Ga naar inhoud

Mazzel's tandjes


Vivian

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Ongeveer twee weken terug is Mazzel uit mijn armen gevallen en heeft hij 3 (voor)tandjes verloren, ik ben toen enorm geschrokken en ben met hem naar de DA gegaan die heeft toen uitgelegd dat de tanden nog wel teruggroeien maar waarschijnlijk wel scheef en dat ik ze dan moet laten knippen of trekken. Nu zijn de tandjes eigenlijk al weer bijna helemaal terug en zie ik dat ze inderdaad scheef zijn teruggegroeid. Ik ga ze laten trekken omdat ik elke keer naar de dierenarts veel te veel stress vind voor ons allebei en het is ook nog eens hartstikke duur.

Morgen ga ik zoiezo langs de dierenarts om alles na te maken en om een afspraak te maken maar ik wou hier nog even vragen hoe & wat. Moet hij onder narcose? Zoja is dat schadelijk? Wat is de nabehandeling? Moet hij hierna naar binnen om aan te sterken of niet? Hoelang duurt zoiets? Groeien zijn tanden dan niet meer aan? En hoe halen ze ze dan weg?

Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar meer info over het hele proces rondom de voortanden trekken.

Ik ben jullie heel erg dankbaar als jullie me hiermee helpen!

Groetjes en snuffels van Droppie, Mazzel en ik! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je vraagjes met rood beantwoord. Waarschijnlijk kunnen mensen die dit zelf meegemaakt hebben je er meer over vertellen.

Morgen ga ik zoiezo langs de dierenarts om alles na te maken en om een afspraak te maken maar ik wou hier nog even vragen hoe & wat. Moet hij onder narcose?

Ja, hij moet onder narcose. Tanden trekken bij een konijn dat alle kanten in hopst is niet zo'n succes, lijkt me.

Zoja is dat schadelijk?

Niet echt hoor, vooral niet als je een konijnkundige DA hebt. Je konijn zal na de narcose nog een beetje suf zijn, maar dat trekt binnen een dag of twee helemaal weg.

Wat is de nabehandeling?

Ik heb hier geen ervaring mee, dus daar kan ik niets over zeggen.

Moet hij hierna naar binnen om aan te sterken of niet?

Mijn pa is allergisch dus konden mijn rammen na de castratie niet binnen staan. Ik heb ze allebei twee nachtjes in de schuur gehouden, maar na die tijd heb ik ze gewoon weer buiten gezet en dat ging prima. Ik weet niet in hoeverre een castratie wat dat betreft verschilt van zo'n operatie aan de tandjes.

Hoelang duurt zoiets?

Als je de operatie bedoelt: Ik heb geen idee, maar ik verwacht dat het niet veel langer dan een half uurtje zal duren.

Groeien zijn tanden dan niet meer aan?

Nee, de tanden groeien niet meer aan. Dat heeft in principe geen gevolgen voor het konijn. Je zal het groenvoer in kleine stukjes aan moeten bieden en het hooi in kleine stukjes moeten knippen. Verder zal je konijn er niet echt last van ondervinden. (Misschien dat ie gaat slissen ofzo? :he:)

En hoe halen ze ze dan weg?

De tandjes worden getrokken. Met een klemmetje wordt het bekje van je nijn opengehouden en dan worden de tandjes eruit getrokken. Ik denk niet dat ze gekke toeren uit moeten halen hoor. ;)

Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar meer info over het hele proces rondom de voortanden trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Vivian,

Bij mijn konijntje ( die er helaas niet meer is) zijn de voortandjes ook getrokken.

Ik zal mijn ervaringen met je delen.

Moet hij onder narcose? Zoja is dat schadelijk?Hij moet inderdaad onder narcose. Je zou eens kunnen informeren wat voor narcose jouw dierenarts gebruikt. Gasnarcose schijnt voor konijntjes het beste te zijn. Helaas heeft mijn dierenarts die toendertijd niet gebruikt, maar het is wel allemaal goed gegaan Wat is de nabehandeling? Nabehandeling...pijnstilling meestal. Ook moet er goed opgelet worden of de tandjes niet terug groeien. Ze kunnen namelijk door de val gebroken zijn, waardoor ze nog een keer geopereerd moet worden omdat de DA er niet goed bij kan. Moet hij hierna naar binnen om aan te sterken of niet? In principe hoeft het konijntje niet naar binnen hoor... Ik weet niet wat jouw dierenarts adviseert.. Mijn konijntje is toen in de winter geopereerd en heb ik toen in de schuur gezet. Maar nu is het natuurlijk niet koud buiten.. En hoe halen ze ze dan weg?Volgens mij is het de beste manier om ze eruit te lepellen? Ik weet ook niet precies hoe dat zit.....

Als het gebeurd is zul je haar/hem wel gesneden/geraspte groenten moeten geven omdat dit natuurlijk moeilijk te eten is. Biks is wel te doen!

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke! Dus het is een volledige narcose?

Ik ga morgenochtendvroeg naar de DA om hopelijk op dezelfde dag een afspraak te maken. Bedankt voor je antwoorden. Als iemand nog wat meer info over de nabehandeling heeft: Graag! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja! een volledige! Ja, nabehandeling, gewoon elke dag 2x per volgensmij pijnstilling geven en voor de rest weet ik neit echt wat je bedoeld...XD Wij moesten hem naar binnen doen en apart houden volgensmij. Hij was nog wat suf, maar dat was heeel sgattig! En hooi in stukjes. (de mijne eet het nu helemaal niet meer..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vanmorgen om half negen naar de dierenarts gegaan (Zonder Mazzel) ik kondirect terecht en ging hem meteen halen. Nu is hij daar en om één uur mag ik bellen of alles goed was gegaan en om vier uur mag ik hem ophalen! Hij moet één nachtje naar binnen, ik vind het zo eng! Ik heb alleen geen binnenkooi dus dat moet ik nu even regelen, maar dat komt goed! Ik geef zo snel mogelijk een update. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij moet inderdaad onder narcose. Je zou eens kunnen informeren wat voor narcose jouw dierenarts gebruikt. Gasnarcose schijnt voor konijntjes het beste te zijn.

Ja, dat bedacht ik me ook eerst, maar dan doen ze een kapje over de snuit van een konijn, toch? Lijkt me lastig als ze in het bekje moeten zijn. :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou meneer is weer thuis! Bij de DA zat hij heel zielig in een hoekje, zijn haren door de war van het zalf (?) dat bij de oogjes zat, toen hij mij zag snelde hij zich naar het deurtje en nam een paar hapjes rozijn en SS die ik meegegeven had. Ik zette hem in de reisbox en eenmaal thuis in zijn rennetje binnen ging hij direct eten, drinken en spelen. Daarna sliep hij even. Van de DA mocht ik hem naar buiten doen, maar ik moest eerst kijken hoe het binnen ging. Nadat hij even binnen had rondgerend begon hij de hele tijd bij het kiertje bij de achterdeur te graven; hij wou graag naar buiten. Dus ik heb hem net lekker bij Droppie neergezet en nu rennen ze samen door de tuin, hij snuffelt echt overal aan eusa_liar.gif

Ik moet hem om 9 uur pijnstilling geven en morgenochtend om negen uur weer. (Drie dagen lang) Ze hebben twee kleine stukjes tand niet weg kunnen halen; dat kan teruggroeien of er is een kleine kans dat het ontsteekt, dan moet ik de DA direct bellen en dan is het allemaal voor hun rekening.

Kortom: Het gaat nu hartstikke goed met Mazzel! icon_e_biggrin.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vivian,

Fijn dat het zo goed met je beestje gaat.

Ik dacht inderdaad al wel dat er wat stukjes achter zouden blijven. Het is lastig om alles te verwijderen.. Sommige tandjes zitten zo diep!

Dat zalfje rond de oogjes smeren ze erop voor tijdens de operatie. Zo drogen de oogjes niet uit!

Succes!:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het zo goed is gegaan! Ik was ook heel bang toen Martin geopereerd moest worden aan zijn haakjes. Is een oude vent, maar eenmaal thuis ging ook alles gelijk weer goed. Mijn konijnkundige dierenarts vertelde echter dat je de tanden nooit mag knippen, het moet altijd geslepen worden.

Beterschap aan Mazzel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnkundige dierenarts vertelde echter dat je de tanden nooit mag knippen, het moet altijd geslepen worden.

sommige DA's knippen nog wel, maar slijpen is veeel beter, want bij knippen is de kans op splijten veel groter...

Wat fijn dat de operatie van Mazzel goed is gegaan! Ik lees nu je topic pas, anders had ik wel wat eerder gereageerd ;) Onze Nijn heeft nl ook zijn tandjes moeten laten trekken (olifantentanden) en dat ging echt hartstikke goed! De eerste paar uurtjes na de operatie was hij nog wat suffig van de verdoving, maar daarna was hij eigenlijk meteen weer de oude! Begon meteen weer te eten en spelen. Ik heb hem thuis ook geen pijnstilling meer hoeven te geven (en was volgens mij ook niet nodig als ik kijk hoe het met hem ging).

1 tandje is helaas 2x weer terug aangegroeid, (was stukje vd wortel achtergebleven) maar ook de andere 2x heeft Nijn de operatie goed doorstaan :) dus je moet de komende tijd goed in de gaten blijven houden of ze tandjes wegblijven!

Belangrijk is nu dus wel dat je eten (groentes ed) in kleine reepjes snijd of knipt, anders kunnen ze het niet in hun mondje krijgen. Hooi knip ik niet (meer), want die kan hij zo gewoon op eten! verder hebben ze er geen last van en doet hij net zo veel als mijn konijntje mét tanden! Al denkt Nijn nog regelmatig dat hij nog gewoon voortanden heeft, gaat ie op een stuk hout oid knagen, en na 5 minuten komt ie er een x achter dat het weinig zin heeft wat ie doet :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig is het goed gegaan zeg! Zo'n operatie is toch wel eng..

Mijn nijnen kregen ook van die zalf om hun ogen toen ze gecastreerd werden. Ik vond ze er zo vreemd uitzien. Vooral mijn bruine nijntje Buttons: heeft best wel uitpuilende ogen en hij zag er echt een beetje freaky uit!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK knip het hooi van Floes ook niet in stukjes.IN het begin wel gedaan maar hij blijkt er helemaal geen moeite mee te hebben.

Andijvi en witlof en wortel snijd ik wel in reepjes.

Zo kan ie ze makkelijker pakken en dan idd met de kiezen naar binner werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn wat foto's van tijdens en na de ingreep van mijn konijn.

Zoals je ziet waren zijn oogjes ook dik en plakkerig. Hij had nadien ook een ontstoken oogje dat ik behandeld heb met cavasan zalf...

IK heb Floes wel een nachtje moeten dwangvoeren..

aangepast door kelly1986
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .