Ga naar inhoud

frank castreren


frankie lover

Aanbevolen berichten

morgen wil ik gaan bellen om een afspraak te maken voor de castratie van frank, zodat hij snel een dametje erbij kan krijgen...

frank is ruim 8 maanden en zit buiten.

mijn vriendin zegt dat ik frank voor de eerste 24 uur het beste in de schuur kan zetten in zijn reismand met een handdoek erin...

nu heb ik ook nog het oude binnen hok van frank (zo'n tralie hok 1.20 mtr)

is het niet beter om hem daarin te doen zodat hij wat meer ruimte heeft?

zijn er nog extra tips voor het herstellende binkie straks?

waar moet ik op letten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n binnenhok is prima, daar heeft Nijn ook ingezeten. Hij mag alleen niet op stro (of andere bodembedekking die kan prikken) zitten, het beste is hem een paar dagen op handdoeken te laten zitten.

Het belangrijkste waar je op moet letten is eigenlijk dat hij goed eet, drinkt, keutelt en plast, en dat hij lekker warm blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijn heeft destijds bij ons ook in de schuur (of eigenlijk in de garage) gezeten, maar dan wel met een kruikje erbij. Dat ging prima hoor! Hij is afgelopen december geholpen en het was toen buiten te koud om hem echt binnen te halen, dus was de garage een goed alternatief omdat het daar net iets warmer was dan buiten.

Het is belangrijk dat hij niet onderkoelt raakt. Dit zou kunnen gebeuren omdat konijnen niet zo goed tegen de narcose kunnen.

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

ls je zn oude binnenhok nog hebt, dan zou ik er voor kiezen om hem daarin te zetten. Dan heeft hij meer ruimte. Zet hem lekker binnen, is warmer als in de schuur. Van de handdoeken klopt inderdaad. Wij hebben Ieyore een week op handdoeken gehouden.

Let erop dat je een konijnkundige DA hebt. Een konijn mag NOOIT nuchter zijn voor de ingreep. Hij moet blijven eten en drinken. Verder moet je er goed op letten dat hij na de operatie weer gaat eten/drinken en vooral keutelen. De meeste konijnen beginnen met hooi eten en groente (dus als hij aan groente gewend is kun je hem hiermee lekker maken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net de DA gebeld. ik hield me van de domme en vroeg of hij nuchter moest komen....het antwoord was "nee hij moet absoluut gewoon eten en drinken"

Ik denk dat ik frank dan gewoon in de woonkamer zet met zijn binnenhok en op een handdoek zodat ik hem beter in de gaten kan houden dan in de schuur.

De DA assistente zei dat de schuur ook nog niet te koud is voor een konijn wat buiten gewend is, maar ik hou hem liever in de gaten.

Nou zei ze nog wel iets wat ik een beetje raar vond....

"je mag zeker 2 maanden lang geen voedster bij je ram zetten omdat konijnen heel lang levende zaadcellen houden"

Toen ik zei dat ik had gelezen dat het 2/3 weken duurt zei ze dat er dan nog een grote kans is op een nestje??????

Wat zeggen jullie hiervan? Wij wilden juist graag voordat de echte winter begint de twee bij elkaar zetten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb frank vanmorgen weg gebracht in zijn reismand op een handdoek. Om 9 uur was hij daar en ik ben nu net gebeld (14 uur) dat hij wakker is!!

Pfff opluchting 1! hij is uit de narcose gekomen!!!

Ik ga hem straks om 3 uur halen!! Kan niet wachten!!

Maar nu toch nog even een paar laatste vraagjes:

- zal ik frank binnen doen in zijn oude binnenhok of is het temperatuur verschil te groot met buiten? anders gaat hij in de schuur maar kan ik hem niet zo erg in de gaten houden.....

- moet ik hem nog iets extra geven, behalve zijn SS, hooi en water?

- moet ik om pijnstilling vragen? ook als hij dat al gehad heeft?

- hoe veel dagen moet hij op de handdoeken blijven? wanneer kan hij weer in zijn buitenhok terug??

Ik hoop dat mensen me voor 3 uur tips kunnen geven!!

Alles is welkom, ook al krijg ik bij de DA ook wel advies straks, maar ik maak me (misschien onnodig) toch wel een beetje zorgen om mijn ventje!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het goed gegaan is! :)

Je kunt hem nu prima binnen zetten, die van mij zitten nu ook binnen omdat voedster Minky afgelopen maandag gecastreerd is. Wij hebben wel de CV omlaag gezet zodat de verwarming niet aanspringt, hier binnen is het nu iets van 19 graden, en buiten ook, dus daar zit niet echt verschil in. 's Nachts is het wel wat kouder, maar dat verschil is ook niet heel schokkend.

Je kunt hem (als hij het gewend is) ook lekker wat groen voorzetten.

Voor onze ram Nijn hebben we destijds geen pijnstilling mee gekregen, maar hij had bij de DA al een pijnstillende injectie gehad die iets van 12u zou moeten werken. Als jouw konijn zoiets niet gehad heeft, zou ik wel naar pijnstilling vragen.

Wij hebben Nijn destijds na 3 dagen terug in zijn buitenhok gezet, maar een week op handdoeken laten zitten. (de eeste 3 dagen in een binnenhok, daarna doeken in het buitenhok gelegd)

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan je hem nu nog wel binnen houden, het temperatuursverschil valt nog te overzien. Weet het niet zeker hoor dus als andere BB'ers hier meer over weten...

Verder zou ik voor de zekerheid wel om pijnstilling vragen, pijn schijnt een van de belangrijkste oorzaken te zijn dat een konijn na een operatie niet meer eet, en dat wil je natuurlijk voorkomen!

Het beste lijkt me om hem een week op handdoeken te laten, dan weet je zeker dat de wond niet alsnog open gaat. Wanneer hij dan terug naar buiten kan weet ik niet precies...

Sterkte met wachten en met die kleine man straks ;)

Edit: Laura, je was me voor ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou een beetje late reactie, maar had visite ivm onze trouwdag.

frank is goed wakker geworden en hij at meteen hooi! inmiddels eet hij ook de SS, keutelt goed en drinkt ook!! Joepie dat is al een zorg minder zeg!!

Hij zit alleen wel erg vaak aan de wond te likken (of knabbelen dat zie ik niet goed)

kan dat geen kwaad?

Hij zit voor deze nacht binnen en gaat morgen overdag in de schuur. Hier kan ik hem net wat beter in de gaten houden en heeft hij het net wat warmer.

Het zal hier vannacht rond de 20 graden zijn dus kan wel denk ik.

ik zie verder geen bloed op de handdoek dus laat hem lekker met rust, en morgen kijk ik misschien even hoe de wond eruit ziet.

vond het alleen een vreemd verhaal dat hij geen hechtingen heeft??? de DA ass. had het over dat ze met zijn eigen zaadleiders hebben dicht gebonden??? dat is diervriendelijker dan hechtingen....??? iemand hier ervaring mee???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het zo goed gegaan is! Goed dat hij weer goed eet en keuteld :)

Bij Nijn was de wond onderhuids gehecht en daarna hadden ze er nog een lijmlaagje overheen gedaan. Hij zat daar ook wel eens aan te likken. Let wel even op dat hij het toch niet open knabbelt ofzo. De manier van hechten die jij aangeeft, daar heb ik nog nooit gehoord... maar misschien dat anderen daar meer over weten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij eet wel minder dan normaal...vaak is zijn bakje SS na een nacht echt helemaal leeg. nu zit de helft er nog in! Ik hou even in de gaten of hij het wel vandaag op gaat eten en of hij anders genoeg hooi neemt....

ik heb net naar de wond gekeken....even vluchtig want hij ligt niet graag op zijn kop, dus spartelde haha

het ziet er schoon uit in elke geval, lijken net twee zwarte eeltbultjes zeg maar. hij heeft het in elk geval niet open gelikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vond het ook raar toen ik hoorde dat er geen hechtingen in zaten, maar was ook weer niet allert genoeg om te vragen waarom ze dat niet deden.

achter af denk ik dat dit misschien ook wel beter is ivm uittrekken van de hechtingen.

bij Binky zit inmiddels bij zijn vriendinnetje en de koppeling ging geweldig.

was binnen een uurtje vriendjes.

binky reed 1 keer en 1 keer op haar koppie (franse hangoor he)

pien deed ook 1 poging, zag er raar uit zo'n klein konijn op een fh.

nu liggen ze altijd dicht tegen elkaar aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja tegen mij zeiden ze dat het dier vriendelijker is ivm lichaam eigen stof ofzo...

hoe lang heb jij gewacht met binky bij een vriendinnetje zetten??

de assistente zei dat ik 3 maand moet wachten.....lang lijkt mij

maar ik hoor zoveel verschillende dingen nu, dat ik het evenniet meer weet.

ik hoor 2 weken, 3 weken, 6 weken, 2/3 maanden pfff nogal geen verschil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .