Ga naar inhoud

Vraag over castreren 1 jaar oud konijn


Catelootje!

Aanbevolen berichten

Als ik dit alles op het forum lees over castreren ben ik wel een beetje bang. Ik wil mijn konijn (net een jaar nu) misschien toch wel laten castreren (minder wild, wat aanhankelijker, minder sproeien, alvast voor een later vriendinnetje).

Probleem is alleen dat de dichtstbijzijnde konijnkundige dierenarts vanaf Hoofddorp (ouderlijk adres waar mijn nijn en ik nu logeren ;)) in Haarlem zit (ken de beste arts ook niet, wij gingen voor de katten-sterilisaties in Hoofddorp en mijn konijneninjecties kan ik mij niet goed meer herinneren, te jong), en ik bang ben dat als er iets is ik niet op tijd bij de da ben. Ander probleem is denk ik dat hij gewend is altijd los te lopen, en als hij in zijn hokje moet (voor 's nachts) gaat hij altijd aan zijn tralies zitten met zijn tandjes.. die bewegingen die hij maakt lijken mij ook niet goed voor de wond.

Na de rit naar huis at hij ook lang nauwelijks (24-36 uur enkel wat witlof en zijn hooi en stro), en wat als hij nu weer mindert met eten of zelfs stopt?!

En daarmee heb ik nog een moeilijke kwestie: zijn nageltjes knippen (ja doen wij zelf, al + 20 jaar ervaring ;)) was een hele hel omdat hij zich losvocht.. hoe gaat hij dan wel een pijnstiller willen eten, laat staan dwangvoeding? Mijn ouders moesten hem met 2 in de houdgreep houden zodat hij zich niet losvocht van nageltjes knippen ;)

edit: reden dat ik het in Nederland wil doen is dat ik op die manier altijd een auto en mijn ouders ter beschikking heb, en dat ik dan 24 uur per dag thuis kan zijn om op hem te letten :) Ga pas eind augustus terug naar Gent, dus er is denk ik nog wel tijd 'zat' hiervoor hier.

aangepast door Catelootje!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het met name de castraties van voedsters zijn die je zo aan t schrikken maken.

De castraties van rammen zijn geen grote ingrepen. Ze hoeven er de buik niet voor de te openen en de ingreep op zich is vaak zo gebeurt.

Rammen hebben na de operatie doorgaans ook niet veel last van wonden oid. Meestal krijgen ze een spuit met pijnstilling en gaan ze al snel weer zelf eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, een castratie van een ram is over het algemeen maar een kleine ingreep.

Zelf pijnstilling geven hoeft ook niet zo'n ramp te zijn hoor! Mijn konijn likte de Metacam zelf van het spuitje af en bleef dan kijken of ze misschien nog meer kreeg, zo lekker vond ze het! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel hoor....

Je kan hem gewoon lekker zijn gang laten gaan en laten lopen en gaan en staan waar hij wil.

Wel moet je voor de eerste paar dagen even een ander hokje voor hem inrichten.

Hij mag namelijk de eerste dagen niet op een bodembedekker zitten omdat dit in de wond kan gaan plakken.

Je kan hem al bik, hooi en groen meegeven naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lopen en gaan en staan waar ie wil moet ik iets meer nuanceren...

Ik zou hem niet gelijk door de hele kamer laten sjezen... maar in een binnekooi met een rennetje eromheen mag ie gerust rondlopen.

Probeer de eerste dag te voorkomen dat ie ergens op gaat springen om rek op de wonden te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je naar de dierenarts op de leidsevaart in haarlem gaan?

Dat is een goede, ik ben daar ook mijn mijn ram geweest voor de castratie!

Ben heel goed geholpen en als er wat is kan je altijd bellen of langsgaan.

Ik woon nu al een tijdje in limburg, maar als er wat is of ik zit met een vraag bel ik nog eerst daarheen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben echt zeer tevreden, was vanaf mijn oude huis ook 25 km rijden daar naartoe, maar zeker de moeite!

Ik werktte doen wle in haarlem, heb hem smorgens gebracht en savonds weer gehaald..

Geert had wel wat moiete met opgang komen, wou niet eten enzo..

zijn heel lief voor hem geweest, dwangvoer gegeven, ook mee naar huis gekregen.

Dat hij de dag erna nog niet wou eten, ben ik maar weer binnengelopen en toen nog wat pijnstilling gekocht/gekregen voor hem...

Ze hebben zelfs na 2 weken nog opgebeld om te vragen hoe het met me konijntje ging!:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb gebeld hoor, morgenochtend wordt hij gebracht en in de avond is hij weer klaar om opgehaald te worden. Hij is naar dierenartsenpraktijk Haarlem/Velserbroek aan de Leidsevaart, zoals aangeraden door Aapje en zoals op de lijst met dierkundige konijnen :) -> http://www.dierenartspraktijk-frielink.nl/index.php?page_item=1

Ik maak mij alsnog wel nu al zorgen, het is en blijft mijn kleine nijn :( :love:

aangepast door Catelootje!
Link naar reactie
Delen op andere sites

ahh oke succes morgen!

Ze zijn voor mijn konijn erg goed geweest!

toen ik hem bracht kreeg ik nog een uitleg van wat ze gingen doen, en kon ff gedag zeggen..

Ik geloof dat ze om half 12 al belden dat alles goed gegaan was!

haha dierenkundig konijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel!:) Ik blijf toch wel een beetje bang dat het niet goed gaat, gelukkig is het al snel en is het zo 24 uur verder:)

Vraagje, hij weegt ongeveer 2 kilo, is dat niet een beetje mager? Hij eet wel naar hartelust ruim voldoende groenten, biks en hooi.

catelootje--5707-albums-woodrow-picture13965-snuffelen.jpg

Zijn oortjes zijn ongeveer de lengte van mijn middelvinger :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles gaat goed met hem, hij ligt het liefst op de koude grond en hij eet veel peterselie en hooi, maar eigenlijk vooral als er iemand bij hem zit en tegen hem praat.:$ Hij drinkt goed en hij rent soms een rondje door de kamer, maar daarna is hij denk ik weer moe of heeft hij nog wat pijn.

Toen ik hem voorzichtig een duwtje gaf tegen zijn kont om naar zijn hok te gaan om wat te eten (hij keutelt niet al te veel maar wel vast en hij plast goed) beet hij voorzichtig in mijn vinger, ik denk dat ik hem per ongeluk pijn deed:frown:

Zolang hij maar eet, drinkt, rent en op ons reageert is het denk ik gewoon goed met hem:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .