Ga naar inhoud

Weer wormpjes


Mrr.

Aanbevolen berichten

Beste allemaal..

Korte tijd geleden (denk 2 maandjes terug) heeft Truus worpjes gehad.

Kleine witte worpjes in haar ontlasting.

Ik ben toch naar de dierenarts geweest en heb toen panacur mee gekregen!

Dit heeft toen prima geholpen.

Nu zie ik net op een keutel weer een worpje zitten.

Ik ben het even in de gaten gaan houden, het zit niet op alle keutels, maar over het algemeen zit er wel een worpje op een keutel die ze laat!

De keutels zijn wel gewoon normaal hard en goede vorm en kleur!

Ik ga morgen in mijn pauze meteen naar de dierenarts toe, om WEER een panacur te halen..

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk, waardoor zou het komen dat ze nu alweer worpjes heeft?

Komt het door iets wat ze eet, of omdat ze ook buiten loopt?

Het is een binnen konijn, maar met dit weer mag ze ook lekker op 't balkon!

Ook staat er op het balkon een bak met speelzand waar ze in kan spelen!

Hopelijk hebben jullie tips om het voor de volgende keer te voorkomen dat ze weer worpjes krijgt!

aangepast door Mrr.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dr vorige keer pilletjes moeten geven.. ze hadden het ook in vloeibaar middel geloof ik, alleen dat was de assistent vergeten te zeggen.

Meestal geven ze dat, omdat pillen geven heel moeilijk is bij een konijn!

Met veel geduld is het me gelukt.

Ik moest haar toen 3 dagen lang een halve tablet geven..

Alle worpjes waren toen weg!!

Heb ze daarna ook niet meer gezien, tot net!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Therapie

We behandelen de konijnen met Panacur (= Fenbendazol). We gebruiken hiervoor Panacur suspensie 2,5%.

Gedurende 14 dagen laten we de konijnen Panacur geven. Onze ervaring is dat een 3 daagse kuur die na 2 weken herhaald wordt niet voldoende sterk werkt.

Ook zijn we van mening dat een behandeling met Iverquantel drops of Stronghold niet de pinwormen bij konijnen bestrijdt, ze werken wel tegen de evt aanwezige spoelwormen.

In de literatuur is ook te vinden dat ivermectine (Iverquantel drops) of een afgeleide van ivermectine zoals selamectine (= Stronghold) niet werkt bij deze wormen

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

De drie daagse kuur heb ik niet hoeven herhalen bij Truus! zoals hier boven beschreven staat!

Ik moet dus morgen vragen om een vloeibare panacur suspensie 2,5% die 14 dagen duurt....

Ik schrijf het op, ga morgen ochtend meteen bellen, in de hoop dat ik 'savonds nog terecht kan!

Bedankt voor jullie snelle reacties allemaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wormen kunnen ze ook krijgen door groenvoer.

Hoeft niet natuurlijk en aangezien je vorige keer eigenlijk te kort panacur hebt gegeven kan dat natuurlijk ook de oorzaak zijn.

Ik heb hier een koppel die er erg gevoelig voor is. Na een hoop problemen (waaronder steeds terugkerende wormen) geef ik ze geen groen meer.

Dat ging hartstikke goed tot ik ze 2 weken geleden verse wilgentakken ging geven. Van de week zag ik weer wormen dus helaas voor hen geen groen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wormen kunnen ze ook krijgen door groenvoer.

Hoeft niet natuurlijk en aangezien je vorige keer eigenlijk te kort panacur hebt gegeven kan dat natuurlijk ook de oorzaak zijn.

Ik heb hier een koppel die er erg gevoelig voor is. Na een hoop problemen (waaronder steeds terugkerende wormen) geef ik ze geen groen meer.

Dat ging hartstikke goed tot ik ze 2 weken geleden verse wilgentakken ging geven. Van de week zag ik weer wormen dus helaas voor hen geen groen meer.

Yvonne...verkeerde redenering daar... 2 weken na wilgetakken komen er geen wormen uit als jij er van uitgaat dat ze van die wilgetakken gekregen hebben!!! Dat is te snel. Geen verband tussen dus. Waarschijnlijk zit jij nog steeds met 1 en dezelfde wormbesmetting die nog niet voorbij is...

Bij mijn weten is het ook niet zo dat bepaalde konijnen "gevoeliger" zijn aan wormen dan anderen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gister naar de dierenarts geweest om een panacur te halen!

Ben deze nu aan 't geven, maar is nog knap lastig!!

Het is een soort pasta die ik in dr bekje moet spuiten, nou dat lukt dus echt niet!

Heb het gister geprobeerd door het op een basilicum blaadjes te spuiten, op te rollen, en dan aan haar te geven... dit lukte wel, maar ging ook niet echt van harte!

Ze had volgens mij donders goed door dat het iets anders smaakte!

De wormpjes die ik nu in haar ontlasting zie zijn allemaa dood! Yeeeeeh!! :D

Hopelijk komt het hierna niet meer zo snel terug..

Bedankt voor jullie snelle reacties! :D

aangepast door Mrr.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yvonne...verkeerde redenering daar... 2 weken na wilgetakken komen er geen wormen uit als jij er van uitgaat dat ze van die wilgetakken gekregen hebben!!! Dat is te snel. Geen verband tussen dus. Waarschijnlijk zit jij nog steeds met 1 en dezelfde wormbesmetting die nog niet voorbij is...

Bij mijn weten is het ook niet zo dat bepaalde konijnen "gevoeliger" zijn aan wormen dan anderen...

Hoe lang zou dat dan duren voordat het kan?

(die 2 weken kan ook 3 weken zijn, weet het niet precies)

Dezelfde wormbesmetting lijkt me eigenlijk ook niet aangezien ze maanden geen last hebben gehad (of kan dat?).

Vorige keer hebben ze ruim 3 weken panacur gehad en daarna ging het prima. Nu krijgen ze ook alweer een week panacur en gaat het weer goed.

Tja, of ze er echt gevoelig voor zijn weet ik niet (wist geen betere omschrijving) maar het valt me gewoon op dat het altijd Lucky en Elmo zijn (en dan vooral Lucky) die de wormen hebben en de anderen niet. Tenminste bij de anderen is het niet zichtbaar. Niet voor, tijdens en na de panacur iig. Terwijl ze eerst allemaal hetzelfde aten.

Ik baal er iig wel van dat ze steeds aan de beurt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet ik de cycli van de meest voorkomende wormen gaan nakijken... Maar ik denk (ben dus niet zeker) dat die 1 maand is...

Dat ze maanden geen last hebben gehad kan. Hier hebben ze in september wormen gehad die niet voldoende zijn behandeld en in december zijn er terug wormen gevonden en dat moet van één en dezelfde wormbesmetting zijn geweest.

Alleen vreemd als je echt 3 weken panacur hebt gegeven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wormen komen er pas uit aan het einde van hun leven...en je konijnen eten de eitjes op....zoals Loes al zei is de levenscyclus van de meeste wormen een maand of langer..dus na 3 weken kan dat niet...

Het is pas nadat wormen hun eitjes hebben gelegd dat ze zwakker worden en niet meer vastgehecht kunnen blijven aan bv de darmwand en dan zie je ze dus in de keutels als je geluk hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dan heb ik zeker altijd geluk :bad:

Het was er 1 deze keer maar ik zie ze altijd.

Ach ja, het kan ook altijd nog een andere oorzaak hebben natuurlijk (slakken, hooi enz) maar het is toch wel vreemd dat het altijd die 2 zijn en de rest niet.

Het is heel lang goed gegaan en wormen waren de niet de enige reden om te stoppen met groen bij hen hoor. Lucky had al een tijd darmproblemen en die waren pas opgelost na het stoppen met groen (en dus meer hooi en verder biks) en het ontwormen.

Anyway, hooi en biks voor dat stel en hopen dat ze weer een tijd wormvrij blijven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .