Ga naar inhoud

Schijnzwanger: kan castratie wachten?


Katrien

Aanbevolen berichten

Snufje is weer schijnzwanger! Het is al de 3de (of 4de) keer dit jaar.

Ik weet dat de enige oplossing is haar te laten castreren en ik ga dat ook laten doen denk ik. Ben nog altijd niet 100% zeker, omdat ik het toch een risico vind, maar het geld heb ik er in elk geval wel voor over. Misschien eens lief vragen aan mijn ouders of zij ook een deeltje willen betalen, op t school krijg ik normaal gezien ook korting hiervoor.

Maar mijn vraag was nu: Zou ik nog 2 maanden kunnen wachten? Ik heb namelijk heel binnekort examens, die duren tot eind juni. En ik heb dus eigelijk geen tijd om me zorgen te maken om haar. Aan de andere kant ben ik dan wel heel de dag thuis om haar in het oog te houden natuurlijk. Wat is jullie mening? Toch maar nu laten doen (ook al gaan mijn ouders dan heel boos zijn), of zou het nog kunnen wachten?

Groetjes, Katrien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snufje heeft er dus ook behoorlijk veel last van... Het geeft veel stress voor haar om telkens weer een nestje te maken en uiteindelijk in te zien dat er niets aan de hand is. Castreren is dus een oplossing, ook om baarmoederkanker te voorkomen. Bij deze hoeveelheid schijnzwangerschappen is die kans zelfs nog groter (aldus mijn dierenarts). Je geeft aan dat je nu de hele dag thuis bent om voor haar te zorgen. De eerste paar dagen zijn het belangrijkst. Dan moet je erop letten of ze eet, of je moet dwangvoeren en pijnstilling moet geven. Kijk dus wanneer je de meeste examens hebt, dan doe je het natuurlijk niet. Maar er zijn vast een paar dagen dat je iets minder examens hebt en je voor Snufje kunt zorgen. Probeer het zo in te delen, je helpt haar er mee natuurlijk. En het duurt niet al te lang hoor. Ze moet snel genoeg weer gaan eten. Mijn voedster is woensdag gecastreerd en rent sinds gisteren weer volop rond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is ze nu Katrien? Als ze jonger dan een jaar is, zou ik zeker zeggen uitstellen tot na de examens. Ik weet hoe ik zelf was de eerste week na de castratie van Clicquot en hoe ik heb afgezien van nachtje doordoen...nu ben jij nog wel wat jonger en ik meen mij herineren dat dat mij in een vaag verleden ook weinig uitmaakte...maar toch...nu heb je echt al je energie nodig en heb je eerder tijd nodig om reserves op te doen dan ze kwijt te spelen.

Als ze echt ouder dan 2 is...dan is het het overwegen waard...hangt er van af waar ze was voordat ze bij jou was...(ik weet niet meer precies of ze uit asiel kwam of ram, of...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat ze in september 2 jaar wordt. Ik heb haar van een nestje bij mensen thuis.

Ze is dus niet jonger dan een jaar, maar ook niet ouder dan 2 jaar, twijfelgeval dus?

Ik kan eigelijk heel slecht tegen te weinig slapen, daarom ook dat ik het niet echt zo zitten de komende periode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou idd wachten dan Katrien...

Zolang ze geen echte baarmoederontsteking heeft, is het niet dringend.

Ik vraag me af... kan jij de baarmoeder niet eens op een echo bekijken? IK weet dat niet zeker, maar ik denk dat je de toestand van de baarmoeder daar op kan zien?

Mogelijk kan jij dat vrij goedkoop doen en in dat geval ben je waarschijnlijk ook echt gerustgesteld? Een klaar hoofd is ook belangrijk tijdens examens...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie adviesen/meningen! Ik zal inderdaad best wachten denk ik, moet ook een beetje aan mezelf denken. Maar ik hoop ook dat snufje er dan niet zo veel last meer van heeft.

Ik heb trouwens nog een vraagje. Ik lees dat veel konijntjes tijdens schijnzwangerschap ook minder lief zijn, naar het baasje en het vriendje toe. Dit is hier echt helemaal niet het geval, ze is poeslief en komt knuffelen met me. En tegen daantje doet ze ook normaal, alleen wil ze vaak op hem rijden (wel altij op zijn hoofd :$). Is het niet raar, ze maakt een nestje en denkt dus dat ze zwanger is, maar toch gaat ze heel de tijd rijden op daantje, terwijl ik dacht dat volwassen vrouwtjes liever geen rammetje in de buurt hebben, waarom doet ze dat dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat schijnzwangere voedsters net door die "zwangerschap" de leiding willen overnemen en hƩƩl erg duidelijk willen maken dat ze baas zijn.

Als ze met een ram samenleven, dan moeten ze dat eigenlijk ook wel om hun toekomstig nest te beschermen...

Mogelijk hebben ze zelfs ergens een instinct dat zegt dat ze zodra ze bevallen zijn ook zwakker zijn en gaan ze nu wat compenseren.... ver gezocht, weet ik...maar we staan wel van meer zaken mbt dieren versteld... theoretisch is dat dus best mogelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah okƩ, dan is snufje toch niet de enige koppen-rijdster. Snufje verdedigt haar nestje niet. Het ligt nu in de tunnel-zak, en ik mocht gisteren gewoon mijn hand erin steken om haar te aaien. Tegenover daantje weet ik het niet, ik veronderstel dat hij nu niet in de tunnel wil met al dat vies haar, jakkie. Maar vorige keer toen haar nestje in het nachthokje lag, mocht hij er wel nog in hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahja caroline, dat lijkt me een logische uitleg! Gelukkig dat ze het dan enkel wil duidelijk maken door te rijden en voor de rest niet gemeen is tegen hem. Ze liggen nog altijd lekker te knuffeln (wel niet zoals vorige week, toen waren ze echt smoorverliefd :love:). Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep ik denk dat dat wel moet lukken. Natuurlijk zou ik vlak na de examens liever andere dingen doen ipv hier op mn kot te zitten met alleen de konijntjes om me mee bezig te houden, maar het zal dan wel moeten denk ik. Anders zal het direct pas 20 juli worden (dan moet ik hier zowiezo zijn voor de klinieken) en dat vind ik toch nog wel heel lang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn voedsters is laatst voor de twee keer schijnzwanger geweest in haar 4/5 jarig leventje. Ze is dan met vlagen heel erg aanhankelijk wat vreemd is want dat ze normaal helemaal niet zo. Maar met vlagen juist helemaal niet. Dan gaat ze al stampen als ik in de buurt kom.

Maar even OT ik zou wachten tot na je examens die zijn ook erg belangrijk en daar heb je, je energie hard genoeg voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .