Ga naar inhoud

2e x cocc in 3 weken


Stef

Aanbevolen berichten

Weten jullie nog dat Lizzy aka Milo 3 weken geleden cocc had? We hebben hem er toen door heen gesleurd met toltrazuril, anti-biotica spuit, 3 dagen lang vocht spuiten en dwang voeren. Sindsdien ging alles meer dan prima met hem! Het is echt een schatje.

Een half uur geleden heb ik hem uit de buitenren gehaald en weer in de binnenkooi gezet met zijn broertje zoals elke avond. Toen was er nog niets aan de hand. Geen diarree, schone onderkant (check ik elke avond en ochtend bij al mijn nijnen) en ook niks in het buitenhok en ren. Net rook ik een vieze lucht, ging kijken en ja hoor, diarree! Gvd! Er lag diarree in het hok en zijn hele onderkant zat vol! Heb hem schoongemaakt en had nog toltrazuril in huis, heb het net meteen gegeven en heb hem apart gezet van zijn broertje. (Broertje heeft overigens geen diarree, maar heb ik wel meteen preventief toltrazuril gegeven, net als 3 weken geleden). Wat nu jongens? Kan dat zo snel al na de eerste keer? Zal ik 5 dagen toltrazuril geven net als de 1e keer? Hij huppelt wel nog vrolijk rond en is levendig. Ik heb hem alleen nog niet zien eten en drinken sinds we hem apart hebben gezet. HELP!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had zelf eerst even met de da overlegt moet ik eerlijk zeggen.

Misschien kun je dat evengoed nog even doen?

Je weet natuurlijk niet zeker of het coc is.

Hou verder goed in de gaten of hij gaat eten en drinken anders moet je hem daar later wel mee helpen, bij diarree is ook vocht natuurlijk belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En is toltrazuril niet een 'baat het niet, schaadt het niet' middeltje? Mijn DA raadde aan om sowieso om de 2, 3 maanden alle nijnen preventief ermee te behandelen tot ze een jaar of 2 zijn. (Dit omdat ze bij mij veel buiten in de ren lopen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het kan natuurlijk altijd van het voer komen of iets anders (maar dat weet ik natuurlijk ook niet).

Mijn punt was alleen dat ik niet zonder overleg weer met de kuur was begonnen.

Ik zou even contact opnemen met de da en dan overleggen wat verder te doen. waarschijnlijk zal de ontlasting opnieuw onderzocht moeten worden. En het kuurtje kun je ook niet zomaar stoppen denk ik.

Toltrazuril zou ik nooit gebruiken om de zoveel maanden, preventief dus. Straks kweek je nog resistentie als je dat doet.

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voer is hetzelfde als wat ze altijd krijgen, geen veranderingen wat dat betreft. Misschien heeft hij stress gehad, want ik ben vrijdag met hem en zijn broer naar de DA geweest voor een castratie, maar die bleek uiteindelijk niet door te gaan omdat de DA de ballen niet goed genoeg kon vinden (dat had ze gelukkig gecheckt VOOR ze onder narcose gingen).

Maar dat betekende natuurlijk wel weer 2 autoritjes en een paar uur in een vreemde ruimte. De kuur stop ik ook niet zomaar, ik geef het gewoon de komende dagen, het was toch al in de planning om het ze volgende week allemaal weer te geven (op aanraden van de DA: 1e keer wat sneller).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je punt overigens, Yvonne. Mijn overweging om het wel te doen was dat ALS hij weer coccidiose heeft, je het beste er maar zo snel mogelijk bij kunt zijn. Daarnaast is toltrazuril een goed middel in elk stadium van de ziekte las ik. Aangezien de DA had aangeraden om dat sowieso geregeld te geven, leek het me ook geen middel dat kwaad kan, als het geen coccidiose mocht zijn. Of vergis ik me daarin?

Weet iemand of er nog andere redenen voor diarree kunnen zijn? Dat is overigens tot nog toe de enige aanwijzing dat hij ziek is, want hij gedraagt zich verder normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yvonne, ik snap dat je het beste voor hebt met de konijnen, ook ik heb hart voor mijn beestjes, maar soms zijn er meerdere redenen om iets op een andere manier te doen, zoals:

mijn DA's zitten in een maatschap, waarbij maar 1 konijnkundig DA is

ik weet dat zij vorige week dienst had (mijn collega had toen een probleem met haar konijn), dus dit weekend heeft zij dat niet. De andere zijn meer van de koeien en paarden, 1 vroeg mij laatst zelfs " wat is dat er voor 1?"

oftewel, als ik nu bel krijg ik geen konijnkundige DA aan de lijn

daarnaast heb ik de laatste weken al voor een leuk tuinstel aan mijn konijnen uitgegeven bij de DA, en mijn geld is ook eindig helaas (ik ben best in staat om de medische onkosten voor mijn beesten te dragen, maar ook voor mij zijn er grenzen aan hoeveel ik in een maand kan betalen, en een weekendconsult ('s avonds laat zelfs) tikt weer aardig aan)

om ergens anders nog een konijnkundig DA te vinden wordt het ver reizen, minimaal 20 km, dat lijkt me in tijden van stress ook vrij belastend voor een ziek dier

vandaar mijn besluit om nog even te wachten aangezien hij verder nog gezond overkomt, er is geen nieuwe diarree in het hok gesignaleerd, de oortjes zijn warm, hij drinkt en knabbelt af en toe aan het hooi

Dat zijn voor mij de redenen om het nog even aan te zien tot morgenochtend, intussen geregeld kijken of hij nog wel drinkt en eet (vannacht maar een paar keer de wekker zetten om te kijken hoe het gaat) en morgenochtend weer zijn toestand te beoordelen. Ik weet dat ik degene was die om hulp heb gevraagd en dat jij zo aardig bent om te reageren, en dat vind ik ook heel fijn, dank je wel :-). Maar ik vraag me met name af of er ervaringsdeskundigen zijn, bij wie een konijn ook al zo snel na een eerste keer cocc had en wat zij toen gedaan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp me niet verkeerd: mocht het overigens vannacht helemaal de verkeerde kant opgaan, dan zal ik niet aarzelen om in de auto te springen om ergens een konijnkundige DA uit zijn/haar bed te rukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toltrazuril is natuurlijk een medicijn. Een antibiotica zelfs...

AB pakt niet alleen de slechte bacterien aan maar ook de goede.

Ik zou die ab zeker niet regelmatig preventief geven aangezie je daarmee resistentie kweekt.

Ik zou er nu ook niet zomaar vanuit gaan dat het weer coc is maar idd contact opnemen met een dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit poste ze gisteren....

"aangezien trimethoprim-sulfa niet alle stadia dood, MOET er wel een herhaalbehandeling gegeven worden"

Maar ik weet dus niet of dat hetzelfde is als wat jij hebt en of dat ook herhaald moet worden...algemeen voor coc altijd het beste dacht ik omdat de kans op hervallen groot is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toltrazuril zou ik nooit zomaar geven aangezien konijnen te zwak ook kunnen overlijden aan dit middel altijd da vragen dan diaree na te kijken....er kan ook iets heel anders aan de hand zijn.Bij diaree is vaak wel haast geboden.

Toltrazuril staat alleen 3 dagen behandeling.

bacox is 2 behandelings periodes met een pause er tussen van dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, vanochtend is de poep al iets dikker, er liggen 3 poepvlekjes van gedurende de nacht, maar absoluut een stuk vaster dan gisteravond. Ook heeft hij goed gedronken.

@Chanty: ik moest de vorige keer 5 dagen Toltrazuril geven aan Milo, de andere konijnen moesten allemaal preventief 3 dagen slikken.

Wat zijn jullie allemaal nog laat op dames! Ik heb hier vannacht niet meer gekeken, want ik dacht dat iedereen toch wel op 1 oor zou liggen.

@ Kelly, ik snap wat je bedoelt met resistentie, maar de DA raadde het zelf aan. Wat denken jullie dan dat het beste is? Is er een ander middel waarmee je wel preventief kunt behandelen?

@ Caroline: dat wist ik niet, dat de kans op herhaling groot is. Ik dacht dat (net als bij een griepje met mensen) dat je een tijdje niet vatbaar bent als je het gehad hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net de DA gesproken (wel niet de konijnkundige, maar de koeien en paarden mijnheer), en hij denkt ook dat het coccidiose is. Voor de zekerheid moet ik om 10.00 uur even wat mest naar de praktijk brengen om te testen. Hij vond het echter een goed initiatief om vast toltrazuril te geven gisteravond, gelukkig maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is idd coccidiose, en doordat we zo snel ingegrepen hebben is erger voorkomen gelukkig. Milo heeft een vochtspuit gekregen voor de zekerheid, en de komende dagen gewoon doorgaan met toltrazuril. Hij mag ook weer bij zijn broertje, mits we die preventief behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toltrazuril moet normaal niet herhaald worden, vermits het werkt tegen alle stadia van coc.

De herhalingsbehandeling is vooral nodig bij dus sulfmetaprim.

Heb je vorige keer heb hok enzo ook ontsmet? Ik denk dat je dat best wel kan doen. De oocysten van coc zijn zeer restistent en kunnen heel lang in de omgeving aanwezig blijven. Dus je hok ed zo goed mogelijk behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Katrien al zegt, moet Toltrazuril in principe niet herhaald worden aangezien het alle stadia dood (integenstelling tot een trimethoprim-sulfa dat herhaalt MOET worden), toch wordt er steeds meer en meer geopteerd om een behandeling tegen coc. wel te herhalen. Ook om het risico van herbesmetting te verkleinen.

De leefomgeving van een konijn moet erg goed gereinigd worden bij coc., de kans op herbesmetting is namelijk héél erg groot.

Een gesporuleerde oöcyste is namelijk in staat om maanden later nog dieren te infecteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal, het gaat nog steeds goed met Milo, geen nieuwe diarree. We maken elke week het buitenhok (het nachthok dan he) helemaal schoon, en de binnenkooi wel 2, 3 x per week (of vaker als we denken dat hij vies is). Moet je dat nog met bepaald spul doen zodat de cocc weg gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij coc. moeten er veel striktere hygiëne regels toegepast worden...

Eigenlijk moet alles minimum dagelijks grondig schoongemaakt worden. Er wordt zelfs aangeraden om met een brander door het hok te gaan om alles te doden, maar euh dat is in de praktijk niet zo haalbaar om te doen...

Om te reinigen bij coc. heb je sowieso sterkere middelen nodig. Ik heb het hier zo gedaan: eerst met heet water (hete stoom wordt ook aangeraden om te reinigen bij coc.), dan laten weken in javel en dan ontsmetten met detol. Daarna heel grondig afspoelen met heet water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .