook een hoeveel heid groen voer nodig is naast de 25 gram bix per kilo volwassen konijn!! Dus voeren bix, groen en hooi

Dus je moet uit rekenen wat het konijn op volwassen leeftijd gaat wegen!!

Dit weet je aak niet dus geef ik het adies tot zeker 4 maanden onbeperkt te voeren.Dan kan je beter een inschatting maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Als je het zo schrijft vergeet je dus er bij te vermelden dat er ook een hoeveel heid groen voer nodig is naast de 25 gram bix per kilo volwassen konijn!! Dus voeren bix, groen en hooi
Op dit moment voer ik mijn ongeveer 11 weken jonge konijntjes nog niet met groenvoer. Ik geef ze af en toe wel een stukje winterpeen, maar verder niks. Het probleem is, ik kan wel een stuk groente halen, maar ze moeten het opbouwen en ik kan het niet in Ć©Ć©n keer geven. Maar, dan hou ik groente over... en als ik ze in de koelkast bewaar is het niet meer vers... hhhmmmm... hoe zou ik dit kunnen aanpakken?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment voer ik mijn ongeveer 11 weken jonge konijntjes nog niet met groenvoer. Ik geef ze af en toe wel een stukje winterpeen, maar verder niks. Het probleem is, ik kan wel een stuk groente halen, maar ze moeten het opbouwen en ik kan het niet in Ć©Ć©n keer geven. Maar, dan hou ik groente over... en als ik ze in de koelkast bewaar is het niet meer vers... hhhmmmm... hoe zou ik dit kunnen aanpakken?

Dat heb ik hier ook wel eens. Gelukkig staat er een grote groene fruit en groentecontainer in mijn tuin, daar kieper ik alles in wat niet meer bruikbaar is. Of ik gooi het op het land, goed als compost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment voer ik mijn ongeveer 11 weken jonge konijntjes nog niet met groenvoer. Ik geef ze af en toe wel een stukje winterpeen, maar verder niks. Het probleem is, ik kan wel een stuk groente halen, maar ze moeten het opbouwen en ik kan het niet in Ć©Ć©n keer geven. Maar, dan hou ik groente over... en als ik ze in de koelkast bewaar is het niet meer vers... hhhmmmm... hoe zou ik dit kunnen aanpakken?

Je kan winterpeen los kopen en witlof, spruitjes, appel, tomaat, paprika etc. Je hoeft niet gelijk een kilo te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joey wordt inderdaad gecastreerd voordat de koppeling plaats vind. Ze komen ook in aparte hokken omdat ik toch eerst wil zien hoe het met de kleine gaat.

Inmiddels heb ik de kleine nu. Echt een schatje. Eet, drinkt en keutelt heel goed. Andijvie eet ze ook al. Niet al te veel, maar de keutels blijven goed.

Ik ga vandaag bellen voor een afspraak voor de castratie.

Pas over 2 maanden ga ik ze koppelen als Fluffy oud genoeg is om te koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .