Ga naar inhoud

Zomaar ineens dood..


dorah

Aanbevolen berichten

Ik wil hier even mijn verhaal vertellen want ben erg verdrietig over wat er gisteren gebeurd is.. Ik had 'n Rex widder ram van nog net geen jaar (Haas), samen met 'n Teddy Widder voedster (Zoë) van 1½ en 'n dwerghangoor voedster (Mila) van 5½ maand.

Met Haas had ik 'n hele speciale band, die had ik als eerste, heb 'm van jongs af aan binnen opgevoed, hij liep me overal na als 'n hondje.

Na een paar maanden kocht ik Zoë erbij en was 't afgelopen winter een heel gedoe om ze telkens apart te houden totdat Haas geholpen was en ze uiteindelijk gekoppeld waren. Ik heb ik nog nooit zo'n lief stelletje bij elkaar gezien.. Later kon ik 't niet weerstaan Mila nog te kopen, en nadat ze 'n week geleden met z'n drieën gekoppeld waren was 't prachtig om ze met z'n drieën te zien!

Ze hebben veel ruimte, rennen los in de tuin, maar Haas kwam heel vaak als ik in de keuken bezig was bij me zitten. We hadden echt 'n speciale band. Gisterochtend ging ik naar m'n werk en vond ik Haas erg stil zitten, normaal kwam ie gelijk als de achterdeur open ging, maar nu bleef ie stokstijf zitten en zelfs toen ik 'm aan z'n voorpootjes even optilde gebeurde er niks. Ik dacht: misschien slaapt ie nog half.. 't Was ook niet zo'n heet weer, en hij zat wel vaker op die plek.

Toen ik 's middags thuis kwam schrok ik me rot, hij lag dood op diezelfde plek, helemaal languit met gestrekte poten, dus ik kon gelijk zien dat 't mis was. Er zaten al 'n heleboel vliegen op en in z'n ogen, die nog half open waren. Ik vraag me echt af: hoe heeft dit kunnen gebeuren??

Hij heeft niets anders gegeten dan anders, had goede kwaliteit voer, hooi, water, veel bewegingsvrijheid en twee andere konijnen om zich heen.

Het was mooi weer, niet te warm.. De dag ervoor was hij nog erg levendig..

Toen ie daar lag leek z'n buik wel erg dik, ik weet niet of dat komt omdat ie op z'n zij lag. Ik denk zelf aan gas/trommelzucht, maar weet iemand hoe lang het kan duren voordat een konijn daaraan sterft? (Ik weet dat 't bij konijnen snel kan gaan).

De middag ervoor was er dus nog niks aan de hand en hij at goed. Die avond was ik weg en heb ook s nachts niet meer gekeken, omdat 'k toen dus nog niets gemerkt had. Heb er heel veel verdriet van, en heb gelukkig de andere twee nog, maar 't voelt alsof ik m'n beste maatje kwijt ben..

Ik hoop dat iemand er iets over kan zeggen, alvast bedankt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is denk ik afhankelijk van hoe lang hij al zo zat, het kan gebeurt zijn toen jij net sliep of wat later in de nacht.

Dan is het best mogelijk dat smiddags toen jij thuiskwam het te laat is geweest, maarja dat is speculeren natuurlijk.

Het enige wat uitsluitsel zou kunnen geven is een autopsie als je zekerheid wil.

Heel veel sterkte met je grote verlies..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achteraf had je misschien 's ochtends wat alerter moeten zijn omdat hij toen al anders reageerde dan normaal. Maar ja, daar heb je nu ook niets meer aan natuurlijk. Weet je of hij (eer)gisteren nog wel normaal at, dronk en keutelde?

Heel veel sterkte in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

aangezien je nog 2 andere nijnen heb, wil ik je er toch even aan herinneren dat er ook besmettelijke ziektes zijn waarbij je nijn vrij plotseling dood is, zoals VHS. meestal zie je dan ook bloed aan de buitenkant, bijvoorbeeld uit de mond komen, maar dat hoeft niet.

het kan goed zijn om Haas toch na te laten kijken door een DA als dat nog mogelijk is, om te kijken of het iets was wat je andere nijnen besmet kan hebben. ik zou je nijnen in ieder geval de komende weken goed in de gaten houden en meteen naar een DA gaan als je het niet vertrouwt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte, maar je zegt dat hij een dikke buik had ?

Dat was ook met onze miep die lag 's ochtends ook in een keer dood, met een dikke buik maar dat was in de maand Augustus en in die maand zit er ook zo'n ziekte in de lucht, het zit vooral onder de kleine konijntjes, daar waren er ook een stuk of 3 a 4 a 5 dood gegaan, en Teddy was toen nog jong en die zat er echt bij van : sta je nog op ?

vond ik ook heel zielig

Maar ik wens je heel veel sterkte !!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo vonden wij ons konijn Bink ook...

Languit, niets gemerkt van te voren..

Iets goed merken van de te voren is ook wel moeilijk met meer konijnen bij elkaar, neem jezelf dat niet kwalijk !

Moeilijker controleren hoeveel er gegeten wordt, of er gegeten wordt en over het keutelen maar niet te spreken....

Je moet het dus extra van het gedrag hebben..en dat valt ook niet altijd mee om je op het juiste moment bewust te zijn van het feit dat er iets echt mis kan zijn...

Het is tot die tijd namelijk altijd goed geweest. Je hebt dus een soort basisvertrouwen in je konijnen.

Achteraf praten is makkelijk. Zoals mijn vader altijd zei: Achteraf kijk je een koe in de kont.

Je hebt er nu niets meer aan. Haas is niet meer en dat is héél verdrietig.

Volgende keer kijk je wel 3keer..maar nu kan je er niets meer mee.

Had Haas misschien ook een vies kontje ? Dat zou nog iets kunnen zeggen over een eventuele oorzaak...Die opgezwollen buik komt ook doordat Haas al even dood was..

Allerlei gistingen krijg je dan..

Ik vind het erg rot voor je in ieder geval...

Let goed op je andere konijnen of die normaal reageren en niet ziek worden, maar vermoedelijk was Haas een enorme pechvogel..

Nog even een vervelend praatje:

Er zaten vliegen op Haas...pak hem goed in en breng hem weg..of begraaf hem zo snel mogelijk.

Vliegen betekenen dat je maden krijgt en dat gaat héél snel.

Heel veel sterkte joh !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .