Ga naar inhoud

franse hangoor heeft snot


HangoorLove

Aanbevolen berichten

hoi

mijn allerliefste franse hangoor, Beer, is heel erg ziek van snot! ik zal het even vertellen;

de 23e ging ik op vakantie met een vriendin en ik had wel gezien dat hij zijn oogje een beetje dicht was maar voor de rest was er niets vreemds aan te merken. ik dacht dat het vast niets ergs zou zijn want tja, iedereen krijgt wel eens een stofje ofzo in het oog..

toch heb ik dat even tegen mijn moeder gezegd dat ze erop moest letten. ik zou eigenlijk tot 1 augustus blijven.

mijn ouders gingen, toen ik weg was, ook op vakantie en mijn buurvrouw zou op de dieren letten zoals ze altijd doet. het oogje van Beer was nogsteeds een beetje dichter maar voor de rest was er niets dus niets zorgwekkends dachten mijn ouders. ik kwam door omstandigheden eerder naar huis samen met mijn ouders, de 29e. mijn ouders waren smorgens om 8 uur al thuis ik zou later komen. mijn moeder zag toen dat Beer niet naar het hek toe kwam dat doetie normaal altijd. en toen ze ging kijken zag ze dus dat zijn kop, neus, nek, oren, ogen en kin heel erg opgezet waren en hij niet goed kon ademen. ze is toen direct met hem naar de dierenarts gegaan en die zij dat hij dus erge snot had. gellukig waren zijn longen wel goed schoon. we hebben medicijnen meegekregen en hij krijgt nu met een spuitje in zijn mond vloeibaar eten en drinken. hij zit nu apart in de woonkamer. hij zag er echt beroerd uit, nu is het wat beterder en ik doe er zoveel mogelijk voor om het hem zo goed mogelijk te maken:

zijn medicijnen ierdere dag om dezelfde tijden, vloeibaar eten en drinken geven, iedere dag zijn kopje schoonmaken, enz.

weet iemand nog iets wat ik voor hem kan doen?

en ik vroeg me af of het besmettelijk is voor onze andere dieren. hij zit nu wel helemaal apart.

en als hij eenmaal beter is, kan ik dan nog met hem fokken? niet dat ik dat zo belangrijk vind, maar niet dat ik er weer mee ga fokken en zijn baby's worden allemaal ziek!

alvast bedankt

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je er al alles aan doet om je zieke konijn weer op de been te krijgen. Ze krijgt Antibiotica en dat je dat op vaste tijdstippen geeft is alleen maar goed. Verder moet ze nu veel hooi eten.

Moet je nog voor controle naar de dierenarts?

Een konijn dat veel snot heeft, heeft meestal ook vieze voorpoten, omdat ze zichzelf zal gaan wassen, af en toe de voorpoten schoonmaken kan geen kwaad. Zorg er alleen wel voor dat je de pootjes net door en door nat maakt.

Wat betreft je vraag over fokken, zul je geen reacties krijgen op dit forum. Bunny Bunch is tegen pretnestjes. Zie ook de forumregels!

Zlef denk ik dat het belangrijkste is dat je nijn nu opknapt.

Zit je nijn samen met een exram in een ren?

Dan zou ik hem zeker ook in de gaten houden. Snot is besmettelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft je vraag over fokken, zul je geen reacties krijgen op dit forum. Bunny Bunch is tegen pretnestjes. Zie ook de forumregels!

Aanvulling hierop: als je wel een echte serieuze fokker bent kun je deze vraag op een fokkersforum stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft het fokken, met die vraag kun je inderdaad, zoals Kiwi al aangeeft, op een fokkersforum terecht (mits je inderdaad een serieuze fokker bent).

Wat betreft het snot: ik heb zelf een konijn met snot gehad. Wat je naast de medicatie kunt doen om hem te helpen, zijn een aantal dingen:

- verse tijm en rozemarijn geven, dit zuiverd de luchtwegen

- heb je ook neusdruppels gekregen? Zo niet, dan kun je voorzichtig proberen de neus te druppelen met een zoutoplossing (10gr. zout op 1 l. water)

- stomen, je kunt je konijn op een krukje in een reismand in de douchecabine zetten, en dan de hete kraan opendraaien zodat er stoom ontstaat (hoewel ik niet weet hoe makkelijk dit is met een groot konijn als een FH)

- zorg dat je konijn absoluut niet op de toch staat

Voor het verloop van snot bij mijn konijn kun je mijn weblogartikel lezen (http://www.bunnybunch.nl/community/blogs/laura1984-2559/1097-verloop-snot.html), daarin staat ook meer info over de medicatie die Nijn gehad heeft. Snot is een heel hardnekkige ziekte die lastig te genezen is. Nijn is gelukkig al weer 8 maanden snotvrij!

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben geen serieuze fokker ofzo maar omdat het een mannetje is leek het mij wel handig om daarmee iets bij te verdienen en ik vind het op dit moment ook helemaal niet belangrijk maar ik wou gewoon zeker weten of het kwaad kon om dan nog met hem te gaan fokken.

ik heb trouwens slecht nieuws.. ik ben vandaag terug gegaan naar de dierenarts omdat zijn ogen nogsteeds dik waren en helemaal niet vooruit gegaan waren. er was nu een andere dierenartd en die zij direct dat het helemaal geen snot was maar myxemathose of sifilus. dus het blijkt veel ernstigger te zijn. ik weet niet hoe het kan dat die andere arts zich vergist had ofzo maar ik ben er echt niet blij mee.. de kans dat hij het overleefd is erg klein maar omdat hij toch nog zo geniet van zijn leven (dat zie je aan hem) en hij nog goed eet en drinkt wou ik hem nog een kans geven en we hebben nu dus nieuwe medicijnen en pijnstillers. als hij achteruit gaat zal ik niet twijfelen en hem uit zijn lijden laten verlossen ik wil niet dat hij onnodig lijdt..

toch nog bedankt voor de tips

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, dat ligt niet aan jou, ik vind het ook hartstikke fout klinken! Als je geen serieuze fokker bent moet je gewoon niet fokken, klaar. Je kent waarschijnlijk de voorgeschiedenis van de dieren niet of niet genoeg, en daarbij zitten er al genoeg konijnen in de opvangen zonder dat allerlei huis-tuin-en-keukenfokkers er nog meer dieren bijmaken.

Myxomatose is geen fijne ziekte. En heel goed te voorkomen door je konijnen regelmatig in te laten enten. Had je dit niet gedaan? En waar woon je? Misschien wel handig om dat even te vermelden, zodat andere konijneneigenaars bij jou in de buurt gewaarschuwd zijn dat er weer myx heerst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vervelend als je het fout opvat maar ik bedoel met 'ik ben geen serieuze fokker' dat ik niet een aantal voedsters heb waarmee ik van die perfecte raskonijntjes probeer te maken. ik bedoel daarmee dat ik een heel mooi mannetje heb en dat als er mensen zijn die graag mooi franse hangoor jongen willen hun vroedster door hem kunnen laten dekken.

ik woon in Nederweert in Limburg. Beer is nog heel jong en volgende week stond een afspraak in de agenda om hem te laten enten en nu is hij dus net daarvĆ³Ć³r ziek geworden..

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te voorkomen dat dit topic over andere zaken gaat dan over Snot, is het wellicht handig om de verklaringen te geven voor de vragen en opmerkingen die nu komen over deze manier van vermeerderen...

Dan begrijpt Hangoorlove dat ook beter..

Bij het aanmelden ben je accoord gegaan met de regels.

Die kan je hier nog eens doorlezen: http://www.bunnybunch.nl/community/faq.php?faq=vb_faq#faq_regels

Dat is wel verstandig om de bovenstaande reacties te begrijpen..

Als niet-erkend fokker, fokken met je dieren, ras of rasloos, is hier not done..

Dat is natuurlijk niet zonder reden..maar daar is goed over nagedacht.

Waarom het niet verstandig is (en zelfs dodelijk kan zijn) om zomaar konijnen bij elkaar te zetten, kan je onder andere op het forum lezen van 'ervaringsdeskundigen', maar ook hier: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voortplanting-en-fokken-van-konijnen.html

Tot zover de off-topic reacties...

Nu graag verder over Snot.

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

toen ik las dat de kop van Beer opgezet was dacht ik meteen al" das geen snot". want bij snot is de neus vies en zijn de ogen vies, maar opgezet niet. het blijkt dus myx te zijn, en dat is heel erg natuurlijk, maar ik vind het goed dat je het diertje een kans wilt geven!

ik vind het wel een beetje gek fdat hier gezegd wordt dat het diertje "dus" niet ingeent zal zijn, want myx kun je ook krijgen als je nijn wel ingeent is hoor! de kans is alleen kleiner. Okee, dit diertje was inderdaad niet ingeent, maar het diertje had net zo goed wel ingeent kunnen zijn, en ik denk dat het ook belangrijk is dat nijnenbezitters niet gaan denken " ohh mijn konijn vertoont tekenen van myx, maar hij is ingeent, dus het zal wel niks wezen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je je eerst maar eens moet gaan verdiepen in de verzorging van een konijn. Als je hier dan eens alles gelezen hbt over voeding, gezondheid enz. Hopelijk zul je dan tot de conclusie komen dat je echt NIET moet meewerken aan nestjes. Er is al veel te veel konijnenleed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diarree van hooi????

Dat heb ik werkelijk nog nooit gehoord....

Konijnen die aan de diarree zijn worden juist op een hooi dieet gezet.

Hooi is het hoofdvoedsel van konijnen en de lange vezels die het bevat zijn onwijs belangrijk voor de tanden en de spijsvertering...

Ik vraag me dan ook af waar je, je konijn gekocht hebt. Zo te horen waarschijnlijk niet bij een erkende fokker...

Link naar reactie
Delen op andere sites

okee dat van dat hooi is dus onzin. maar zo werd het me verteld. toch komt hij weldegelijk van een erkende fokker!

@tante10: ik weet heel goed hoe ik voor konijnen moet zorgen ik heb ze al mijn hele leven. en ik begrijp ook wel dat je tegen het 'zomaar' fokken van konijnen bent, maar het is toch niet zo dat alle konijnen die van niet-erkende fokkers afkomen automatisch met dierenleed te maken zullen krijgen en automatisch in een opvangcentrum terecht komen? ik ben ook absoluut tegen dierenleed e.d.!

en ik begrijp ook absoluut dat jullie niet willen dat ik met beer zomaar overal baby's laat komen. mijn bedoeling was alleen dat mensen die bewust kiezen voor jonge konijnen om ze dan naar een goed thuis te brengen of evt mee te gaan doen aan voorstellingen dan hun voedster door Beer kunnen laten dekken. en niet voor iemand die denkt ''oo leuk ik zu ook wel eens baby konijntjes willen en dan kijk ik wel wat ik ermee doe''. nog even sorry dat ik over dit onderwerp begon.. ik heb me snel aangemeld bij dit forum omdat ik heel bezorgd was om Beer en snel wat mensen om raad wou vragen die er echt verstand van hebben. de regels heb ik toen niet goed doorgelezen. dus bij deze: sorry!

ps: ik zit wel bij een kleindierenvereniging en wou met Beer aan voorstellingen mee doen maar daar zal misschien wel nooit van kunnen komen..

gr Geertje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen die bewust voor een konijn kiezen kunnen ook een konijn uit een opvang halen. De konijnenopvangen zitten namelijk overvol, Ć³Ć³k met jonge konijnen. Voor elk konijn wat jij op de wereld laat zetten zit er weer zo'n zielige lieverd langer in een opvang. Waarom zou je meehelpen het konijnenoverschot te vergroten, als er nog zoveel konijnen op een goed tehuis wachten? Door nog meer konijnen te laten maken werk je dus wel degelijk mee aan het instandhouden van dierenleed.

Daarnaast ken je de voorgeschiedenis van je konijn waarschijnlijk niet, weet je niet tot generaties terug welke erfelijke aandoeningen er in zijn familie voorkomen en bestaat dus altijd de kans dat je zieke jongen krijgt. Echt goede fokkers zijn tot slot bezig met het verbeteren van het ras. Er wordt dus vooraf gekeken welke eigenschappen de dieren hebben voordat er een nestje gepland wordt. Als ik jouw verhaal zo lees was je dat niet echt van plan, en dus zijn de konijnen die jouw konijn als vader hebben waarschijnlijk minder raszuiver dan jouw konijn zelf.

Enne... je wilt met hem aan 'voorstellingen' meedoen? Kan hij kunstjes doen dan?

Als je je konijn gelukkig wilt maken laat je hem gewoon castreren en geef je hem een leuke vriendin uit de opvang. Twee konijnen gelukkig in 1 klap. Konijnen zijn namelijk groepsdieren, die behoefte hebben aan gezelschap van soortgenoten. Altijd, 24 uur per dag, zeven dagen per week. En niet alleen om even te dekken/gedekt te worden, dat is echt geen leven voor een konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee hoor hij kan geen 'kunstjes' maar de kleindierenvereniging waar ik bij zit heeft jaarlijks een voorstelling waarbij je je dieren kunt laten zien en er prijzen gegeven worden voor de dieren die de meeste raseigenschappen hebben om het zo maar te zeggen. en beer is geen konijn wat hier alleen maar zit om te dekken.. hij is mijn huisdier, ik zorg ontsettend goed voor en hou van hem en zal hem nooit pijn doen! en ik persoonlijk denk niet dat hij het zo erg zal vinden om af en toe een meisje op bezoek te krijgen om te dekken! je verhaal over de opvang, daar ben ik het inderdaad mee eens en ik begrijk nu ook wat jullie bedoelen.

beertje heeft ook een vriendje, het zijn 2 mannetjes maar toen zijn maatje erbij kwam was die nog heel jong en (ik denk dat het daardoor komt) ze kunnen prima met elkaar overweg. het konijn wat nu bij hem zit heb ik trouwens ook van de slacht gered. de vorige eigenaar had die alleen om hem vet te mesten en hij had niet een stro ofzo hij zat gewoon op een op gaas! nu heeft hij een grote ren met beer als maatje en nog 2 cavia's. ook dat gaat trouwens heel goed. ze hebben een nachthok dat schoongemaakt word en genoeg en gezond eten en drinken.

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, twee rammen samen en dan ook nog cavia's erbij. :frown: Twee rammen samen is levensgevaarlijk, de kans dat dat op de lange termijn goed fout gaat is heel heel groot! En konijnen en cavia's samen... lees deze topics maar eens: http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/25356-konijn-cavia.html en http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/24930-konijn-cavia.html ...

En natuurlijk vindt hij het niet erg om af en toe een voedster te dekken (al is dat toch elke keer een koppeling, en koppelen = stress, dus niet leuk!), maar ik denk dat hij liever een vaste vriendin zou hebben dan allemaal van die losse scharrels. :P

aangepast door Kiwi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij wilt gaan fokken, is het denk ik heel belangrijk dat jij je eerst meer gaat verdiepen in konijnen..

Je kunt niet zomaar konijnen bij elkaar zetten om nestjes te krijgen, en je kunt dus ook niet zomaar je ram aanbieden als dekram. Bij fokken komt vƩƩl meer kijken dan konijntjes bij elkaar zetten en jonkies zien opgroeien. Fokken moet op een verantwoorde manier gebeuren. En het doen omdat je geld wilt verdienen met je ram vind ik al helemaal een verkeerde insteek... Fokken doe je ter rasverbetering, omdat je een ras goed wilt houden. Een goede fokker verliest meer geld aan zijn hobby dan dat hij verdiend.

Ook zijn 2 mannetjes een hele slechte combinatie. Nu kan het nog goed gaan, maar er komt waarschijnlijk een dag dat die 2 elkaar in de haren gaan vliegen, zou zonde zijn als het echt zo ver komt. Ook konijnen en cavia's zijn eigenlijk not done.

Link naar reactie
Delen op andere sites

weten jullie,

ik heb eens wat meer gelezen over het overschot van konijnen. ik wil nu ook niet meer gaan fokken (jeejj, iemand bekeerd! :P)

omdat beer, als hij het overleefd, heel lang niet bij dat andere mannetje mag zal het daarna wel ruzie worden tussen die twee! mocht beer het overleven laat ik hem castreren en zorg ik voor een lief voedstertje voor hem. het andere mannetje; ik ga dan zorgen dat hij een fijn thuis krijgt waar niet met hem gefokt wordt.. hij is toch geen echt raskonijn (franse hangoor x vlaamse reus) dus ik denk zowiezo niet dat iemand met hem zou willen fokken! ik denk altijd een beetje ver voruit dus ik ga me ewerst helemaal richten op het beter maken van Beer. maar dat zijn dus nu mijn plannen. bedankt voor me ervan bewust te maken! :P

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .