Ga naar inhoud

Rui of vachtprobleem?


Bunny06

Aanbevolen berichten

Ik heb nu bij Bunny (3 jarig gesterilliseerd voedstertje) een paar keer gehad dat ik gewoon plukken eruit kan halen..

Je ziet zo vanaf een afstandje de plukken van de rui zitten.. Maar die andere haren zitten ook redelijk los..

Ze heeft chinchilla vacht (dwergkonijntje) en onder het haar zit heel kort donker haar.. Is dit dan net als bij tekkels dat ze van ruighaar naar korthaar eventueel geplukt kunnen worden?.. Niet dat ik dat bij haar ga doen maar ik vraag me dan af waar die korte haartjes vandaan komen..

Iemand een idee?

526819000_5_TCHI.jpeg

Groetjes,

Bunny en Witje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo, antwoord geven kan ik niet zomaar, ik kan je wel vertellen dat onze Bobbie dat ook heeft, vooral tijdens de rui periode kan ik hele plukken haar van haar plukken, zelfs zo dat ze soms kale plekken overhoud, vlak daarna zie ik ook van die donkere plekken, maar dan komt daar gewoon weer de nieuwe vacht. Ze heeft dan ook een schrale huid, en dat smeer ik in met vaseline.

Maar misschien dat iemand anders hier meer verstand van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kale plekken.. Ook dat je, nadat die losse haren weg zijn, korte haartjes ziet die stug zijn? Heb btw nog nooit een 'geplukte' konijn gezien.. Maar goed dit zijn mijn eerste konijntjes waarvan ik het mannetje al bijna 5 jaar heb.. En het zijn ook mijn laatste omdat ik niet wil meehelpen aan die hele fokindustrie.. Helaas dat Bunny met 5 week al in de winkel aangeboden werd.. En helaas dat ik haar heb aangeschaft want zo steun ik die hele industrie wel maar gelukkig ben ik wel met haar, dat ze daar gewoon weg is en nu flink wat ruimte heeft en een maatje.. Heel gedoe maar Dieren zijn er om van te houden en niet om te gebruiken, misbruiken voor of als producten..maar dat is hoe ik erover denk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kale plekken.. Ook dat je, nadat die losse haren weg zijn, korte haartjes ziet die stug zijn? Heb btw nog nooit een 'geplukte' konijn gezien.. Maar goed dit zijn mijn eerste konijntjes waarvan ik het mannetje al bijna 5 jaar heb.. En het zijn ook mijn laatste omdat ik niet wil meehelpen aan die hele fokindustrie.. Helaas dat Bunny met 5 week al in de winkel aangeboden werd.. En helaas dat ik haar heb aangeschaft want zo steun ik die hele industrie wel maar gelukkig ben ik wel met haar, dat ze daar gewoon weg is en nu flink wat ruimte heeft en een maatje.. Heel gedoe maar Dieren zijn er om van te houden en niet om te gebruiken, misbruiken voor of als producten..maar dat is hoe ik erover denk..

Maar ik wil wel gewoon het beste voor ze.. Gewoon kwaliteits producten e.d. En ze komen bij mij ook niet meer in een kooitje maar altijd met een uitloopje..

Ze krijgen ook alle entingen en ben zelfs eens voor niks naar de da geweest omdat Witje een plek onder zijn voet had maar dat bleek een eeldplekje te zijn.. Ja weet ik veel :P Wil niet dat ze pijn leiden..

Maar ik ga ervan uit dat ze stokoud worden :) want ze zijn echt gelukkig met elkaar.. Daarom heb ik er 2, want ik vind konijnen geen 'knuffelbeestjes'.. En ik had er eerst 1 en dat vond ik zielig want het zijn oorspronkelijk ook groepsdiertjes.. Maar goed..

On topic.. Hebben nog meer mensen dit rare probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn voedster in de rui was kon ik ook plukken haar eruit halen (zaten los) en eronder zaten bosjes haar van ongeveer 3 mm, donkerder en harder. Dit werd haar nieuwe vacht. Kijk de vacht eens goed na op kale plekken of plekken waar je schilfers ziet. In dat geval zou ik even naar de da gaan. Anders, als er geen kale plekken zijn, zou ik het even zo laten en kijken wat die stugge haren gaan doen (groeien, of zo blijven). Het is normaal dat ze nu in de rui zijn met het warmere weer. Zie ik hier ook. Het zachte dikke winterhaar gaat eruit en er komt een kortere, hardere haarvorm voor terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar kon ik er ook zo haar uithalen.. en dan heb ik hier zeg maar de haren die al los zijn, die dan langer en lichter zijn dan de rest van het haar.. En ik heb haren, van die donsachtige wolachtige haren die ik kan zien als ik tussen haar vacht kijk. Deze wolharen kan ik er zo uithalen terwijl die niet al los zaten..Maar ik zal even kijken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft nog nooit verhaart op die manier zoalsn op die verharingslink word weergegeven. Het is constant een pluisbolletje :P

Dan denk ik dat ik dan ook maar moet plukken? Ze krijgt op de plek waar ik geplukt het al mooi weer haar.

En ik kan met dat haar ook weer tig konijnen bouwen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha.. Dat kale plekje had ik er zelf uit gehaald.. Zij doet het zelf namelijk dan nooit.. Heb haar al van kleins af aan en nog nooit het ik dat patroon gezien dat ze zichzelf plukt vanwege de rui. Ze heeft er al wel kleine haartjes onder zitten.. Dus heb nog een stukje geholpen.. Maar op sommige plekjes vind ze het ook lekker omdat ze dan ineens om zich heen begint te likken.. Het kan zijn dat het haar dwars zit, dat ze het daarom lekker vind om op sommige plekjes gekrabbelt te worden.. Want het is een konijn die je niet zomaar kan pakken, die liever niks met je te maken wil hebben.. Totdat ik hem pak, dan is ze rustig of misschien wel angstig.. Maar als ik haar dan kriebel op sommige plekjes dan begint ze om zich heen te likken.. Kan dit aanduiden dat ze er last van heeft? Omdat ze normaal dan niet geaait wil worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er inderdaad uit als rui, zoals ik het hier ook heb meegemaakt.

Al gedacht aan een trui breien? Ik kan je nog wel wat bruin geven voor als je een mooi patroon erin wil :P

Ja graag, als dat kan :P

Net ook.. klein stukje geholpen en echt, overal haar, haar in mijn haar, haar in mijn neus.. overal .. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oude haren die los gaan zitten kriebelen natuurlijk ook, dus ze is blij als jij het doet. Let er wel op dat ze goed blijft eten en keutelen. Door het likken krijgt ze haar binnen. In deze hoeveelheid wil dat wel eens tot een verstopping leiden, aangezien de haren in de maag en darmen blijven hangen. Daarom is plukken een goede oplossing in dit geval.

Het kriebelt ja... Ik heb er nu 2 die in de rui zijn. Mijn vriend zei gisteren nog: bij alles wat ik eet is Snuf aanwezig, zelfs in het brood dat ik op mijn werk op eet. Het haar vliegt overal rond van hem, hoe ik ook pluk bij hem ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahaha

Lekker broodje dan :P..

Maar ik las dat ik dan ananas erbij kon geven? en gewoon groente waar nog water op zit ofzo toch? Ik kan ook van dat anti haarbal geven.. Heb dat haar al eens eerder gegeven, hielp wel.. Die kon ook gebruikt worden voor konijntjes, moest minder ervan geven dan voor een kat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je met anti-haarbal prozyme? Dit lost het voedsel rond de haren in de maag op, waardoor verstopping voorkomen wordt. Dit is te bestellen bij de webwinkel van konijnen.nl.

Verse ananas(sap) is inderdaad een alternatief, maar niet alle konijnen vinden het lekker en het is beter het alleen in noodsituaties te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig, ik ben niet de enige..

De hele tijd denk ik, o de rui is nu wel voorbij, en dan zit ik weer haren te happen.

Mijn beide nijnen verharen synchroon en zie nu inderdaad vrij grote 'kale' plekken met haartjes van een paar milimeter. Als dat echt hun zomervacht is, dan duurt de rui bij mij voorlopig nog wel een paar maanden..

Tegen de tijd dat ze klaar zijn, komt volgens mij de wintervacht weer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even nog iets duidelijk maken:

Zij heeft dit zichzelf niet aangedaan.. Ik ben haar gaan helpen en ze vond het geen probleem. Ze vond het eigenlijk ook wel lekker omdat ze begon te likken.. Ik wou weten of dit normaal was, dat je het haar er zo uit kon halen. Maar goed, ze heeft geen last van schilfers ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .