Ga naar inhoud

bikkel heeft weer wormen!


bikkel

Aanbevolen berichten

Bikkel heeft weer wormen!!!! ik vond al dat ie de laatste tijd niet zo op het groen afkwam....hij at het uiteindelijk wel maar sinds 2 dgn eet ie gelijk zn bord weer leeg en vanmorgen...(ik check altijd zn keutels buiten) zag ik de wormen er weer omheen zitten!!!

Ik heb panacur pasta hier liggen maar die is na 28 dgn niet meer te gebruiken dus ik moet nu nieuwe halen....

Hij heeft fleecedekens in zn kooi, ik neem aan dat alles weer gewassen moet worden en de kooi ontsmetten met dettol?

Hij heeft in februari voor het eerst wormen gehad en nu weer is, dat niet kort opelkaar? en kan ik daar iets aan doen?

groetjes sabrina

Link naar reactie
Delen op andere sites

whilhelmina park adviseerd bij besmetting het 14 dagen te geven. Hok en ren moet je ook schoonmaken natuurlijk anderes krijg je een her besmetting. Ik doe alle nijnen peventief hier omdat naaktslakken het ook over brengen en daar heb ik nog wel eens last van in de zomer.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

oh jeee 14 dgn me teen spuitje....ik denk als Bikkel een ander kosthuis kan zoeken dat ie dat meteen deed haha....dat konijn word gek van toedienen met spuitje maar ja pasta moest weer besteld worden en ik wil eigenlijk vandaag kunnen beginnen...dus maar weer door de zure appel heen....

Mag het eventueel gemengd worden met appelmoes?? Misschien dat het dan wel lukt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha nee ben niet z'on kookwonder....ik heb van die 1 persoons moesjes. Ik ga het eerst zonder proberen en anders moeten we maar even door de zure appel heen! Ik doe het wel niet meer op de bank, de vorige keer met ab heeft ie een aantal dgn geplast op de bank en beet in de dekens en in mij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

OPPASSEN ! Het is gevaarlijk om zomaar een hoeveelheid te zeggen zonder een concentratie te vermelden.

Ook van panacur suspensie bestaan er meerdere concentraties.

0.8 ml/kg klopt inderdaad als je panacur 2,5% geeft, maar er is bijvoorbeeld ook panacur 10% en als je dan gewoon 0,8ml/kg geeft, geef je dus een dosering die véél te hoog is.... 4x wat je konijn eigenlijk zou moeten krijgen.

Opletten dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had me vergist idd 2 ml....rekenen is niet mn sterkte punt!

Ik heb een potje vloeibaar meegekregen....ik moest het 3 dgn geven en geen nabehandeling.....idd 0,8 per kilo konijn en ik moest 2 ml geven want Bikkel is 2,5 kilo.

Ik zal even kijken hoe ver ik kom met het potje en anders haal ik wel bij...moest 2,50 betalen voor het potje, ik weet niet de hoeveelheid want ze schudde het over van een grote pot!

Maar jullie raden dus 14 dgn aan...snap ik weer niet waarom da dat zelf niet zegt....wordt soms moe van die mensen....als ik naar de dokter ga ga ik toch ook niet zelf de diagnose vaststellen....

ik had vanaf deze week alleen fleecedekens in de kooi en geen stro en aubiose....kan ik dan toch beter stro in de onderste bak doen of de dekens wassen en weer terugdoen? de kooi maak ik schoon met dettol!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen nabehandeling (tenzij je 14 dagen aan één stuk behandelt) is sowieso niet verstandig, want dan blijf je gewoon met een wormbesmetting zitten.

Wormen leven namelijk in cycli en panacur doodt geen eitjes… Dus dan moet je nog eens behandelen om de eitjes die na de eerste behandeling nog zijn uitgekomen ook te doden (voor ze zelf terug eitjes kunnen leggen).

Als je 14 dagen aan één stuk behandeld, is het lang genoeg om ook ineens de eitjes die nog moeten uitkomen te doden.

3 dagen is sowieso te kort…

Kan volgens mij 2 redenen hebben waarom de DA dit aanraadt…

1/ Hij behandelt veel meer honden en katten en die moeten veel korter behandelt worden.

2/ Het is pas redelijk ‘recent’ dat duidelijk wordt dat men konijnen een redelijk lange behandeling moet geven wilt men volledig van een wormbesmetting afraken.

Hoe heb je vorige keer behandeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

vorige keer had ik panacur pasta, 5 dgn en na 10 dgn weer herhalen maar de pasta moest besteld worden en de vloeibare was wel aanwezig!

Ik ha deen beetje op een lepeltje gedaan en meneer trok meteen zn hoofd weg....ik heb het nu met een lepeltje appelmoes gedaan maar tja voor 14 dgn is dat geen succes....maar dat spuitje is echt een ramp en ik ben een beetje huiverig voor stress situaties na Bella's avontuur.

Ik heb sowieso te weinig panacur voor 14 dgn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm... er staan hier op BB een hoop tips om medicijnen te geven, mss vind je wat met de zoekfunctie...

Ik heb zelf nogal makkelijk konijnen op dat gebied.

Is er iets wat hij erg lekker vind? mss kan je het daar op doen?

Ik zou dan persoonlijk toch nog contact op nemen met je DA voor wat extra panacur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .