Ga naar inhoud

2e x cocc in 3 weken


Stef

Aanbevolen berichten

Ehm.. wat is javel? Waar kun je dat krijgen? En Detol waar haal ik dat vandaan? Wil dat trouwens zeggen dat ze niet in de buitenren kunnen? Want dat is gewoon grond en lijkt me vrij moeilijk te reinigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Javel had ik ook nog nooit van gehoord, maar het schijnt net zoiets te zijn als chloor (?): "javel is een samengestelde oplossing van natriumhypochloriet en water".

Dettol is een desinfecterend middel en bij de meeste drogisten te koop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow sorry...volgens mij wordt javel in NL bleekwater genoemd. En ik vermoed dat ze dettol daar bij de drogist zullen verkopen.

Wat je best met de buitenren doet weet ik eigenlijk niet goed...

Ik weet eigenlijk ook niet of er misschien een eenvoudigere manier van grondig reinigen is die even effectief is. Anders misschien eens aan je DA vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het eens aan de DA vragen of er iets simpelers is, aangezien ik elke dag tot half 6 werk, dan nog de kids moet halen, eten maken etc en dan ook nog elke dag een uur bezig met het hok schoonmaken, aaaaargh. Kiwi, bedankt dat je het ook veel werk vindt, ik was al bang ik dat als een watje beschouwd zou worden :-0.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterker nog, ik ben allergisch voor chloor, krijg er enorme uitslag van, en van de lucht ben ik altijd nog uren aan het hoesten.

Ik zal dinsdag meteen de DA bellen of hij/zij daar nog een idee over heeft, en dan zal ik het ook even laten weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij coc. moeten er veel striktere hygiëne regels toegepast worden...

Eigenlijk moet alles minimum dagelijks grondig schoongemaakt worden. Er wordt zelfs aangeraden om met een brander door het hok te gaan om alles te doden, maar euh dat is in de praktijk niet zo haalbaar om te doen...

Om te reinigen bij coc. heb je sowieso sterkere middelen nodig. Ik heb het hier zo gedaan: eerst met heet water (hete stoom wordt ook aangeraden om te reinigen bij coc.), dan laten weken in javel en dan ontsmetten met detol. Daarna heel grondig afspoelen met heet water.

Is water wat net van de kook af is voldoende om de bacterie te doden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is water wat net van de kook af is voldoende om de bacterie te doden?

In sommige literatuur zeggen ze dat je temperatuur van 120°C nodig hebt om de gesporuleerde oöcysten te vernietigen. In andere wordt idd kokend water aangeraden. Of kokend water alleen echt afdoende is, durf ik niet te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

javel is inderdaad het belgische woord voor Chloor. :-)

Ik heb geen ervaring met coc maar wel met kattenziekte, wat ook een virus is dat moeilijk te bestrijden is.

Mochten we dit in huis hebben dan is het alleen te bestrijden door schoonmaken met heet water en flink veel chloor, echter bij de dierenarts is er zpeciaal spul te verkrijgen waarmee je ook kunt schoonmaken, ik ben de naam kwijt maar het is een blauwe vloeistof, wellicht kun je dit ook gebruiken om het konijnenhok mee schoon te maken, vraag het eens na!

Daarnaast weet ik niet hoe enorm besmettelijk coc is, maar bij kattenziekte is het bv ook van belang dat de kleren die je aan hebt als je met de besmette katten in aanraking bent geweest op 90 graden gewassen worden.

schoenen, tassen, speelgoed wat niet gewassen kan worden, moet 3 maanden in de diepvries om het virus te doden.

Maar nogmaals, wellicht is coc niet zo besmettelijk als kattenziekte en maak ik je nu wel stapelgek, ik geef alleen aan wat wij doen om een moeilijk te bestrijden virus te overwinnen. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooo, Kimenbunn, met die gedachte maak je me echt krankzinnig! Heb ooit een soortgelijke actie moeten ondernemen na een vlooienplaag en daar heb ik 2 jaar van bij moeten komen!

Zwarte panter: ik hoop toch dat we er nu voorlopig van af zijn! Sheesh, ik kan niet wachten tot we zo'n 1,5 jaar verder zijn en de konijnen oud genoeg zijn om cocc te kunnen weerstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja nogmaals ik heb het hier over maatregelen die genomen moeten worden als je kattenziekte in huis hebt, bij katten dus hé! Ik heb geen verstand van konijnenziektes. :-)

En als je hier al knettergek van wordt zal ik je maar niet vertellen wat er allemaal moet gebeuren als je een kat met schimmelziekte in huis hebt, wat ook nog eens besmettelijk kan zijn voor mensen! ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .