Ga naar inhoud

Begin groenvoer


o0kirs0o

Aanbevolen berichten

Na veel discussies op het forum gelezen te hebben ben ik eergisteren begonnen met een klein stukje witlof te geven (ter grootte van een postzegel) aan mijn konijn.

De volgende dag de keutels gecontroleerd, waren in orde.

Nu heb ik gisteren weer witlof gegeven, maar nu iets meer.

Vanmorgen toen ik wakker werd, merkte ik dus dat hij nu aan de diarree is.

Dus stop ik er voorlopig mee.

Nu vroeg ik me af of er een bepaalde leeftijd is waarop je het beste kunt beginnen met groenvoer aanbieden. Mijn konijn is 7 weken. Is dit dan te jong of ligt het echt aan de witlof.

En ook heb ik gelezen dat ik het over een poos nog een keer kan proberen aan te bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb mijn voedster vanaf dat ze biks at al aan groenvoer laten wennen. Maar je moet nu gewoon haar weer even op hooi en water zetten een dagje. En over een tijdje weer beginnen. (ik moest altijd beginnen met steeds een hapje meer... anders kregen ze diaree! inteelt en gewoon voor de lol gefokt...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het probleem is dat hij ook bijna geen hooi eet, en wel heel veel drinkt. Vind het dus ook lastig te zeggen of het aan de witlof ligt, of aan het feit dat hij ook bijna geen hooi eet. Biks eet ie wel, dus ga vanmiddag maar even een zak SS halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zo ben ik ook begonnnen, maar dat viel blijkbaar niet goed.

Nou heb ik gisteren een zak SS gehaald, maar wat een grote brokken zijn dat zeg! Ik heb ze wel iets kleiner gemaakt, maar hier eet hij dus ook niet van.

Hij eet het enige wat ie gewend was na zijn geboorte, stro en biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doet die van mij ook! Hij kreeg bij de fokker niet veel hooi tot z'n beschikking en is dat dus ook niet gewend. Ik heb het meteen wel gegeven, maar hij is er niet echt dol op. Meer op stro hahaha... dat lijkt me toch niet echt lekker! En dol op z'n brokjes! Maar ik geef 'm nu ook opbouwend groenvoer en hij is negen weken. Gaat tot nu toe goed met hele kleine beetjes. Hij vind het ook nog niet heel lekker, dus dat scheelt. Eerst een minuut ruiken en daarna voorzichtig een klein hapje hihi lief!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe je konijn reageert ligt voornamelijk aan wat ie gewend is en hoe gevoelig de darmen zijn. Heb mijn konijnen nu een week of twee en die eten echt voor hun gewicht enorme hoeveelheden groenvoer. en ook echt vanalles. van komkommer tot gras en van appel tot meloen. geen enkel probleem mee gehad. Blijkbaar heb ik konijnen met niet zo erg gevoelige darmen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die van mij ook direct aan groenvoer laten wennen en dat gaat nog steeds goed. Ik merk wel dat wanneer ze meer groen krijgt, ze minder van haar hooi neemt en dat zie je in de keutels. Maar dan minder ik weer een dag en is haar hooi weer op. Ik heb gewoon een allesvreter; maar diarree heeft ze nog nooit gehad.. (In haar drie maanden :) )

Misschien kun je ook wat anders proberen dan witlof; daar moet mijn konijntje in ieder geval niks van hebben :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doet die van mij ook! Hij kreeg bij de fokker niet veel hooi tot z'n beschikking en is dat dus ook niet gewend. Ik heb het meteen wel gegeven, maar hij is er niet echt dol op. Meer op stro hahaha... dat lijkt me toch niet echt lekker! En dol op z'n brokjes! Maar ik geef 'm nu ook opbouwend groenvoer en hij is negen weken. Gaat tot nu toe goed met hele kleine beetjes. Hij vind het ook nog niet heel lekker, dus dat scheelt. Eerst een minuut ruiken en daarna voorzichtig een klein hapje hihi lief!

Ja maar het probleem is als ik minder biks geef hij alsnog zn hooi links laat liggen. Ik zorg wel dat ik het elke dag ververs. De SS laat ie ook liggen.

Ben zo bang dat ie te weinig goede voedingsstoffen binnen krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus nu eet hij alleen maar biks? geen groenvoer? ik zou daar echt wel mee beginnen, gewoon met een paar hapjes per keer als het niet gaat, ik zou het echt neit weten!

Nou heb net in het SS topic gepost dat ie dat nu gelukkig wel eet.

Ik ga straks ook weer beginnen met groenvoer.

Witlof laat ik nog even links liggen, maar ga m zo een stukje winterpeen geven. Kijken of de keutels dan wel mooi blijven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste mensen wel dus lekker makkelijk. Nou moet ik zeggen dat ik wel erg ben hoor. Heb een koelkast in de schuur staan met daarin de groente voor mijn diertjes. Ben eigenlijk niet tevreden als ik niet minimaal 4 soorten heb liggen.... Nou hebben mijn nijnen ook een ijzeren maag hoor dus die houden wel van afwisseling :)

En het stomme is... het alllllerlekkerste van de wereld vinden ze het goedkoopste. paardebloemblaadjes. vind het nu al zielig voor ze dat die niet het hele jaar verkrijgbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nijn weinig hooi eet, en diaree heeft is het mischien een idee om thee te trekken van hooi, af te laten koelen en hem dat te drinken te geven.. krijgt ie toch de vezels die je nijn nodig heeft!

en inderdaad groente zo uit de koelkast, lijkt me niet echt gezond.

zelfde geld voor het water, voor mensen en honden is koud water slecht, dus ik neem aan ook voor konijntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

onze oudste fluffy van 3 eet gƩƩn biks maar wel het andere spul wat in het droogvoer zit, maar lust wel graag witlof, wortel en nog mƩƩr het lof, spinazie en platte peterselie.

het hooi eet ze maar van Ć©Ć©n merksoort en ook niet echt uitbundig.

onze jongste poecky van 12 weken is een allervreter en drinkt zich te pletter (in vergelijking met fluffy).

hij eet z'n bakje biks altijd mooi leeg, het goedkoopste merk hooi gaat er prima in en sinds de DA deze week bevestigde dat ie nu al gerust op groenvoer mag, eet hij gewoon alles op wat hem tot op heden werd voorgeschoteld (zie hierboven) en de porties zijn al ruim.

gras vindt hij ook overheerlijk !

en de keutels, die blijven mooi, geen diaree tot op heden.

daarentegen is onze oudste ook vƩƩl gevoeliger, die heeft af en toe es "plakpoep".

maagjes en darmpjes verschillen dus, net als bij ons ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou inderdaad eens een ander merk hooi kunnen proberen. Vooral kruidenhooi valt meestal wel in de smaak.

Groenten heel voorzichtig opbouwen. Probeer eens andijvie, peterselie oid.

Iets wat ze niet kennen eten ze niet altijd direct hoor. Ik heb in het begin ook iedere keer de groenten weg kunnen gooien omdat ze het niet aten. Ze kende het gewoon niet. Nu zouden ze een moord doen voor groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou inderdaad eens een ander merk hooi kunnen proberen. Vooral kruidenhooi valt meestal wel in de smaak.

Groenten heel voorzichtig opbouwen. Probeer eens andijvie, peterselie oid.

Iets wat ze niet kennen eten ze niet altijd direct hoor. Ik heb in het begin ook iedere keer de groenten weg kunnen gooien omdat ze het niet aten. Ze kende het gewoon niet. Nu zouden ze een moord doen voor groenten.

Ja het eten gaat nu gelukkig een stuk beter!

Groenvoer gaat erin zonder de volgende dag aan de diarree te zijn!

Andijvie vind ie het heerlijkst.

En gelukkig begint ie nu (al zijn het maar piepkleine beetjes) hooi te eten..

Als dit eetgedrag zo doorzet ben ik blij.. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn ram nu 2,5 jaar en hij heeft altijd goed zijn voer en hooi opgegeten. Tegenwoordig geef ik ook groenvoer en het gaat er meteen zonder moeite in :P !

Ik heb mijn voedster net een week, zij eet niet alles netjes op, maar is ook nog klein en moet nog groeien. Maar ik had het voer mee genomen wat ze daar te eten kreeg en ben ook groenvoer gaan geven, maar ik merkte meteen dat zij aan de diarree was, dus maar junior voer gehaald en kleine beetjes groenvoer gegeven en nu is er niks aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .