Ga naar inhoud

Weet het niet meer!!!


FlappieLover

Aanbevolen berichten

Heej!!Ik heb echt geen flauw idee wat ik mijn konijn nou moet geven. Ik geef hem/haar altijd gemengd voer maar nou staat er dat ik beter alleen die stengeltjes kan geven, biks. en dan heb ik ook nog het probleem dat ze haar etensbakje telkens omgooit en bijna niks eet en ik ook vaak van die blinde darm dingen zie liggen die ze op hoort te eten. Als je op 1 van mijn vragen antwoord weet, wil je dan asjeblieft een reactie plaatsen!!!!alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks zijn inderdaad beter dan gemengd voer, omdat bij gemengd voer vaka alleen de lekkere dingen eruit halen en uiteindelijk daarvan die zwarte biksjes laten liggen, dus ik zou gewoon voor biks gaan :yes: Het voerbakje omgooien deden ze hier ook heel vaak, dan zou ik een zwaarder etensbakje kopen die niet om te gooien is. Over de blindedarmkeutels kan ik helaas geen antwoord geven. Geef je niet heel veel groenvoer? Groenten & fruit enzo

Link naar reactie
Delen op andere sites

het beste kun je alleen biks geven omdat ze bij gemengd voer alle lekkere dingen er eerst uit eten en wordt de biks haast niet opgegeten.

en wat voor n bakje gebruik je? echte stenen bakjes speciaal voor knaagdieren moet ze echt niet om krijgen die loopt ook van boven af naar benee.

mijn nijnen eten ook niet altijd de blinde darm keutels op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Flappielover,

Tijdje terug heb ik voor iemand hier een stappenplan geschreven, kan er wel wat delen voor je uit overnemen.

Wat in ieder geval belangrijk is om te weten is de leeftijd van jouw konijntje. Weet je ongeveer hoe oud ze is?

Wat het belangrijkste is is dat je weet dat het voedingsschema van een konijn er in prioriteit er zo uit moet zien:

1:hooi

2:groenvoer

3:biks

- Je gaat naar een dierenwinkel en je haalt daar goede biks. (Hope farms & Sience Selective zijn goede merken! Er moeten geen extra dingetjes in zitten, gewoon saaie korrels).

- Ook haal je goed hooi, hooi moet groen zijn en fris ruiken!

-Als je thuiskomt ga je je konijn eerst wegen. Zet haar op een keukenweegschaal.

Als je haar hope farms gaat voeren, doe je haar gewicht maal 25= het aantal gram biks wat ze per dag maximaal mag krijgen. Ga je voor sience selective doe je dit maal 15, dat is de maximale hoeveelheid die ze daarvan mag krijgen. Dit weeg je ook af op de weegschaal en je zoekt in de keukenkastjes iets waar deze hoeveelheid precies in past zodat je niet iedere dag opnieuw af hoeft te wegen.

- Je mengt de eerste dagen je oude biks met het nieuwe biks. Eerst 3/4 oud + 1/4 nieuw, na een paar dagen doe je 1/2 oud 1/2 nieuw, paar dagen later 1/4 oud 3/4 en zo bouw je dit langzaam aan af. Tijdens deze dagen is het belangrijk dat je haar keutels goed in de gaten houd. Dit mag geen diarree worden. Als ze diarree krijgt ga je te snel over op het nieuwe voer en zul je dus wat langzamer en in kleinere verhoudingen moeten gaan mengen.

- Je zorgt ervoor dat het konijn dagelijks vers hooi krijgt, dit mag hij/zij onbeperkt eten.

- Ook ga je langzaamaan beginnen met het opbouwen van groenten. Veilige soorten staan in deze lijst: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/gi...-konijnen.html , in het onderste gedeelte van het artikel. Geef niet meer dan de grootte van een postzegel per keer als je een nieuwe groente gaat introduceren. Zijn de keutels de dag erna nog in orde, mag je de hoeveelheid verdubbelen.

Ga ook op zoek naar een bakje wat ze niet om kan gooien, misschien heb je wel een zwaardere nodig? En zo te horen vind je konijn het ook wel leuk om ermee te spelen, leg ook eens iets in het hok waar wel mee gegooid mag worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bugs gooide ook altijd zijn bakje om. Ik heb toen een metalen bakje gekocht dat met een metalen ring aan de tralies is vastgemaakt. Ook dat bakje wipte hij uit de ring. Nu zit het stenen bakje in het metalen bakje en blijft het op zijn plaats.

Als ze de bdk's niet eten krijgen konijnen waarschijnlijk teveel konijnenvoer. De eiwitten die ze uit de bdk's halen krijgen ze dan via het voer binnen waardoor ze de bdk's laten liggen. Is mij ooit verteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Flappielover,

Tijdje terug heb ik voor iemand hier een stappenplan geschreven, kan er wel wat delen voor je uit overnemen.

Wat in ieder geval belangrijk is om te weten is de leeftijd van jouw konijntje. Weet je ongeveer hoe oud ze is?

Wat het belangrijkste is is dat je weet dat het voedingsschema van een konijn er in prioriteit er zo uit moet zien:

1:hooi

2:groenvoer

3:biks

- Je gaat naar een dierenwinkel en je haalt daar goede biks. (Hope farms & Sience Selective zijn goede merken! Er moeten geen extra dingetjes in zitten, gewoon saaie korrels).

- Ook haal je goed hooi, hooi moet groen zijn en fris ruiken!

-Als je thuiskomt ga je je konijn eerst wegen. Zet haar op een keukenweegschaal.

Als je haar hope farms gaat voeren, doe je haar gewicht maal 25= het aantal gram biks wat ze per dag maximaal mag krijgen. Ga je voor sience selective doe je dit maal 15, dat is de maximale hoeveelheid die ze daarvan mag krijgen. Dit weeg je ook af op de weegschaal en je zoekt in de keukenkastjes iets waar deze hoeveelheid precies in past zodat je niet iedere dag opnieuw af hoeft te wegen.

- Je mengt de eerste dagen je oude biks met het nieuwe biks. Eerst 3/4 oud + 1/4 nieuw, na een paar dagen doe je 1/2 oud 1/2 nieuw, paar dagen later 1/4 oud 3/4 en zo bouw je dit langzaam aan af. Tijdens deze dagen is het belangrijk dat je haar keutels goed in de gaten houd. Dit mag geen diarree worden. Als ze diarree krijgt ga je te snel over op het nieuwe voer en zul je dus wat langzamer en in kleinere verhoudingen moeten gaan mengen.

- Je zorgt ervoor dat het konijn dagelijks vers hooi krijgt, dit mag hij/zij onbeperkt eten.

- Ook ga je langzaamaan beginnen met het opbouwen van groenten. Veilige soorten staan in deze lijst: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/gi...-konijnen.html , in het onderste gedeelte van het artikel. Geef niet meer dan de grootte van een postzegel per keer als je een nieuwe groente gaat introduceren. Zijn de keutels de dag erna nog in orde, mag je de hoeveelheid verdubbelen.

Ga ook op zoek naar een bakje wat ze niet om kan gooien, misschien heb je wel een zwaardere nodig? En zo te horen vind je konijn het ook wel leuk om ermee te spelen, leg ook eens iets in het hok waar wel mee gegooid mag worden!

Ze is ongeveer zes maanden, ik ga het nog precies uitrekenen.Dankjewel allemaal!!!Zwaarder bakje komt eraan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .