Ga naar inhoud

Vragen over de na zorg van een casteratie bij een voedster


chantal1987

Aanbevolen berichten

Morgen is het zo ver! Belle word ge holpen. Haar baarmoeder en de eierstokken worden verwijderd zo dat ze geen kans meer heeft op baarmoederkanker.

Ik wil dat alles zo goed mogelijk gaat en dat ze snel en goed geneest dus nu had ik een aantal vraagjes, en ik denk dat jullie hier mij wel mee kunnen helpen :).

Vraag 1: Sammy en Belle zitten al een hele poos bij elkaar, moet ik ze ook samen laten als Belle weer thuis komt van haar operatie? Sammy is de laatste tijd wel weer bezig met rijden, is het dan niet toch verstandig om ze appart te doen?

Vraag 2: Ik gebruik nu beukensnippers als bodembedekking. Kan ze daar wel op liggen na de operatie, of is het verstandiger om handoeken in de kooi te doen?

Vraag 3: Hoe lang moet ik afwachten voordat ze begint met eten en drinken? Wanneer moet ik gaan dwangvoeren?

Verder krijg ik ook nog een formulier van de dierenarts mee naar huis voor wat ik moet doen en waar ik op moet letten als ze weer thuis is.

Als jullie nog aan andere dingen denken waar op ik moet letten dan hoor ik dat graag.

Bedankt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spannend!!

De meningen zijn een beetje verdeeld over het wel of niet bij elkaar laten na de castratie. De Da's zeggen over het algemeen dat ze apart moeten, maar hier is na ervaring gezien dat de voedster sneller geneest als ze bij haar vriendje wordt gezet.

Je moet er dan wel op letten dat Sammy haar een beetje met rust laat. Als hij veel op haar gaat rijden, moet je ze toch wel apart houden. Hij zal het wel gaan proberen, maar let erop dat hij haar niet echt lastig valt.

Ik zou zelf voor de handdoeken in de kooi gaan. De snippers kunnen gaan prikken in de wond, wat mij geen prettig gevoel lijkt. Handdoeken zijn lekker zacht, wat voor Belle lekkerder ligt.

Hoe lang je moet wachten, durf ik je niet te vertellen. Bij mij ging Jossie na ongeveer 1 dag thuis weer een beetje eten. Het was niet veel, maar toen begon ze weer een beetje op te krabbelen. Ik weet echter niet of dit normaal is en wanneer je moet gaan dwangvoeren. Ik weet dat een konijn binnen 24 uur weer iets moet gaan eten, maar lijkt me verstandig dat iemand anders je hier iets over vertelt. :)

Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

tips....

Handoek zeker 3 dagen

Apart is niet nodig hersteld vaak sneller met vriendje.

Pijnstilling.....

Water bak

En groen voer de een pak het sneller op dan de ander.Dwang voeren avonds als ze dan nog niks gegeten heeft.

gebruik dan dwang voer van da sience recovery altijd handig als voor zorg in huis te hebben,

Het liefste binnen in huis zetten.

Geef wat groenvoer mee naar de dieren arts dat ze dat al kan eten na de operatie.

Word haar baarmoeder niet verwijderd?

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen is het zo ver! Belle word ge holpen. Haar baarmoeder en de eierstokken worden verwijderd zo dat ze geen kans meer heeft op baarmoederkanker.

Ik wil dat alles zo goed mogelijk gaat en dat ze snel en goed geneest dus nu had ik een aantal vraagjes, en ik denk dat jullie hier mij wel mee kunnen helpen :).

Vraag 1: Sammy en Belle zitten al een hele poos bij elkaar, moet ik ze ook samen laten als Belle weer thuis komt van haar operatie? Sammy is de laatste tijd wel weer bezig met rijden, is het dan niet toch verstandig om ze appart te doen?

Vraag 2: Ik gebruik nu beukensnippers als bodembedekking. Kan ze daar wel op liggen na de operatie, of is het verstandiger om handoeken in de kooi te doen?

Vraag 3: Hoe lang moet ik afwachten voordat ze begint met eten en drinken? Wanneer moet ik gaan dwangvoeren?

Verder krijg ik ook nog een formulier van de dierenarts mee naar huis voor wat ik moet doen en waar ik op moet letten als ze weer thuis is.

Als jullie nog aan andere dingen denken waar op ik moet letten dan hoor ik dat graag.

Bedankt :)

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie tips :)

Ik ben aankomende week gelukkig de hele week vrij dus ik heb dan voldoende tijd om haar in de gaten te houden.

Ik weet dat ik dwangvoeding mee krijg van de dierenarts, dat werd mij verteld door de telefoon. Volgens mij noemde hij ook Sience Recovery.

Haar baarmoeder word inderdaad verwijderd ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel succes!!

Is het trouwens echt aan te raden om een voedster te laten castreren of is de kans op baarmoederkanker niet zo groot? Ik zou graag even jullie ervaringen willen weten maar vind het niet nodig om er een nieuw topic voor te openen. Als het echt belangrijk is doe ik het natuurlijk wel, maar als het niet zo vaak voorkomt misschien ook niet omdat t wel veel geld kost. (ik heb natuurlijk alles voor mn beesjte over, maar ik ga geen geld uitgeven als het niet nodig is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel succes!!

Is het trouwens echt aan te raden om een voedster te laten castreren of is de kans op baarmoederkanker niet zo groot?

Bedankt :).

Onze dierenarts rade het ons wel aan omdat de kans op baarmoederkanker groot is, vooral als ze de leeftijd van 4 jaar hebben berijkt is de kans veel groter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt dat 50 tot 80% van de voedsters ouder dan 4 jaar baarmoederkanker krijgt. (dit zijn de cijfers die je op internet vindt) Hier hoor je ook wel verhalen van mensen die hun voedster lieten castreren en dat de baarmoeder al aangetast was.

Dat een voedster echt dood gaat aan baarmoederkanker, heb ik hier zelf nog nooit gelezen. Maar daar staat dan weer tegenover dat de meeste mensen geen autopsie laten doen op hun konijn en dus de doodsoorzaak niet weten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb mijn voedster laten castreren omdat ik a) gek van haar PMS werd haha en B) omdat ik niet wilde dat ze het risico liep op baarmoederkanker. Bleek tijdens de operatie dat haar baarmoeder al vergroot was, dus zo zie je maar weer.

Heel veel succes Chantal, het komt vast goed, het erste vond ik toen bij Muis dat ze heel dronken schommelend liep en ze zag er zo verkreukeld uit...het beestje begreep er helemaal niks van.

Poo was erg lief voor haar, waste haar (deed ze zelf niet) en ik weet zeker dat ze is gaan eten toen ze Poo ook zag eten. Het ging prima, duurde wel een dag of twee voordat ze echt ging eten! Ze dronk overigens hele sloten hooithee vlak nadat ze weer thuis was. Ik duim voor je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .