Ga naar inhoud

voeding dwergkonijntjes


dorien1984

Aanbevolen berichten

Mijn dwergkonijntjes (ongeveer 15 weken oud) krijgen gemengde voeding (speciaal voor dwergkonijntjes).

Zij kregen deze voeding reeds voordat ze bij mij terecht kwamen en ben hun deze voeding blijven geven.

Nu merk ik echter de laatste dagen dat ze niet meer zo veel hooi eten als bijvoorbeeld vorige week.

Toch eten ze nog steeds elke dag (bijna) hun bakje met voeding leeg ook hun bdk eten ze mooi op.

Zou het kunnen dat ze te veel voeding krijgen en dat ze daardoor niet meer zoveel hooi eten?

Tot vorige week gaf ik hen elke ochtend en avond wat voeding en toen aten ze mooi hun hooi op.

Vorige week zag ik echter dat op de verpakking van de voeding staat dat je een dwergkonijntje 75 à 100gr voeding moet geven. Is dit niet te veel?

Want nu ik hen wat meer voeding geef eten ze minder hooi...

Ze blijven mooi op gewicht dus het is niet dat ze te weinig of te veel eten want dan zou hun gewicht niet mooi stabiel blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste kun je je konijntjes beter biks geven, dan gemengd voer.

Daarnaast mogen jonge konijntjes in principe onbeperkt voer, MITS ze goed hun hooi blijven eten en hun blindedarmkeutels opeten. Dus als ze niet meer voldoende hooi eten, zou je ze iets minder hardvoer kunnen geven.

Overigens is 75 á 100 gram veel te veel voor een dwergkonijntje! Volwassen konijntjes mogen zo'n 25 gram voer per kilo lichaamsgewicht, en een echt dwergkonijn wegen echt geen 3 kilo!

Als je trouwens je dieren bij een dierenwinkel hebt gekocht, kun je er beter vanuit gaan dat het geen dwergkonijnen zijn. Hier verkopen ze ze vaak voor, maar dat is eigenlijk nooit waar (en dan mag je nu zo'n beetje ook hun geslachten goed laten controleren, want daar maken ze ook veel fouten mee!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze komen inderdaad uit een dierenwinkel en het geslacht hebben we reeds laten controleren. Ze hadden ons in de dierenwinkel verteld dat het 2 vrouwtjes waren en dit werd ook door de dierenarts bevestigd. Ook hun leeftijd was correct want ik had reeds gelezen dat konijntjes vaak te jong verkocht worden.

75gr vond ik inderdaad zelf ook al veel dus daarom dat ik hen ook zoveel niet geef maar omdat ik dat op de zak zag staan had ik eens geprobeerd om hen wat meer voeding te geven (5 à 10 gram meer dan daarvoor) maar nu eten ze blijkbaar minder hooi.

Goed dat ik het dus toch gevraagd heb :)

Weten jullie trouwens waar je in België (in de buurt van Antwerpen) gewone biks kan kopen? Ik heb reeds in een aantal dierenwinkels gekeken maar kan deze nergens vinden. Het lijkt alsof ze overal enkel gemengde voeding verkopen.

aangepast door dorien1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik zou geen gemengt voer geven, meestal eten ze dan alleen de dingen die ze lekker vinden er tussenuit en in biks (sciene selective of hope farms enz.)

zitten veel meer goede voedings stoffen voor je nijntjes.

Wat betekent trouwens 'bdk' ???????????

aangepast door Nijntje 10
Link naar reactie
Delen op andere sites

het probleem is dat ik hier nergens biks kan vinden in dierenwinkels.

In nederland vind je dit (als ik jullie zo bezig hoor) bijna overal maar hier in België verkoopt bijna geen enkele dierenwinkel dit (of toch niet in de winkels waar ik reeds geweest ben).

Wat betreft het laten liggen van de dingen die ze minder graag eten... dit probleem heb ik niet echt. Ze eten elke dag mooi hun bakje leeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weten jullie trouwens waar je in België (in de buurt van Antwerpen) gewone biks kan kopen? Ik heb reeds in een aantal dierenwinkels gekeken maar kan deze nergens vinden. Het lijkt alsof ze overal enkel gemengde voeding verkopen.

Heb zelf mijn konijn in Antwerpen gekocht ( op de markt ) en de verkoper gaf mij een zak gewone biks mee.

Misschien zou je het dan eens op de markt moeten proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel zeker dat ook in Belgie biks te koop zijn.

Er zijn hier op bunnybunch meerdere leden uit Belgie die hun konijnen ook gewoon biks geven.

Je zou bijvoorbeeld zwartepanter eens een berichtje kunnen sturen. Zei komt ook uit Belgie en geeft haar konijnen ook gewoon biks.

Als je straks eenmaal biks gevonden hebt kun je niet in eén keer helemaal van voer omschakelen.

Konijnen hebben erg gevoelige darmen en in 1 keer omschakelen van voer kan tot darmproblemen leiden.

Als je je konijn wilt overzetten moet je geleidelijk aan steeds een beetje meer van het nieuwe voer door het oude voer mengen en zo de verhouding steeds meer opvoeren.

Edit; ik heb zwarte panter al een berichtje voor je gestuurd. Ik vermoed dat ze wel hier in het topic zal antwoorden.

aangepast door kelly1986
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er :mdr:

Zoals Kelly zegt, is er in België ook biks te koop hoor, zelfs verschillende soorten.

De gewone typische biks in de vorm van groene/ bruine staafjes kan je hier ook vinden, maar je hebt niet zoveel keuze als in Nederland.

Een voorbeeld hiervan is Cuni fit van Versele Laga en is in veel dierenwinkels in België te koop.

Je hebt ook SS (Science Selective), is een super goed voer. Dit kan je bijna in elke dierenwinkel vinden, waaronder ook in alle Zoomart filialen.

Dan heb je ook de soorten biks die geen biks zijn in de vorm van groene/bruine staafjes, maar brokjes met allemaal dezelfde samenstelling. Maar met bvb 3 verschillende kleuren, om het voer er voor de mens toch ‘aantrekkelijker’ te laten uitzien. Voorbeelden hiervan zijn Vadigran New generation, Cuni complete van Versele Laga (beide zeker verkrijgbaar in zoomart en één van beide in de meeste Tom&co’s). En in Aveve heb je dan Select van Aveve zelf.

Dit zijn de soorten die het snelst in me op komen. De winkels zijn ook maar een paar voorbeelden, ik kan er zo nog meer opnoemen.

Je zegt dat je in de buurt van Antwerpen woont. Als je iets specifieker bent, kan ik je misschien nog wat concrete adressen bezorgen als je wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je niet die griezel op de vogeltjesmarkt bedoelt....

Daar zou ik persoonlijk helemaal niks kopen.

Brrrrrrrrr

Nou stonden er meer.. :mdr:

Vond sommigen ook echt griezels! Zou ik ook nooit wat halen..

Maar deze nijnen liepen los en zagen er goed uit.. En vond het zo aandoenlijk.. Vandaar dat ik Tommie mee heb genomen :love:

Maar na 3 weken gaat het nog steeds hartstikke goed.. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou stonden er meer.. :mdr:

Vond sommigen ook echt griezels! Zou ik ook nooit wat halen..

Maar deze nijnen liepen los en zagen er goed uit.. En vond het zo aandoenlijk.. Vandaar dat ik Tommie mee heb genomen :love:

Maar na 3 weken gaat het nog steeds hartstikke goed.. :D

Los op een tafel? Dat is dus meneer de griezel...

In dat geval zou ik zeker nog eens iemand met verstand van zaken naar het geslacht van je konijntje laten kijken.

Euhm... een dierenwinkel in de buurt van de vogeltjesmarkt die biks verkoopt, is dierenspeciaalzaak De Pauw, daar verkopen ze naar mijn weten al zeker Science selective.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ondertussen biks gevonden :) Ik meng nu voorlopig de biks onder hun oude voeding zodat ze kunnen wennen aan de nieuwe voeding.

Blijkbaar hebben ze het toch in de winkel waar ik altijd hun voeding haal maar de vorige keer was het blijkbaar uitverkocht :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .