Ga naar inhoud

Koffiepads


Manuela-Tijger

Aanbevolen berichten

Hallo..

Ik heb even een vraagje, volgens mij gaat het heel vreemd klinken :whistle2:

Maar mijn lieve knijnsel Bloem heeft er tegenwoordig een handje van om aan de vuilniszakken te knagen en de koffiepads eruit te trekken. Die scheurt ze dan los en eet het koffiedik op.

Ik doe er alles voor om te zorgen dat ze niet aan de zakken knaagt, maarja kan ze ook niet in de lucht hangen ;)

Ze is er (nog) niet ziek van geworden, ik houd haar scherp in de gaten.

Maar iemand een idee waarom ze dit doet, en of het heel gevaarlijk is voor der darmpjes??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet je je zakken gewoon in de achtertuin ofzo dan dat je konijntje erbij kan? Wij hebben een container en daarbij knagen ze alleen aan de banden dus dat kan niet zoveel kwaad. Als ik eens teveel heb en een losse zak heb, zet ik die altijd gewoon in de schuur. Koffie lijkt me nou niet bepaald gezond voor een konijn. Wordt ze ook hyper van de cafeïne?

Link naar reactie
Delen op andere sites

konijnen kunnen dood gaan van caffeine.

hun hart kan ervan op hol slaan, dusdanig dat ze eraan overlijden.

waarom ze het eet weet ik niet, maar je moet echt zorgen dat ze daar niet bij kan hoor. ik ken in mijn directe omgeving al 3 gevallen van hartaanval bij dieren door het eten van koffie of chocolade (hond, kat en cavia).

ik zou ervoor zorgen dat je konijn simpelweg niet bij de vuilniszak kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb even navraag gedaan bij een dierenarts die ik toevallig gister sprak, en die stuurde me een website door met info over chocolade. het gaat over honden, maar ze zei dat dit ook voor katten, knaagdieren en konijnen ging.

Chocolade; de chemische samenstellingen die chocolade toxisch maakt voor huisdieren zijn caffeine theobromine. Caffeine enTheobromine - gevonden in producten gemaakt van de cacao boon - behoort tot dezelfde familie en deze plantaardige alkaloiden vind je ook terug in koffie, thee en cola. Honden verteren dit erg traag en het heeft invloed op het hart, het centraal zenuwstelsel en de nieren.

Enige waarschuwing: de ene hond is de andere niet en sommige honden blijken méér gevoelig aan chocolade. Theobromine is in lagere doses (bij een hond van 20 kg: 2000mg= ongeveer 150 gram pure chocolade, afhankelijk van de samenstelling)al giftig voor honden, maar ook caffeine kan in hogere doses giftig zijn voor de hond.

Caffeïne stimuleert het centrale zenuwstelsel en het hart- en vatensysteem. Het kan leiden tot braken, rusteloosheid, hartkloppingen en zelfs overlijden op korte tijd.

De symptomen van vergiftiging zijn braken en buikloop, onrustig gedrag en frequent urineren. Contacteer je dierenarts onmiddellijk indien je hond deze kenmerken vertoont. Indien de hond niet behandeld wordt, kan schade berokkend worden aan het hart en andere spieren, kan de hond epileptische aanvallen vertonen, in coma vallen en zelfs overlijden.

Helaas bestaat er geen ‘antigif’ voor chocolade vergiftiging bij honden. De beste behandeling is de hond aan te zetten tot braken om zo de chocolade zo snel mogelijk uit het lichaam van de hond te verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Manuela,

Dat heeft Jip ook eens gedaan. Heerlijk vond hij dat! Ik had (stom) tijdens het opruimen van de keuken de groene bak waar ik de koffiefilters in leg op de grond gezet. 10 minuten later had ik Jip nog niet gezien, ga ik kijken zit meneer in de groene bak tussen de koffiefilters! Hij vond het heerlijk. Ik iets minder want meneer is nogal harig en krijg dan maar eens die koffiegeur uit je konijn:whistle2:.

Gelukkig was ik er op tijd bij en had hij niet heel veel binnen gekregen. Hij heeft er niets aan over gehouden, nou ja niets :mdr:.

Sinds dien is hij dus verzot op koffie, je kunt dus niet meer rustig koffie drinken of je kopje ergens neer zetten wanneer dan zit meneer je kopje af te likken erg vervelend als je visite hebt.

Maar goed, ik zorg dus dat koffiefilters niet meer in zijn bereik zijn en koffie kopjes mogen alleen nog maar op de salontafel gezet worden.

Als ik jouw was zou ik proberen de vuilinszakken uit de buurt te houden van je konijnen dan weet je zeker dat ze niets verkeerds binnen krijgen.

Groetjes

Marleen

By the way ik heb gewoon rare konijnen want Cato is gek op: BIER. Je gelooft het niet maar mijn vriend is soms te lui om zijn bierflesje op de tafel te zetten en zet die dan naast zich neer. Dan hoor je trippeltrippeltrip, bang, slurp. Dan zit Cato dus het bier op te likken, ook niet gezond dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahah een collega van mij had eens een cavis uit de winkel meegenomen omdat hij ziek was en dus extra verzorging nodig had. zat ze tv te kijken, cavia op schoot, glaasje apfel corn erbij, zat ineens die cavia op de kop in dr glas haha.

en hij deed het iedere keer weer!! haha smaakte dus toch wel :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Manuela,

Dat heeft Jip ook eens gedaan. Heerlijk vond hij dat! Ik had (stom) tijdens het opruimen van de keuken de groene bak waar ik de koffiefilters in leg op de grond gezet. 10 minuten later had ik Jip nog niet gezien, ga ik kijken zit meneer in de groene bak tussen de koffiefilters! Hij vond het heerlijk. Ik iets minder want meneer is nogal harig en krijg dan maar eens die koffiegeur uit je konijn:whistle2:.

Gelukkig was ik er op tijd bij en had hij niet heel veel binnen gekregen. Hij heeft er niets aan over gehouden, nou ja niets :mdr:.

Sinds dien is hij dus verzot op koffie, je kunt dus niet meer rustig koffie drinken of je kopje ergens neer zetten wanneer dan zit meneer je kopje af te likken erg vervelend als je visite hebt.

Maar goed, ik zorg dus dat koffiefilters niet meer in zijn bereik zijn en koffie kopjes mogen alleen nog maar op de salontafel gezet worden.

Als ik jouw was zou ik proberen de vuilinszakken uit de buurt te houden van je konijnen dan weet je zeker dat ze niets verkeerds binnen krijgen.

Groetjes

Marleen

By the way ik heb gewoon rare konijnen want Cato is gek op: BIER. Je gelooft het niet maar mijn vriend is soms te lui om zijn bierflesje op de tafel te zetten en zet die dan naast zich neer. Dan hoor je trippeltrippeltrip, bang, slurp. Dan zit Cato dus het bier op te likken, ook niet gezond dus.

Haha geweldig :lol:

Ik heb de vuilniszakken nu ergens bovenop gezet, maar ze gaat gewoon op haar achterpoten staan, of jumpt er gewoon bovenop om aan de zakken te knagen *zucht*

Maargoed over 6 weken gaan we verhuizen en dan hebben we alleen een container in de tuin ipv zakken. Gelukkig !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Rian,

Vergis je niet, ik ook niet! Maar wist jij dat konijnen bier of koffiepads lusten. Ik niet.

Er is maar één manier om daar achter te komen dat is als ze het een keer doen. Geloof me dat was ook de laatste keer!

We moeten nu gewoon heel erg opletten wat we waar neer zetten en eten en drinken alleen op de salontafel zetten. Voor sommige heel logisch maar wij zijn een beetje rommelig :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik begrijp dat je er vanuit gaat dat ze het niet lusten, maar zelfs dat doe ik dus niet he, daar van uit gaan. dat van die kroepoek en sprite was toen ik nog een kind was. en mijn moeder werd HEEEEEL boos hoor haha, die vond dat ook echt niet kunnen, maar als kind snap je dat niet.

inmiddels ben ik ouder en wijzer, en alles waarvan ik denk dat het niet gezond is voor mn nijnen hou ik gewoon uit hun buurt, punt. ik ga niet denken " dat lusten ze toch niet" want je weet maar nooit.

lege bordjes en kopjes mogen bij ons nooit onbeheerd in de tuin blijven staan, ook niet op tafel, want daar springen ze ook op. en ook verpakkingen waar nog iets in zit, of vuilniszakken of iets dergelijks, willen we niet in de tuin hebben, dat gaat gewoon de schuur in als we het even niet kwijt kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .