Ga naar inhoud

wat heeft fluffy?


fluffy89

Aanbevolen berichten

hallo

ik heb sinds vorige week een konijntje van 8 weken,

als hij door de huiskamer rondloopt maakt hij regelmatig rare sprongen, ik heb ergens gelezen dat dat waarschijnlijk een zogenaamde ''binkie'' is. maar sinds vandaag schud hij tijdens die bewegingen ook met zijn hoofd en oren. en ik zag hem net ook een keer aan zijn oren krabben.

ook lijkt het soms wel of hij in zijn vacht bijt, maar dit weet ik niet zeker want het zou ook kunnen dat hij zich dan aan het wassen is.

zou het kunnen dat hij vlooien heeft of vertonen konijnen wel vaker dit gedrag? en als het vlooien zouden zijn kun je die dan zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke, korstjes heb ik nog niet gezien, ik houd het even in de gaten, maar kan het ook zijn dat konijnen zomaar krabben zonder dat het mijt of vlooien zijn?

en hoe komen konijnen er aan? want ik heb verder geen andere huisdieren en ik ben de laatste week ook niet bij iemand geweest die dieren heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer als je wilt eens goed op te letten als ie "wast". Het verschil tussen bijten en likken is wel dusdanig aanwezig en ook zichtbaar.

Kan je ook voorzichtig in zn oor kijken? Dat schudden met het hoofd zou bijv oormijt kunnen zijn.

De mijt graaft gangen door de huid van de oren. Hierdoor ontstaan kleine blaasjes met vocht aan de binnenkant van de oren. In een later stadium springen ze open en ontstaan er korsten. Bij sommige konijnen wordt het zelfs zo laat ontdekt dat ze al een heel stuk minder zijn gaan horen.

Meer info over oormijt: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/oormijt.html

Naast oormijt bestaat er ook vachtmijt. Deze mijt herken je door de vele witte huidschilfers in de vacht van je konijn. Meestal zie je deze schilfers het eerste op de rug en verspreid zich dan al snel over het hele konijn. Ondanks dat vachtmijt behoorlijk hardnekkig kan zijn is dit goed te behandelen.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/vachtmijt.html

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/schurft.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

en hoe komen konijnen er aan? want ik heb verder geen andere huisdieren en ik ben de laatste week ook niet bij iemand geweest die dieren heeft

Dat kan ook zonder direct aanwijsbare reden zijn, bijv via het hooi of stro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

k heb net even naar de oren gekeken en die zien er schoon/gezond uit gelukkig. ook heb ik tijdens het wassen opgelet en zie nu inderdaad verschil tussen het wassen en bijten en zag dus dat hij de andere keer inderdaad aan het bijten was. tijdens het kammen heb ik goed tussen de vacht gekeken en heb geen vlooien kunnen ontdekken.

ik hou het nog even in de gaten of hij korsten gaat krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .