Ga naar inhoud

Gas voorkomen?


Karina

Aanbevolen berichten

Afgelopen woensdagavond merkte ik dat mijn ram stil in een hoek zat. Hij wilde geen wortel en zelfs geen biks. Als hij geen biks eet, moet er iets aan de hand zijn, want daar vliegt hij normaal op af. Ik ben zijn buikje gaan masseren en hoorde wat belletjes ploffen. Voor mijn gevoel gas, kan dat? Na het masseren ging hij even rusten in het hok en meteen daarna volop biks eten. Probleem opgelost.

Vanmorgen wilde meneer geen witlof. Weer iets wat hij normaal erg lekker vindt. Hij wilde wel rennen, at wat hooi en knabbelde aan de wilgentakjes. Dat ging goed. Terug in het hok ging hij wat hooi knabbelen, wat hennepvezel uit de wc (doen beide konijnen als de wc weer schoon is) en zijn BDK. Daarna weer languit liggen, net als die woensdagavond. Weer uit het hok gehaald en buikje masseren. Weer hoorde ik belletjes ploffen. Ik weet niet hoe het met gas klinkt, maar het plopt dus in zijn buikje. Ik masseer rustig richting zijn bips. Hij vindt het duidelijk niet leuk, maar ik hoor vanalles ploppen. Als ik daarna masseer, hoor ik weer niks. Wacht ik een minuut, hoor ik het weer. Zijn buikje voelt nu minder gespannen aan. Daarom zit hij weer in het hok.

Kan dit gas zijn en zo ja, hoe kan ik het voorkomen?

Hij krijgt 's morgens een blaadje witlof met preventief een mespuntje prozyme (hij is in de rui) en 10 gram biks. 's Middags krijgt hij wat basilicum of peterselie, 's avonds of een blaadje witlof of een klein schijfje wortel (als deze laatste in huis is) en zijn laatste 10 gram biks (SS). Daarnaast de hele dag door onbeperkt hooi. Hij keutelt normaal wel goed. Overdag altijd minder, maar 's avonds en 's nachts krijgt hij de dropjespot goed vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang hij nog eet zou ik doorgaan met masseren. Dit helpt echt het beste.

Heeft hij buiten het beetje hooi nog wel gegeten? En is hij nog wel levendig?

Heb je toevallig Protexine in huis?

Als ze echt gas hebben gaan ze meestal constant verzitten en van houding veranderen. Dan is het tijd om absoluut een DA te contacteren. Bij gas kunnen ze ook volledig apathisch worden en ondertemperatuur krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martin heeft waarschijnlijk in de nacht gas ontwikkeld en was helemaal apatisch toen ik beneden kwam, lusteloos, ondertemp (36,9 bij de DA!!!) en constant van houding wisselen. Goed opletten of hij blijft eten en keutelen en als je het niet vertrouwd gelijk naar de DA, daar kunnen ze hem IV medicijnen geven en vocht toedienen. Je wil niet dat hij uitdroogt natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas is haast niet te voorkomen als je konijntje er gevoelig voor is.

Ik heb er ook een, ze had van de week smorgens sinds enige tijd weer een lichte gasaanval, met het masseren voelde ik ook belletjes wegglippen tussen mn vingers.

Vlak daarna was ze gelukkig weer opgeknapt.

Ik heb uit voorzorg altijd equate in huis, vers ananassap in de vriezer en prozyme krijgen ze momenteel ook vanwege de rui.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij at vanmorgen alleen wat hooi en wat peterselie. Biks liet hij staan. Hij heeft daarna wel gewoon gerend en gespeeld. In het hok ging hij in een hoek zitten en slapen. En dat constant. Niet hoe hij normaal slaapt, maar wat onrustig. Ik heb vanmiddag 2x gemasseerd.

Hij at zojuist na de tweede keer weer biks. Sinds de laatste keer masseren voelde ik ook weer wat keuteltjes zitten die hij maar al te graag eruit wilde knikkeren. Sindsdien is hij ook weer wat levendiger. Hij zocht Nijn weer op en kon weer een hangmat slopen. Het is iets om in de gaten te houden dus. Ik ben blij dat hij weer wat eet :)

Ik heb geen protexine in huis. Kan ik dat zonder consult bij de dierenarts krijgen? Hij heeft het destijds wel gehad, omdat hij toen ook niet at. Dat hielp heel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is idd iets om in de gaten te houden. Als je het niet vertrouwd of hij gaat achteruit => richting DA.

Ga ondertussen maar door met masseren, zo te horen heeft hij er deugd van.

Of je protexine zonder consult bij de DA kan krijgen, weet ik niet goed. Ook niet elke DA heeft het. Je kan natuurlijk altijd eens bellen naar de dienstdoende DA en het vragen. Dan kan je ook even zeggen hoe het gaat.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, na de laatste keer masseren is hij weer de oude. Ik heb nog een paar keer gemasseerd, maar het voelde deze keren perfect aan. Hij heeft lekker de hele avond gerend, gespeeld en zojuist zijn biks opgegeten. Maar, toch in de gaten houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snuf weegt maar 1 kilo, vandaar dat hij niet zoveel biks krijgt. Verder wel genoeg groen en onbeperkt hooi. Bij de controle in april vond de dierenarts hem precies op het juiste gewicht voor zijn grootte.

Vanmorgen had hij weer wat gasbelletjes. Vanavond gelukkig niet. Ik blijf het in de gaten houden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

een konijn kan niet over geven of boeren dus alle soorten gassen zullen via de darmen naar buiten komen.

Het is wel normaal dat de darmen bewegen en eventueele gassen af voeren.

Dus dat je wat hoor is normaal als je er op let.

Het is pas gevaarljk als hij stopt met eten en knarse tand en een buik als een ballon heeft dan kan hij zijn gassen niet kwijt.En zal dan hoogstwaarschijnijk ook keutelen want dan zit er een verstopping in de darm zodat de gassen er niet uit kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het gek dat hij het plotseling heeft. Er is niets aan zijn eetpatroon veranderd.

Gelukkig rent hij wel nog gewoon rond en eten gaan de ene keer wat minder dan de andere keer. Ik vind ook wat kleinere keutels en dan weer normale. Misschien is het toch zijn rui. Ik zal morgen eens voor protexine bellen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

en teken van een verstopping is dat de keutels kleiner worden.Is je konijn nu in de verharing is dat wel de meest lochiese oorzaak.Echt voorkomen kun je niet....maar zorg dat je konijn meer groen eet en liever minder bix dat houd de verstopping vast.

Het is wel zo als konijnen minder hooi eten ze ook kleinere keutels krijgen.

Je kunt een konijn in de rui enkel helpen door zijn haren te plukken en te kammen.

Lopen is altijd goed voor een konijn zijn darm stimulering.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Snuf weegt maar 1 kilo, vandaar dat hij niet zoveel biks krijgt. Verder wel genoeg groen en onbeperkt hooi. Bij de controle in april vond de dierenarts hem precies op het juiste gewicht voor zijn grootte.

helemaal mee eens genoeg voeding maar als mensen hier lezen enkel 20 gram bix dat ze niet denken zal ik mijn konijn ook geven zonder de bijgevoegde hoeveel heid groen.Dit was even ter verduidelijking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, dankje.

Ik had net al via de zoekfunctie op BB gezocht en vond daar al de site. Ik wilde alleen nog vragen of ik de juiste gevonden had, aangezien de info vooral over postduiven gaat haha.

Mijn dierenarts heeft protexine trouwens. Heb het al een keer eerder als pastavorm gekregen toen hij ook in de rui was. Neem aan dat dit dezelfde werking heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In pastavorm ken ik t niet...

Was dat niet toevallig fibreplex wat je toen had gekregen|?

Er staat idd veel over duiven op, maar als e naar t kopje overige dieren gaat zie je daar ook t konijn voorbij komen!

T voordeel van die poeder is dat je ze er niet voor hoeft beet te pakken en hoeft te stresseren.

hier merken ze er niks van als t over hun groen zit en eten ze het gewoon op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Protexin fibreplex stond er toen inderdaad op.

Ik zal het eens bestellen. Momenteel zit hij druk zijn avondeten op te smullen. Maar voor de zekerheid, en vooral ook wegens zijn lange haren met de rui, kan het geen kwaad. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .