Ga naar inhoud

2 voedsters castreren; tegelijk of niet?


groevie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik heb besloten binnenkort 2 voedsters uit een groepje van 3 konijnen laten castreren. Eentje is dit seizoen al 3 keer schijn zwanger geweest, ze sproeien, zijn niet zindelijk en dan nog het verhaal van de baarmoederkanker erbij....

Maar nu mijn vraag;

Wat is wijsheid; allebei tegelijk, zodat ze samen in de ziekenboeg kunnen,

of ; Om de beurt, zodat ik misschien beter op het zieke konijn kan letten?

Ik heb een binnenhok. Mijn ex-ram heeft er de winter in doorgebracht, maar ik weet niet of dat groot genoeg is voor 2 zieke konijntjes.

Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om eventuele problemen met terugplaatsen te voorkomen zou ik het tegelijkertijd doen.

Misschien kun je evt een hok van iemand lenen (of goedkoop 2e hands kopen) voor als het nodig is.

Ik heb een paar jaar geleden 3 voedsters tegelijk laten castreren. Dan ben je er ook weer in 1 keer vanaf.

Of ze meteen bij elkaar kunnen na de operatie zal ook een beetje aan je nijnen liggen denk ik. Van de 3 was er 1 toen nogal chagrijnig dus wij hebben ze toen allemaal een eigen stukje panelenren gegeven naast elkaar.

Vorige week is Sisi gecastreerd en haar heb ik wel meteen bij haar vriendje gezet en dat ging prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt wel logisch. Misschien inderdaad wel verstandig om ze ieder een eigen plekje te geven. Ik denk niet dat de ex-ram voor problemen gaat zorgen. Hij zorgt heel goed voor zijn vriendinnetjes.:love:

Ik denk dat ik met de DA ga overleggen of het in de zomervakantie kan. Dan heb ik lekker alle tijd voor ze en kan ik de huiskamer op zijn kop zetten. Het is toch maar voor (hopelijk :eek:) een paar daagjes. Bovendien is de overgang van binnen naar buiten dan niet zo groot.

Dank voor je antwoord.

Ik laat nog wel weten hoe het gegaan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

of ze hierna wel zindelijk worden.....het sproeien en schijnzwanger zijn houd wel op inderdaad. 2 tegelijk is heel verstandig want als je er maar een doet word de rust in de groep verstoord.Nu hoef je maar een keer opnieuw te koppelen.

wel beide dames binnen op een handoek houden.Dit kan als ze elkaar wel lief vinden wel samen eventueel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okaj, duidelijk. :yes:

Ze vinden elkaar heel lief, want het zijn zusjes en zijn altijd al samen. Dat ze misschien niet helemaal zindelijk worden vind ik niet zo heel erg, maar tijdens die schijnzwangerschappen zijn ze zo hyper. :surprised: Je ziet gewoon dat ze zich te opgefokt voelen.

Dank je wel,

Wordt vervolgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Het is allemaal goed gegaan. Funky en Shanti zijn samen naar de DA gegaan. Ik heb ze 's morgens gebracht en rond 6 uur weer opgehaald. s' Middags belde de assistente even op dat alles goed was gegaan.

Ze hadden allebei een blote buik met 1 hechting erin. Ik kreeg een brief mee en een flesje pijnstiller.

Het eerste wat ze deden toen ze in hun tijdelijke binnenhok kwamen was hooi eten. Ik gaf ze een stukje wortel en die aten ze allebei helemaal op.

In de brief stond dat ze de volgende dag alweer in hun eigen hok mochten, dus dat heb ik gedaan. De volgende morgen belde de assistente nog even hoe het ging. Prima nazorg dus!!!

Er waren een paar momentjes dat ik me afvroeg of alles wel helemaal goed ging, maar het kwam allemaal goed.

10 dagen later mocht de hechting er uit, alleen had Shanti dat zelf al gedaan. (ze is wel voor alle zekerheid meegegaan naar de dierenarts...) De buikjes zaten alweer onder een laagje haar en de dierenarts was zeer tevreden.

Eind goed al goed!:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .