Ga naar inhoud

Wat is de preventieve enting voor Snot?


Cynthiaaapje

Aanbevolen berichten

Hoi, aangezien we dit weekend twee konijnen hebben moeten laten inslapen (koppeltje van mn vriend) en Banjer ook begint met niezen (ongeveer 1x in het kwartier) was ik benieuwd of er ook een preventieve enting bestaat voor snot en wat hier over bekend is? Daar willen we dan alle konijnen die gezond lijken te zijn mee enten. Maar hoe heet dat middel?

De situatie: Ik heb twee konijnen die in met zn tweeen in een hok zaten op mn vriend zn slaapkamer, nu heeft Banjer (gecasteerde ram) in het verleden met een vriendinnetje gezeten die overleden is aan snot. Dat zelfde vriendinnetje heeft samen gezeten met de voedster die we dit weekend in hebben laten slapen. Deze voedster heeft aan haar hok genootje het snot ook weer overgedragen, deze diertjes waren zo ver heen dat we samen met de DA hebben besloten dat het het beste is ze uit hun leiden te verlossen. Het hok van het vierdelige hok waar zij buiten in hebben gezeten hebben we ontsmet.

Nu begint mijn Banjer ook met niezen en ik ben vannochtend met hem naar de DA geweest, die heeft me na een grondig onderzoek bevestigd dat het snot is, maar nog in de begin vase, dus volgens hem goed te behandelen. Ik heb een antibiotica kuur mee gekregen die hij 1 maal daags moet hebben en hij adviseerde om neusdruppels (fysiologisch zout) te geven.

Banjer en Cloë (mijn voester die dus bij Banjer in zat) zitten appart, Banjer staat aan de andere kant van het huis, dus ook helemaal uit de buurt van mn vriend zijn konijnen en Cloë zit nog boven.

We hebben echt daadwerkelijk alles ontsmet of weggegooid.

Banjer krijgt nu tijm bij als groenvoer en alle nijnen krijgen een paar druppeltjes van alcohol ontdaan echinaforte door het drinkwater heen.

Ik was dus benieuwd wat de naam van die preventieve enting is?

en ook nog wat ik verder nog meer kan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.dierenarts-asse.be/DIERENARTS_ASSE/NL/2551/2637/2640/

Direct het eerste kopje al, dan staat er bij behandeling dat je met een preventieve enting je konijnen kan beschermen.

EN

Snot. Snot wordt veroorzaakt door de bacterie Pasteurella. Het kan zich op velerlei wijzen manifesteren. Uierontsteking is qua bacteriële infectie verwant aan snot. Als de jongen de besmetting overleven zullen ze de bacterie wel bij zich dragen. Tegen snot en longontsteking kan geënt worden met Cunivak Past of behandeld worden met doxycycline of oxytetracycline.

van: http://www.hollanderclub.nl/Lezing%20ziekten%20en%20plagen.htm

aangepast door Cynthiaaapje
meer info
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: vannochtend heb ik contact op genomen met de dierenarts en deze is samen met de assistenten info gaan zoeken over het preventieve entingsmiddel, ze hebben met een konijnkundige gepraat en om tafel gezeten met zn allen.

Ze belde net dat het middel in Nederland niet bestaat en ook niet te krijgen is, in Duitsland wel, maar het middel helpt zo weinig dat het daarom ook hier niet word gebruikt. Mij werd geadviseerd, doe dit niet, het kost je heel heel veel geld en het heeft bijna geen werking, roei met de riemen die je hebt en houd ze appart en zorg dat je alles goed blijft ontsmetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update en schopje:

Banjer toont nog geen zichtbare verandering, maar ook nog geen verslechtering. Cloë niest gelukkig nog steeds niet.

Mini (van mn vriend) en Gi (van zn broertje) hebben gelukkig beiden ook nog nergens last van. Wel hebben we super nijn na overleg met zijn vorige eigenaar terug gebracht naar zn vorige eigenaar. Beiden vertrouwde we hem niet, ik denk dat hij de drager is, maar zelf nergens last van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Wij hebben, helaas, ruime ervaring met snot.

Van onze konijntjes, in totaal 42, hebben ongeveer 20 inmiddels een chronische vorm van snot ontwikkeld. De andere helft is vrij.

De besmetting is dit voorjaar begonnen na een dubieuze aanschaf bij een bevriende fokker. Inmiddels hebben wij vier sterfgevallen, waarvan 2 door een anyfilactische shock a.g.v. te felle medicamenten.

Wij zijn gestart met baytril en hebben dit trouw elke avond ( in het drinkwater) gegeven. Wel twee maanden lang. De snot kwam en ging, maar keerde ook weer terug.

Van de dierenarts kregen we een middel dat we moesten spuiten, Cobactan, dit raad ik iedereen af, het helpt wel, maar het risico is anyfilactische shock, en je kunt aan je dieren zien dat ze er veel pijn van hebben. Overigens is er niet een echt door genezen, alleen verbeterd.

Toen maar weer aan de baytril.

Na een tijdje herinnerden we ons de raad van een (andere) bevriende fokker om Astricycline te gebruiken. dit hebben wij gedaan, en zowaar het hielp eigenlijk best goed. Alleen .... 30 gram kost ongeveer € 8--. ( toen wisten we nog niet dat Sivotine 2x zo geconcentreerd is en maar € 9-- per 100gr). Dit kun je overigens niet mengen met Baytril. Dan gaat het vlokken. Allemaal geprobeerd....

Na twee maanden kwamen we achter die Sivotine.....heeft wat gekost, maar ja, onze dieren zijn ons leven.

De Sivotine hielp wel, maar niet afdoende. Sommige werden beter, andere weer niet, en ze staken elkaar vaak weer opnieuw aan.

Ik heb het hele internet afgestruind naar een middel wat kon werken, en achterstevoren nog eens.

Op een gegeven moment vond ik iets over Colloïdaal Zilver. CZ (afgekort) werkt antibacterieel, anticeptisch en systemisch (dat betekent zoiets als in zijn geheel). Het is een vergeten medicijn, maar werd vroeger vóór de antibiotica als zodanig gebruikt. En niet zonder resultaat.

Wij gebruiken inmiddels ongeveer 12 dagen een mengsel van: 2 maatschepjes Sivotine en 40cc CZ (40ppm) op één liter water. Van dit mengsel krijgt elk konijn (gemiddeld 1,1 kg per dier, het zijn dwergjes) ongeveer 100ml per dag. (Let wel, de CZ is minimaal 40 ppm, anders kun je net zo goed water gebruiken).

Wij zien duidelijk resultaat, al na twee dagen begon de snotterige afscheiding uit de neus te verminderen, inmiddels is die kleurloos, en zo dun als water, de benauwdheid verdwijnt, geen hernieuwde besmettingen, en een algehele verbetering van de conditie. Inmiddels zijn er van de besmette dieren al een heel aantal die nauwelijks meer verschijnselen vertonen.

Wij zetten deze behandeling zo voort en houden jullie op de hoogte.

Sorry voor de lengte van mijn reactie, maar het is zo wel duidelijk, denk ik.

aangepast door Sammatroosje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow dank je wel sammatroosje. Banjer is nu 4 week aan de antibiotica en af en toe neusdruppels. Hij is al een stuk schoner, geen vieze voorpootjes, heldere oogjes, alleen nog wat vegen rond zn neus. Deze vegen zijn alleen wel doorzichtig. Zijn neusgangen zijn schoon en zn geslacht is schoon.

Banjer staat helaas op marktplaats en hij gaat ook alleen weg als hij naar een huisje gaat met een vriendin waar in dicht in de buurt geen andere konijnen zitten of dat ze dan binnen zitten.

Hij zit nu achter het huis en voor het huis staan mn vriend zijn show konijnen. En binnen op de slaap kamer staat Cloë mijn andere konijn. Helaas hebben wij in de buurt mensen met konijnen en zelfs een aantal fokkers. Dit risico kan ik dus niet nemen om hem te houden als hij niet volledig wil genezen. Ook kan Banjer niet binnen in de woonkamer omdat mn vriend zijn moeder zwaar allergies is.. Helaas..

Dus als iemand hem nog een goed huisje kan bieden hoor ik het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banjer staat helaas op marktplaats en hij gaat ook alleen weg als hij naar een huisje gaat met een vriendin waar in dicht in de buurt geen andere konijnen zitten of dat ze dan binnen zitten.

Dus als iemand hem nog een goed huisje kan bieden hoor ik het graag.

Je gaat een konijn aan bieden en wil dat hij naar een huisje gaat met een vriendin, terwijl hij Snot heeft.....

Dat kan toch helemaal niet ?

Maar buiten dat...

Waarom wacht je niet met hem herplaatsen tot je inderdaad merkt dat hij er niet meer van af komt ?

Van Snot is bekend dat het een langdurige kwestie is, die echt wel 3 maanden in beslag kan nemen voor het over is...

Dat is een normale genezingstijd..

We hebben zelf een konijn dat Snot heeft gehad..Na 3 maanden was het over en hij is, na genezing, in een groep met meerdere konijnen geplaatst waarvan verder niemand Snot heeft gekregen....

Snot is niet het einde van de wereld en Banjer heeft nog maar 4 weken antibiotica.....

Over het nut en gevaar van Collodiaal Zilver zijn de meningen overigens verschillend.

Het is in ieder geval zeker niet iets onschuldigs, kan ernstige bijwerkingen geven en ook is het ene Col.Zilver, het andere niet....

Ik zou liever aanraden om bij de eerste verschijnselen van veelvuldig niezen en een natte neus, een goede konijnkundige dierenarts te zoeken i.p.v zelf uit te proberen..

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Week 5 van de antibiotica kuur is gestart.

Nee snot is niet het einde van de wereld, maar wel het begin van een minimale solitaire periode van 3 maand.

Tuurlijk kan hij wel geplaatst worden bij een vriendin. Als die ook chronisch snot heeft is dat verder geen probleem. Hij staat aangeboden ja, maar hij gaat niet maarzo met de eerste de beste mee..

Daarbij staat hij ook aangeboden omdat ik prive/financieel een beetje in de knoei zit. Als hij iets nodig heeft krijgt hij het hoor, daar niet van, maar het is nu bijna zo dat ik mezelf bijna geen primaire dingen kan kopen. En ja daar heb ik van te voren over na gedacht en helaas is alles een beetje anders gelopen dan gepland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha...het leek me ook al onwaarschijnlijk dat je alleen vanwege de Snot je konijn weg zou doen..Vooral omdat Snot gewoon goed te behandelen is, mits je er op tijd bij bent..en daar ziet het bij Banjer gelukkig helemaal naar uit...

Je gedachtengang om hem te plaatsen bij een vriendin met 'ook' chronisch Snot is nog steeds wat vreemd.

Je gaat er foutief van uit dat Banjer chronisch Snot heeft..terwijl hij echt nog prima kan genezen..en je kan een gezond konijn (Banjer dus) beter niet plaatsen bij iemand met chronisch Snot.

Probeer

er op te vertrouwen dat hij verder genezen zal, helemaal gezond wordt en plaats hem dàn pas uit bij een even gezond vriendinnetje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, Zaza, ik weet dat CZ zijn voor en tegenstanders heeft. Ik weet ook waarom.

Ik ben dus duidelijk een voorstander, mits verstandig gebruikt. Ik moet zeggen dat ik nog geen nadelen van CZ heb kunnen constateren, maar ben hier wel heel alert op, hoor. Overigens gebruik ik alleen CZ van minimaal 40ppm, anders is de werking te verwaarlozen. (Hoger dan 50ppm is niet mogelijk.)

Ook een kk da kan niet alles. Hij/zij is ook maar een mens. En na €700,-- aan da rekeningen ga je toch verder kijken dan je neus lang is, en met resultaat. Ik houd trouwens wel ruggespraak met mijn da, kan 'ie van leren, vindt hij. (hij is hard op weg kk te worden, doet daar ook zijn best voor.) En astricycline en Sivotine kenden ze niet eens.

Het probleem bij ons zat hem voornamelijk in de hoeveelheid dieren. Wij hebben er inmiddels 45 die allemaal in één ruimte waren ondergebracht. (wel aparte hokken)

De dieren die genezen waren werden vaak weer opnieuw aangestoken enzovoort.

Inmiddels werken wij met drie aparte ruimtes. Eén met de genezen dieren, één met de zieke dieren en één met de dieren waarvan wij denken dat die genezen zijn, maar waaraan wij nog twijfelen. Da's een heel geschuif, maar we beginnen er nu eindelijk, na een half jaar vat op te krijgen.

En inderdaad, Cynthia, Snot is niet het einde, al kun je er na een half jaar wel hopeloos van worden, geloof me. Gewoon doorzetten, luisteren naar je da, gebruik maken van dit forum, en luister naar je eigen hart en intuïtie, die hebben het samen ook niet vaak mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Humm ik lees dit nu pas......

Bij snot zou ik noot preventief als het dier niet ziek is behandelen....ab worden ze niet sterker van!

Als je optijd bent....is 12 dagen batryl voldoende.

Werkt dit niet stoppen met batryl!!!

En duplo spuiten bij de dieren arts......

Dit is het laatste wat effectief werkt tegen snot.

Werkt ook dit niet behoud je konijntje snot voor het leven.

En zal er uiteindelijk aan overlijden.

Moder niet aan met lange ab middelen dit werkt enkel avarechts!!

Is mijn ervaring.

De meeste fout die mensen en dierenartsen maken is dat ze de eerste ab keur niet volledig af maken tot de max....op het oog lijkt het dier opgeknapt maar het komt bij een te korte behandeling gewoon terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb 3 jonge konijntjes, ze hebben allemaal snot. Ze eten goed, hun oogjes zien er goed uit, pootje zijn proper, alleen niezen ze heel veel en neusje is heel waterachtig. Eentje niest enorm veel, het lijkt alsof het een zware neusverkoudheid heeft met heel veel snot. Vorige week ben ik naar de dierenarts geweest en deze heeft mij Baytril voorgeschreven. Ik moet dit 5 dagen toedienen. Ik heb ze nu reeds 4 dagen Baytril gegeven, er is beterschap in het niezen, maar het is nog niet volledig weg. Zou ik de medicatie verder doorgeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet op eigen houtje verder gaan, maar in ieder geval (telefonisch) contact op nemen met je dierenarts...

Waarschijnlijk zegt hij dat het prima is, maar beter dat je dat in overleg met hem doet, dan met ons....

Wellicht wil hij ze toch eerst nog eens zien...

Minder niezen hoeft nl niet te betekenen dat het beter gaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zijn nu 9 week bezig met antibiotica ik zal duplo injecties een voorstellen.. Moet vanmiddag met hem naar de dierenarts.. Ik hoop nog steeds dat mijn kleine schijtert er boven op komt..

En Tspringmuizeke, Niet zelf gaan dokteren, de DA heeft er voor geleerd.. Maak daar gebruik van..

Over Banjer: hij is goed in conditie, eet goed, drinkt goed. Zijn afschijding is doorzichtig en hij klinkt niet meer benauwd.. Ik zal eens de CZ en Duplo opschrijven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .