Ga naar inhoud

Stoppen met brok?


Mariellexxx

Aanbevolen berichten

Deze vraag is vast al eerder gesteld, helaas heb ik gezocht en kan ik niks vinden.

Mijn voedster (nu 1 jaar en 4 mnd. ong.) eet graag haar SS biksjes, maar ze eet dus amper hooi!!!

Ik moet zoveel hooi weggooien omdat ik het bijna dagelijks ververs, maar mevrouw eet het gewoon niet.

Ze krijgt niet veel brok, ze zou eerder meer op kunnen.

Daarnaast krijgt ze dalijks groenvoer (ook gewoon vers), en vers water.

Zo 2/3 keer in de week krijgt ze verse wilgentakken, en ik heb al meerdere keren gewisseld van hooi, ik steek nu op Kruiden hooi (ene keer met kamille, dan rozebottel, dan brandnetel etc.), maar dit eet ze iets meer dan ander hooi.

Zou ik haar bv. een week geen SS kunnen geven, en dan wel groenvoer (dezelfde hoeveelheid die ze nu ook krijgt), en dan alleen maar puur hooi?

Ik zou zo graag willen dat ze meer hooi ging eten, ook voor haar gebitje.

Haar keutels zijn altijd erg donkerbruin, dus ze eet amper hooi neem ik aan?

Mocht er een topic over zijn die iemand wel kan vinden, deze dan graag even doorgeven, dan kan ik deze verwijderen

aangepast door Mariellexxx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel groenvoer geef je? Hier aten ze op een gegeven moment ook niet zo veel hooi meer, toen ben ik iets minder groenvoer gaan geven en dat hielp. Het was zo'n berg dat ik ze gaf dat het wel te begrijpen was dat ze niet meer zo veel trek in hooi hadden. Net een beetje minder groenvoer was hier voldoende om ze weer aan het hooi eten te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi marielle

meestal is het wel een teken als konijnen geen hooi eten

waarschijnlijk krijgen ze van je teveel eten waardoor ze geen honger meer hebben

en dus de hooi laten staan

wat je kunt doen is

minder groen voer geven (ik weet niet wat jij vind dat je je konijn niet veel brokjes geef) maar mijn vraag is geef je een beetje? of gooi je hun etens bakje vol?

als je die laatste doet

kun je misschien wat minderen iets van 30 gram brokjes?

en dan kijken of het werkt werkt dat niet zou ik als ik jou was ook minder groen voer geven..

ik hoor het wel van je

suc6;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Hmm, ik heb zo'n wit voerbakje met zwarte letters konijn erop, de bekendste uit de dierenwinkels :

bakjes.jpg

Hier te zien op de foto, 2e van links.

Ze krijgt dus SS (superbrok, want ze eet het goed!), en ik doe het bakje 's ochtends (rond 7 uur) voor net iets meer dan 1 kwart vol, maar nog lang niet de helft.

Ze doet hiermee tot ongeveer 5 uur (eind v/d middag), en in de middag geef ik haar nog groenvoer, verdeeld over 2 keer.

Meestal wat kleine stengeltjes koriander, sellerie, peterselie, andijvie, sla, loof van wortelen, witlof, of noem het maar op, maar veel kan ik het niet noemen. En dan om 7 uur 's avonds geef ik haar nog eens een wat brokjes, maar minder dan in de ochtend.

Bijelkaar op 1 dag krijgt ze denk ik 10 kleine stukje groente, dus een stengeltje van dit, en een stengeltje van dat.

Ik vind dat ze al weinig biks krijgt, en het groen is dus ook niet veel, mijn voedster is niet mager, maar precies goed in conditie, kan ik dan dus toch brok minderen, en eventueel groen ook minderen (wat ik dus ook al weinig vind)?

aangepast door Mariellexxx
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook ooit gehad dat mijn rammelaar geen hooi at

wat ik toen mee kreeg van de dokter was de broekjes afwegen...

hier krijgen ze 25gram in de ochtend en in de avond

voor de rest krijgen ze de hele dag hooi

groen voer geef ik ze niet

en natuurlijk een gevulde fles water,die ik 3x perdag moet vullen:D

p.s ik geef alleen advies mee hoe ik het heb er varen

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom ik geen groenvoer geef

is omdat ik dan merk dat ze nog minder hooi gaan eten

teminste dat was toen ik hem alleen had..

en nu heb ik er een dame bij

en de opvang vertelde mij dat zij er niet zo goed tegen kan vandaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk zeggen dat het mij lijkt dat ze best veel brok krijgt.. Als ze er van 's ochtends 7 tot 's avonds 5 mee doet? Ik las dat ze het binnen enkele uren op moeten eten. Maar jij geeft in de avond ook nog wat brok (hoewel het dan wel minder is). Ik denk dan ook dat je prima kunt minderen met je brok en je hoeveelheid groen misschien zelfs wel gelijk kunt houden. Bij mij krijgt ze een bakje groen in de ochtend en een bakje biks in de avond, wat ze meestal binnen vier uur op heeft. En 's nachts eet ze dan veel hooi (en minder hooi als ze tussendoor nog dingen heeft gehad..). Maar goed, elk konijn is natuurlijk weer anders :)

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom ik geen groenvoer geef

is omdat ik dan merk dat ze nog minder hooi gaan eten

teminste dat was toen ik hem alleen had..

en nu heb ik er een dame bij

en de opvang vertelde mij dat zij er niet zo goed tegen kan vandaar..

Hooi en groenvoer is het hoofdvoer, biks komt pas als laatste... Als je groenvoer erbij gaat geven, moet je ook de biks tegelijkertijd verminderen. Logisch, want je konijn krijgt ineens meer voer dan normaal, dus blijft er voer over, een meestal is dat dan het hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@danielle

ow dat wist ik niet dan zal dat toen wel daar aan liggen

want ik hiel gewoon de hoeveel heid brokjes aan die hij toen kreeg

maar hij kreeg niet veel hij kreeg rucola peterselie witlof en nog iets in kleine beetjes ..

maar goed ik ben beetje huiverig hier voer

mijn andere konijn kan er dus niet tegen werd bij mij in de opvang gezecht..

ik kon het wel weer proberen op te bouwen...

maar nog nooit gedaan. heb ze ook nog ma pas...

Hooi en groenvoer is het hoofdvoer, biks komt pas als laatste... Als je groenvoer erbij gaat geven, moet je ook de biks tegelijkertijd verminderen. Logisch, want je konijn krijgt ineens meer voer dan normaal, dus blijft er voer over, een meestal is dat dan het hooi.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .