Ga naar inhoud

Hoelang geplukte wilgentakken bewaren?


Romy16

Aanbevolen berichten

Ik had een vraagje over wilgentakken, hoelang kan je die bewaren als je ze geplukt heb, en zou je ze misschien kunnen invriezen? Of moet je ze wassen, wat kan ik eraan doen om ze zo lang mogelijk te bewaren, want dan weet ik hoevveel ik er per keer kan plukken, vind het ook zonde om geplukte takken weg te gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt er helemaal vanaf hoe je ze bewaart. Wij plukken (knippen/zagen) altijd voor een aantal dagen tegelijk, en leggen de takken die we nog niet meteen geven in de tuin. Afhankelijk van het weer zie je dan de blaadjes sneller of minder snel bruin, droog of pappig worden (of ze in de zon of regen liggen, hoe warm het is geweest, dat heeft allemaal invloed op de kwaliteit van de takken).

We zijn negen dagen op vakantie geweest en hebben van tevoren een flinke voorraad takken geknipt, zodat ze ook tijdens onze vakantie af en toe een tak zouden krijgen. De tak die nu nog over zijn vinden ze echter niet meer lekker; ze eten de dorre,krakerige blaadjes nog wel op, maar laten de tak met bast verder gewoon liggen (terwijl ze die meteen verse tak meteen zouden schillen). Maar een aantal dagen is dus geen probleem. Overigens lijken takken nu al minder lang vers te blijven dan in de lente/zomer, maar dat zal wel komen omdat de blaadjes sowieso binnenkort gaan vallen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe komen jullie in de winter aan wilgentakken eigenlijk dan?

Ik haal ze hier in de buurt van knotwilgen af, maar die worden binnenkort gesnoeid :frown: Vind het zo sneu want mijn nijnen zijn helemaal WILD van wilgentakken... ze verslinden met gemak 1 hele grote enorme dikke en lange per dag. Wilde eigenlijk een hele voorraad inslaan maar zat dus ook met de houdbaarheid:frown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bewaar ze best wel lang (er is geen wilgenboom in de buurt dus ik krijg ze af en toe van kenissen) en dat gaat wel goed. Ze zijn dan wel bladloos en ze liggen in het houthok (beschermt tegen zon en hevige regen/wind). Ik heb ze liever ook vers maar dat gaat niet en ze zijn met te veel voor de diepvries. Dus je zou ze mits je ze goed neerlegt ook wel een paar maanden kunnen bewaren. Onthoud wel dat vers lekkerder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe komen jullie in de winter aan wilgentakken eigenlijk dan?

Ik heb nog geen winter meegemaakt met m'n konijnen en ik vrees ook dat de knotwilgen binnenkort gesnoeid gaan worden. Maar er zijn natuurlijk nog meer wilgen dan alleen knotwilgen; ik weet hier in de buurt al een paar gewone wilgen (die eigenlijk veel te groot zijn, want we kunnen echt niet bij de takken zonder ladder) en een paar treurwilgen. Dus ik denk dat die er maar aan moeten geloven als de knotwilgen kaal zijn. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou elke dag vers geven , ik heb hier geluk en heb zelf een stuk of 20 knotwilgen in m'n tuin en aan de weide . Dus ik zit goed, deze winter worden de knotwilgen wel geplukt maar speciaaaaal voor mij ! 1 om de 3 dagen . Zo kunnen mijn konijntjes toch nog verse wilgentakjes krijgen. We laten op de boom wel grote takken staan. Ik geef nu in zomer elke dag een verse wilgentak. Hij is helemaal op hoor !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja ik weet hier in de buurt zo geen andere wilgen te staan, maar zal binnenkort eens op wilgen-jacht gaan! Zijn nu ook een stukkie verhuist, dus wie weet staat hier wel wat....Zo zonde dat ze gesnoeid worden joh, het zijn er heel veel en er zit een schat aan voedsel aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .