Ga naar inhoud

geen medicijnen mee?


paultje74

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje over medicatie. Ik heb vandaag mijn mannetje laten castreren (vreselijk, vond het zo zielig). Nu heb ik me goed ingelezen voordat ik hem naar de dierenarts bracht en las ik dat je toch eigenlijk wel medicatie mee moet krijgen voor de dagen erna.

Nu heb ik hem net opgehaald bij de da en die zei dat ze hem een pijnstiller hebben gegeven voor 48 uur en dat dat voldoende is.

Is dit zo of had ik door moeten zeuren voor extra medicatie. Ook zeiden ze dat het niet nodig is om een kruik neer te leggen en ook daar heb ik mijn twijfels over omdat ik overal heb gelezen dat je dat het beste wél kunt doen...

Dank jullie wel!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, niet nodig. Die pijnstilling voor de komende uren is voldoende. Het is maar een kleine ingreep, je rammetje rent na een halve dag weer als vanouds rond!

Mocht je aan hem merken dat hij onverhoopt toch pijn heeft (niet willen eten, stil blijven zitten, knarsetanden, elk ander gedrag) dan kun je altijd nog even bellen, maar ik denk dat dat niet nodig is.

Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou het inderdaad in de gaten en geef hem dingen die hij lekker vind. Meestal eten ze eerst hooi en groente. Ieyore is vorige week maandag gecastreerd en die ging pas donderdag weer aan de brokjes eten. Ik was helemaal in paniek maar de DA stelde me gerust. Bij twijfel de DA bellen. Ieyore had ook geen kruik, maar ik hebw wel regelmatig zn temperatuur gecontroleerd. Als hij koud aanvoelt kun je het wel doen. Net achter de oortjes in het nekje (waar die super zachte haartjes zitten ;)) kun je het het beste voelen. Over een week merk je niks meer van de castratie. Geloof mij maar! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, volgens mij gaat het helemaal niet goed! Hij is voor zijn doen heel erg stil en eet helemaal niets. Ook geen hooi, stro of groenvoer. Hij heeft 2 hele kleine minihapjes brood op, jemig wat voel ik me rot hierover! Hoelang moet ik dit aanzien? Gister om half 4 smiddags opgehaald bij da en na 16 uur dus nog niets gegeten! Ook hoor ik hem een beetje knarsetanden (wat ik hem nog nooit heb horen doen) en zit ie me elke keer panisch aan te kijken. Hij gaat ook elke keer verzitten, het zit hem niet goed.

Zou ie teveel pijn hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt inderdaad alsof hij pijn heeft.

Het is erg belangrijk dat hij nu toch echt gaat eten! Als hij dat dus niet uit zichzelf doet, dan zul je moeten gaan dwangvoeren. Je kan een bikspapje maken van biks en water en dat vervolgens met een spuitje aan hem voeren. Verder kan je ook dwangvoer kopen bij de dierenarts, dat leng je ook aan met water en voer je dan vervolgens met een spuitje. Ook is het belangrijk dat je konijn blijft drinken! Als hij dat ook niet doet, dan moet je ook met een spuitje water geven.

Deze dingen zijn echt superbelangrijk!

Verder klinkt het alsof hij toch nog wel pijnstilling nodig heeft. En dit kan ik niet vanaf hier beoordelen, maar het kan ook zijn dat z'n darmen nu niet meer (goed) werken. Als dat zo is, dan heeft hij ook een darmstimulerend middel nodig (iets van primperan/ciseral? weet niet of ik die namen goed heb) Ook is het goed om hem te masseren.

Nou, het is echt belangrijk dat je nu ingrijpt, want hoe langer je wacht, hoe slechter het zal gaan...

Kan je vandaag ook de hele dag voor hem zorgen en op hem letten? Wanneer dat niet zo is, zou je hem eventueel naar de dierenarts kunnen brengen, zodat ze hem kunnen observeren en in kunnen grijpen als het verkeerd gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Tja, ik heb net van alles in huis gehaald. Van witlof tot sla, hij eet het gewoon niet op. Drinken doet hij wel, maar echt heel erg veel! En onder de deken in de kooi heb ik kranten neergelegd, daar neemt ie soms een hapje van, tja, das ook niet de bedoeling! Toch maar de da gebeld. Heb om half 11 een afspraak. Hoop dat ie medicatie krijgt i.p.v. dwangvoeding, geen idee hoe ik dat moet doen, lijkt me ook geen pretje voor hem!!

Gelukkig ben ik vandaag de hele dag thuis, en anders had mijn baas een probleem gehad, mijn dieren zijn mijn kinderen, daar blijf ik echt voor thuis!!

Heb echt zitten huilen om mijn nijntje, ik vindt het zo erg, merk gewoon dat hij pijn heeft! Voel me gewoon schuldig dat ik hem heb laten castreren :frown:

aangepast door paultje74
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, we zijn bij de da geweest, hij zat heel hard tanden te knarsen, arm ding. Da helemaal onderzocht, de wond was gelukkig mooi, temperatuur iets te laag, maar niet zorgwekkend.

Da heeft hem 2 prikjes gegeven. 1 antibiotica en 1 pijnstiller. Hij bleef zo netjes!!! Verder medicatie voor thuis, nu maar hopen dat hij gaat eten en anders dwangvoeden (gelukkig niet zo moeilijk als ik dacht).

De volgende keer als mijn beestje pijn heeft of een ingreep heeft gehad eis ik gewoon medicatie mee naar huis. Liever veel geld betalen dan dat mijn beestje pijn heeft!

Eerst maar even lekker laten slapen in zijn eigen kooitje. Wat een zenuwslopend gedoe zeg!!!

Dank jullie voor jullie reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, gelukkig wel. Je kunt echt merken dat die 2 prikjes die hij heeft gehad hem echt geholpen hebben! Vanmorgen nog zelf medicatie in een spuitje gedaan. Ik hield het spuitje bij zijn bekkie en hij slurpte het er zo uit... Nou ja zeg hahaha net alsof ie het lekker vond.

Hij is mijn lamp (zo'n papieren van Ikea) alweer aan het slopen, dus het zit helemaal goed. (keutelt en eet lekker veel!!) Ben zooooo blij dat hij weer de oude is!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij de inboedel alweer aan het slopen is, zal hij zich vast weer een stuk beter voelen inderdaad ;)

Ik denk dat die twee spuitjes net het zetje uit die vicieuze cirkel hebben gegeven. Bij een mens is het immers ook zo: als je pijn hebt en daardoor niet gaat eten, ga je je lichamelijk vaak alleen maar rotter voelen door het tekort aan voedsel of drinken! (of is dit een hele stomme vergelijking :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .