Ga naar inhoud

biks


dorien1984

Aanbevolen berichten

Ongeveer 2 weken geleden ben ik voor mijn konijntjes een zak biks gaan halen. Daarvoor kregen ze steeds gemengd voer.

De eerste dag aten ze hun biks niet zo mooi op (waarschijnlijk omdat ze ander voer gewoon waren) en hun biks mengen met een beetje van hun oude voer hielp ook niet.

Nu zijn we echter ongeveer 2 weken verder en ondertussen zijn ze echt verzot op hun biks. Wanneer ze nog maar horen dat ik de zak met biks open dan beginnen ze al rondjes te lopen in hun hok van geluk.

Ze trekken dan meestal ook bijna hun eetbakje uit mijn handen wanneer ik het probeer neer te zetten. Het lijkt soms wel alsof ze geen eten krijgen.

Het probleem is nu echter dat ze eigenlijk helemaal niet veel hooi eten.

Moet ik de hoeveelheid biks minderen? Ze krijgen nu elke ochtend rond 7 uur) ongeveer 70 à 75 gram biks (voor 2 konijntjes, ze wegen beide ongeveer 1.2kg)

Ze eten hun blindedarmkeutels ook mooi op maar toch beginnen ze pas van hun hooi te eten wanneer ik 's avonds thuis kom van mijn werk (rond 17 uur).

's avonds vul ik hun hooi dan wel bij maar meestal is hun ruif met hooi dan nog niet leeg.

Buiten hun biks en hun hooi krijgen ze beide een takje peterselie en een stukje wortel of appel wanneer ik thuis kom.

aangepast door dorien1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de regel kun je qua biks aanhouden 25gr. per kilo konijn, per dag. Als je dat uitrekend op 2 konijnen van ca. 1.2kg, dan kom je op 60gr. Je zou dus iets kunnen minderen met de biks.

Wij geven zelf de biks in 2 keer, 's ochtends de helft, 's avonds de andere helft. Daar tussenin wordt goed hooi gegeten. Tussendoor krijgen ze ook nog groen. Misschien dat je dat eens zou kunnen proberen hoe dat voor jou konijnen werkt.

Nu is het wel zo, dat er gewoon konijnen zijn die niet graag of gemakkelijk hooi eten, en dit dus ook niet of heel weinig doen. In dat geval zou je kunnen proberen om het klam te maken met een plantenspuit (daar gaat het sterk van geuren), of om er bijv. verse kruiden doorheen te mengen. Er zijn ook kant en klare zakken kruidenhooi te koop in de meeste dierenwinkels. Een tijdje terug was er een topic met een 'nieuw' soort hooi, dat bij meerdere konijnen die slecht hooi aten, in de smaak viel:

http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/20119-nieuw-hooimerk-valt-de-smaak.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat ze hun hooi niet graag eten want ze eten er wel van maar gewoon pas 's avonds wanneer ik al terug thuis ben. En als ik hun hooi bijvul komen ze wel onmiddellijk eten (en beginnen ze net als met hun biks rondjes te lopen in hun hok)

Het is dus niet dat ze niets eten maar ze eten blijkbaar alleen als er iemand thuis is. Als ze alleen thuis zijn, eten ze blijkbaar niets (of toch wel heel weinig).

Link naar reactie
Delen op andere sites

moet ik hen dan iets anders geven ipv het hooi?

meer groenvoer ofzo? nu krijgen ze beide een takje peterselie en een stukje appel (1/8 van een appel ongeveer)

In de opvang waar ik hen gehaald heb, kregen ze namelijk geen groenvoer. Ze kregen daar enkel droogvoer en hooi dus ben bang dat als ik hen nu te veel groenvoer geef, dat ze ziek zullen worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .