Ga naar inhoud

jong konijn minder biks eten


ismay

Aanbevolen berichten

Ik heb een maandje geleden een nieuw konijn gekocht bij de opvang nadat mijn vorige konijn na 7 jaar overleden is. Hij is nu bijna 3 maanden oud (24 mei).

Nu heb ik even een vraagje over de biks. Er bestaan namelijk een aantal discussies over wel of niet onbeperkt biks geven, en aangezien mijn konijn de laatste tijd niet alles op eet ben ik benieuwd of ik misschien teveel geef.

Ik geef:

- ochtend 25 gram biks

- middag (etenstijd) 25 gram ss

- avond voor het slapen gaan 25 gram biks.

Hij eet zijn BD keutels wel op en eet ook hooi. Geef ik toch teveel? En als hij niet alles opeet, moet ik dan wel bijvullen?

Ik hoor het graag.

p.s. natuurlijk geef ik hem onbeperkt hooi en ben ik sinds deze week met een kleine hoeveelheid groenvoer begonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, bedankt voor je reactie.

Maar hij eet nu zijn biks niet helemaal op. Is dat een probleem, en moet ik dan wel bijvullen of gewoon wachten tot hij alles op heeft? Iedere keer dat ik wil bijvullen blijven er wel een aantal biksjes liggen, terwijl dat eerst niet het geval was.

aangepast door ismay
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je enig idee hoe groot hij gaat worden? Iets bekend van de ouders of aan de hand van hoe groot hij nu al is?

Omdat 75 gram biks voor een volwassen gewicht van 3 kilo is en als het enigszins duidelijk is dat je konijn dat niet gaat halen zou je wat kunnen minderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een kruising tussen een dwergkonijn en een voskonijn, dus het is moeilijk te zeggen hoe zwaar hij wordt. Hij is nu bijna 3 maanden en 1240 gram. Ik dacht zelf ook dat het wat veel was, maar hij eet zijn BD keutels wel op. Toch maar minderen dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke biks geef je?

Van ss heb je vaak iets minder nodig dan gewone biks.

De meeste kruizing konijnen worden zo rond de 2 tot 2,5 kilo.

Ik zou dus zelf zo rond de 60gr geven.

Konijnen in de groei hebben nu eenmaal wel die stoffen nodig.

Zolang je dan geen bd keutels vind, hij hooi eet en niet te dik word is het goed hoor.

Als hij uitgegroeid is kun je hem iig wegen en dan afgepast voer geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge konijnen mogen idd onbeperkt maar dat houd niet in dat ze mogen eten wat ze willen.

Over het algemeen neem je het volwassen gewicht (bij mixjes dus iets lastiger, dan moet je dus schatten wat ze ongeveer gaan wegen) en dan 25 tot 30 gram biks per kilo. Als ze uitgegroeid zijn (en goed op gewicht, niet te dik en niet te dun) neem je dat gewicht en dan 25 tot 30 gram per kilo konijn.

Daarnaast moeten ze natuurlijk altijd hooi tot hun beschikking hebben en water.

Groente kan je ook langzaam opbouwen (geef je geen groen dan mogen ze iets meer biks).

Je moet natuurlijk wel altijd in de gaten of je konijn niet te veel of te weinig krijgt want dat kan ook weer verschillen per konijn (het bovenstaande is dus een richtlijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .