Ga naar inhoud

Maden


annemijn

Aanbevolen berichten

hallo,

Ik weet dat het vroeg is voor maden, maar gisteren schrok ik me dood.

Mijn konijn, ( jessie ) heeft de laatste tijd last van een vieze kont en we maken die nu ook steeds schoon.

En we verschonen zijn hok steeds meer.

Jessie zit samen met Bunny in een heel groot buitenhok. Gisteren moest ik zijn kont weer eens gaan schoonmaken in zo'n teil.

De 1e keer was het teiltje gewoon schoon, toen had ik weer ff schoon water gehaald en ging ik weer verder.

Ik merkte het helemaal niet eigenlijk , maar na een poosje zag ik op en eens Allemaal maden zitten in die bak met water!

Ik schrok me dood, want ik wist wat dit betekende.

Ik pakte mijn konijn, en zette hem terug in zijn hok, zodat ik ff naar mijn moeder kon.

Hij liep ook heel erg raar toen, met zijn kont helemaal in de lucht.

Ik ging naar mijn moeder en zei : "mama, ik denk dat Jessie ingeslapen moet worden want hij heeft maden, en ik wil niet dat hij lijd!". Mijn moeder ging dus meteen mijn vader bellen ( het was toen half 5 ), en hij kon pas 5 uur thuiskomen.

Ik moest toen een half uur met mijn konijn op zijn hok gaan staan. :( Jessie was helemaal aan het piepen en rare geluiden aan het maken. Ik was de hele tijd aan het huilen...

Iedere keer als hij moest piepen lag er weer een Maad onder hem .. :|

ik heb hem steeds verzet en ik vond het eng en vreselijk. Ik moest een half uur wachten op me pa maar het leek wel

een dag. Ik heb de hele tijd tegen mijn konijn gepraat, en gezegt dat het goedkwam, op wat voor manier dan ook.

Ik ben ook nog een hele poos heel zachtjes voor hem gaan zingen , want daar werd hij een beetje rustig van.

Mijn pa kwam eindelijk thuis, en toen zijn we gehaast naar de dierenarts.

Mijn pa vroeg al helemaal , of ik hem in de tuin wou begraven enzo. Toen we daar aankwamen , was er nog iemand met een hond, en ik zat daar nog steeds te huilen :( ze ging helemaal vragen wat er was, en ze wist hoe ernstig het was.

Ze was niet eens zo aardig om ff te zeggen dat wij voor mochten, want toen de dierenarts klaar was, ging zij gewoon als eerst met haar hond.

We zaten daar te wachten, terwijl mijn konijn helemaal in zijn hok zat te draaien en te flippen en te piepen, en ik voelde me zo rot.

Het was de ergste marteling die ik ooit heb gehad, ik wist gewoon dat hij zo dood moest, en dat hij heel erg zat te lijden.

Ik wilde gewoon eigenlijk heel graag dat hij nou eindelijk verlost werd van de pijn, ook al moest dat met een prik.

Dan was het veel beter zo, dan als Jessie heel erg lijdde.

Trouwens, de vrouw met haar hond heeft er een half uur over gedaan met haar hond ( en dat is egt niet normaal )), ze ging nog een beetje gezellig met die vent kletsen hoorde je gewoon terwijl ik daar helemaal te janken zat en terwijl Jessie zoveel pijn lijdde.

Eindelijk waren wij aan de beurt ( ik heb der heel smerig aangekeken ). We haalden het konijn uit zijn hok, en ze had maar 1 maad in haar hok zitten ( terwijl ik me der wel 20 had voorgesteld ).

De dierenarst zei dat hij nog nooit zo vroeg op het jaar, last had gehad van een konijn met maden, en hij draaide hem op zijn ruggetje, terwijl mijn pa hielp.

Jessie bleef gewoon steel liggen terwijl ze anders helemaal zou gaan stribbelen. Hij keek eens goed, om te kijken of er gaten zaten ( en ja ) die zaten er !:( 1 gat tenminste.

Hij was redelijk groot , en hij zat net naast zijn staartje. Je kon gewoon zijn vlees, en ingewanden erdoor zien, en ik dacht "dit is niet goed!!!! "

Er kwam zelfs een maad uit ( ik krijg dat beeld nooit meer uit mijn hoofd ).

Later kwamen er geen maden meer uit. De dierenarts zei dat de wond er heel schoon uitzag, en dat hij over 3 dagen wel dicht zou zijn ( mijn pa en ik keken elkaar tegelijk heeeeel raar aan ) ik snapte er echt niks van.

De dierenarts zij dat we hem iedere dag in moesten wassen , en dan Bio Dex Groen moesten gebruiken ofzo? ( we hadden het gelukkig in huis ).

Ik snapte het nog steeds niet, en ik was eigenlijk een beetje in shock.

Hij gaf Jessie een pijnstiller, en ik vond het nog steeds zo zielig, en ik vond het onvoorstelbaar! We gingen dus weer naar huis ( helemaal verbaasd ), en toen hebben we het konijntje samen met zijn hok nog ff in de tuin gezet , want we moesten gaan eten, we hebben gegeten en we hebben hem daarna meteen in een bak water gezet met biodex groen.

Mijn pa ging ondertussen een oud konijnenhok dat we hadden helemaal schoon maken, en er helemaal vers stro enzo in doen. Na een half uur zij die dat het klaar was, en dat het nu wel goed was ( er zijn geen maden meer uitgekomen trouwens ).

We gingen hem toen heel goed drogen :O want ze hebben juist veel hogere kans op maden als het nat is.

We hebben een half uur erover gedaan ( met een handdoek gedroogd ) en daarna hebben we de föhn er heel zachtjes op gezet.Hij bleef rustig stil zitten, en volgens mij vond Jessie het wel een beetje lekker.

Na een hele poos was hij zo droog mogelijk en hebben we hem in zijn schone hok gezet ( we werden trouwens de hele tijd achtervolgd door vliegen :| )

Mijn pa heeft toen vlieggaas gehaald meteen en voor het konijnenhok gedaan. En er kan nu serieus geen vlieg meer in, door welk gaatje dan ook.

we hebben ook heel goed opgelet of er geen vliegen in het hok waren gevlogen snel. Daarna hebben we het hok waar Jessie anders in zat GRONDIG schoongemaakt en die Bunny daarin gezet. w

We zijn nog een paar x gaan kijken gisteravond. Vanochtend wou hij helemaal niks eten ( nog steeds niet ), en me ouders denken dat het komt door de pijn. en we hopen dat het gauw overgaat. Hij ligt alleen maar een beetje, en vanochtend was hij nog steeds een beetje aan het piepen soms. ( met zo'n gat in je kont moet dat wel :( ). nu ligt hij ook nog steeds, maar hij piept niet meer.

Ik moet nu gaan want we gaan Jessie weer wassen met Bio Tex Groen.

Ik wou vragen aan jullie of jullie hier ervaring mee hebben gehad, en of wat jullie zouden doen ?

aangepast door kelly1986
leesbaar gemaakt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel lang geleden heeft een konijntje van mij dit ook gehad. Ik was toen nog klein, maar ik kan het me nog goed herinneren. Het was echter niet zo erg als bij jou. We hebben toen een medicijn gekregen dat we in de mond moesten spuiten. Maar zoals ik al zei, ik was toen te klein en weet het dus niet meer precies. Ze is er helaas aan overleden, maar dat hoeft natuurlijk bij jou niet te gebeuren. Elke situatie is anders.

Met biotex wassen ken ik zelf niet. Misschien hebben anderen hier ervaring mee.

Wat betreft dat eten: je konijn moet wel gaan eten, de darmen mogen niet stil komen te liggen. Wat je dus gaat doen is dwangvoeren via een speciaal voerspuitje of een pipetje. Probeer eerst eens de favoriete groente naar binnen wil zonder spuitje. Anders raad ik je aan hooithee te maken (gekookt water, hooi erin laten trekken en het geheel goed laten afkoelen) en dat spuit je via een voederspuitje of pipetje in het mondje. Ook kun je wat biks (brokjes voer) in water leggen tot het een papje wordt en dat via een spuitje/pipetje in de mond spuiten.

Meer kan ik je helaas niet helpen. Hopelijk andere leden hier. Ik wens je veel succes en heeeel veel beterschap voor Jessie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wond die dusdanig open is dat je de ingewanden kunt zien mag je NOOIT, maar dan ook echt NOOIT in biotex of wat dan ook wassen. Je kunt hier de ingewanden echt vreselijk mee aantasten en het infectiegevaar is erg hoog! Uitsluitend met verwarmde, STERIELE spoel, zoals steriele zoutoplossing gebruiken!!! Ik maak uit jouw verhaal op dat het om een dusdanige diepe wond gaat? Als alleen de huidlaag eraf is zou biotex goed mogen om de wond schoon te houden. Maar zo erg open, dat is foute boel. Of jouw redenatie over de wond is niet compleet, of jouw DA is fout bezig.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van onze konijnen heeft vorig jaar ook maden gehad. Gelukkig was het nog niet zo erg dat je haar ingewanden zag, maar ze had toch een behoorlijk gat bij haar staart. Wij hebben haar toen wel apart gezet en net als jij vliegengaas voor gedaan, maar verder hebben we niks aan de wond gedaan. Wel moest ik haar dwangvoeren,dit is echt heel belangrijk als ze niet wil eten (bij ons hielp olvarit 1e hapje wortel erg goed en een papje van biks). Ze heeft het gelukkig wel overleefd. Als je het niet vertrouwt zou je misschien een andere DA kunnen raadplegen. Heel veel succes met Jessie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben tijdens mijn vorige stage een heleboel konijntjes tegengekomen die myasis hadden.

Weet je zeker dat je DA bioTex zei en niet iets anders? Als je hier niet zeker van bent, kun en mag je natuurlijk altijd even je DA bellen om te vragen of je het wel goed hebt begrepen.

Je konijn moet gaan eten, anders moet je alsnog terug om een eetlustopwekkend middel die tevens de darmen stimuleert op te halen.

Verder denk ik persoonlijk dat je het zelf niet goed gezien hebt dat de wond zo diep is. Ik heb echt heel erge gevallen gezien en ik heb nog nooit gezien dat de wond door de gehele huid gaat. Het kan er wel heel erg naar uitzien en ik begrijp dat je erg geschrokken bent, maar de huid heeft meerdere lagen en de onderhuid is heel roze en indien geïrriteerd, rood. Als de wond naast het staartje zit, wat jij zegt, is het vrijwel onmogelijk om organen te zien zitten hoor. De heup en bekken zit nog vóór de organen en aangezien maden niet door bot heen gaan, denk ik echt dat je het verkeerd gezien hebt.

Vliegen leggen de eieren in de natte vacht of in de aangeplakte ontlasting. Wanneer de eieren uitkomen gaan de larven eten. Ze eten het dode vlees en gaan vaak niet dieper dan de huid. Als de wond echt zo diep was, had de DA de wond gehecht.

Dat je konijn piept is niet alleen van de pijn. Natuurlijk doet het wel pijn, maar Jessie heeft ook verschrikkelijk veel jeuk door de irritatie en door de maden. Aangezien Jessie het zelf niet kan verhelpen en het met krabben of bijten alleen maar pijnlijker maakt, wordt ze er erg ongelukkig van. Dat ze met haar kont omhoog loopt, zal zijn omdat het pijnlijk is om met haar kont op de grond te komen.

Mijn advies voor je, bel je DA met de volgende vragen;

* Heb ik het goed begrepen dat ik Biotex moet gebruiken?

* Klopt het wat ik gezien heb, is de wond erg diep?

* Is Jessie behandeld met een antiparasitair middel? (ik geloof dat wij Ivermectine spoten, maar het kan zijn dat jouw DA een ander middel gebruikt.)

* Kan ik haar iets geven waardoor ze weer gaat eten? (mocht ze dat niet gaan doen. Bied trouwens vooral veel hooi aan en geen lekkers of groenvoer. Het probleem is veroorzaakt omdat ze een vieze kont had zeg je. Eigenlijk is het oorspronkelijke probleem diarree/natte keutels en dát moet je verhelpen en voorkomen)

* Waarmee is ze precies behandeld? Welke pijnstilling is er gegeven?

Mocht je hierna er nog steeds geen goed gevoel over hebben, ga dan eens naar een andere DA. Of bel even naar een andere DA, wat hij/zij zou adviseren.

Dan nog wat andere dingen die je zelf kan doen voor Jessie;

* Zet haar als het even kan tijdelijk binnen. Dan heb je meer zicht op haar en kunnen er nog minder vliegen bij komen.

* Ik weet niet welke bodembedekking je gebruikt, maar zet haar anders tijdelijk op kranten. Als je dan elke dag nieuwe neerlegt, is er minder kans dat er natte plekken ontstaan en kan de wond goed drogen.

* Let er op dat je haar na het wassen goed droog maakt!!! Föhn haar desnoods. Zeker als je haar buiten moet laten. Anders blijft ze een natte kont hebben en blijven vliegen het een aantrekkelijke plek vinden om eieren op te leggen. (Zelfs kleinmazig gaas is niet 100% vliegenwerend.)

* Zorg er echt voor dat ze gaat eten. Veel konijntjes voelen zich zo belabberd dat ze daar mee stoppen, maar dan vermageren ze snel en gaat hun weerstand achteruit. Dit betekend dat ze vatbaarder zijn voor andere ziekten en infecties, en dan ben je nog verder van huis.

Ik ben blij voor je dat Jessie niet ingeslapen moest worden. Ik heb 2x gezien dat het dier er zo erg aan toe was dat dit wel moest, maar toen was het ook wel héél erg. Het is een naar gezicht en je hebt goed gehandeld om gelijk naar de DA te gaan.

Ik hoop dat ze zich snel weer beter gaat voelen en je nog lang plezier aan haar kunt beleven!

Hopelijk heb je hier iets aan!!

aangepast door Stiggy
Link naar reactie
Delen op andere sites

na 2 dagen zie je de darmen zitten dus dit is zeker mogelijk.......

dan heeft het konijn 3 dagen maden en een viese kont gehad.

Mag ik je een tip geven als ze vaak last hebben van een viese kont geef sience selective voer dan houd het van zelf op.rond de 25 gram per kilo volwassen gewicht konijn en hooi.En houd het hok schoon ook belangerijk.Een natte ren kan ook een probleem geven,

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo, alvast bedankt voor jullie adviesen!

Jessie zit nu binnen ( mijn pa heeft speciaal een binnenhok gehaald ) en we hebben de bodem bedekt met aan de ene kant zaagsel, en aan de andere kant een schone handdoek ( die gooien we wel weg ) en natuurlijk kranten. Vanmiddag hebben we haar weer gewassen, ze piepte niet meer zoveel als hiervoor, maar dat zegt natuurlijk niks. Er komen geen maden meer uit. we hebben haar na het wassen heel goed geföhnd ( net zoals gisteren ), zeker een half uur over gedaan, en goed met een handdoek en voorzichtig. ik zal nog wat punten toelichten

*mijn pa en ik weten zeker dat ze Biotex groen hebben gezegt

* we kijken soms weer naar de wond, en hij is toch wel redelijk diep!, ik had misschien het verkeerde woord gebruikt met "ingewanden ", maar je zag wel vlees, enzo, en hoe het er allemaal ook een beetje uitziet vanbinnen

* van de dierenarts moeten we haar VEEL hooi geven en het liefst zo weinig mogelijk brokjes.

* toen we haar aan het wassen maken, ging mijn pa haar proberen drinken te geven met een spuitje, en ze wou het maar al te graag, we hebben heel veel spuitjes gevuld, en ze heeft ze allemaal leeggedronken. ze heeft heel erg dorst dus!

we kijken even of ze morgen al wat gegeten heeft ( ik kan snappen dat ze misschien heel veel pijn heeft en dat ze daaorm niet zo'n eetlust heeft ) , anders gaan we weer terug naar de dierenarts

* ik weet niet wat voor pijnstiller hij haar heeft gegeven, maar ik zal het de volgende keer dat we komen ( dat zal heel snel zijn ), zal ik het vragen!

* het is zeker nog geen 3 dagen aan de gang, het is egt pas sinds gisteren, want daarvoor huppelde ze nog vrolijk rond, en had ze nog geen maden, en we hebben er heel goed opgelet!, we waren er gelukkig op tijd bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maden zijn inderdaad vnl. de oorzaak van onwetendheid en onoplettendheid. Helaas was dit bij ons ook het geval, met name verkeerde en teveel voeding (gemengd voer). Door schade en schande wijs geworden zijn we ook overgestapt op Science Selective. Onze konijnen zijn er dol op en sinds die tijd zie ik nauwelijks nog bdk liggen. Ze hebben mooie schone kontjes. Het is wel duur t.o.v. gewone biks maar zeker aan te raden. Ook hebben we onze ren overkapt zodat ze altijd droog zitten.

Jullie doen nu in ieder geval goed je best om haar te redden!

Hoe is het nu met haar, eet ze al weer? Aarzel niet om naar de DA te gaan als je het idee hebt dat het slechter met haar gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze niet eet heeft ze pijn stilling nodig.

Dat biotex verhaal kan wel kloppen hoor.

Maar normaal word z´n konijntje in een specaal bad gezet met spul dat de maden er uit vallen.

Dus hopelijk is het zo dat er geen meer in zit.

Ik zou zeker ander voer gaan geven die sience selective is veel vezel rijker en minder of wel geen viese konten meer.

Dit heeft echt een lang herstel nodig.

Even een weetje wisten jullie dat de maden die in het mest zitten.....niet de maden zijn die in een konijn kruipen.Het heeft met het soort vlieg te maken.

De gewoone vliegen leggen eitjes in de mest .

De groene vlees vliegen leggen eitjes bij dieren op natte plekken of warme plekken zoals tussen de staart.

Zodra de eitjes gelegd zijn heb je met dit weer binnen 48 uur maden.

en weer 12 uur later zitten ze al in het konijn.

Vandaar de 3 dagen theorie.Meeste dieren moeten worden ingeslapen omdat het al te laat is.Wat ook heel frustrerend voor de dieren arts is.

Men weet als er dagelijks op gecontroleerd word de kans veel kleiner is en het probleem eerder kan woden aangepakt.

Alle konijnen met viese konten en of plak poep zijn ricico dieren die extra aandacht vergen.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt jongens, voor alle steun.

Maar spijtig genoeg, is jessie zojuist rond 12 uur overleden. Ik ben van school gekomen omdat ik gewoon wist dat het niet goed met haar ging. Toen ik in de auto zat vertelde mijn moeder dat ze is overleden. Ze ligt heel vredig in haar eigen hok ( daar is ze gestorven ) met haar hoofdje opzij, ze is nog steeds mooi wit, en lekker zacht. We gaan haar vanavond begraven in de tuin. Ik vind het egt vreselijk, en we gaan vanavond weer naar de dierenarts met onze andere konijntjes. Bedankt voor al jullie hulp nog!

Groetjes, Annemijn . R.I.P. Jessie (L) You're always in my heart my friend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel sterkte met het verlies en hopelijk gaat het beter met de andere konijnen.

Je konijntje is overleden aan de toxines die de maden afscheiden.

Dit is voor de volgende keer of voor andere mensen op te lossen door bramen blad thee te trekken en dit aan het konijn te geven.Dat lost de toxines op als dus konijnen vrouwtje opvang rabbit hutch.Die menig maden konijntje er door heen heeft getrokken, die ze met spoed binnen kreeg.

Dit was bij mij ook niet eerder bekend.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte...

Je hebt hard voor je konijntje gevochten, en ik kan me voorstellen dat je nu geen zin hebt om op vakantie te gaan en met geen mogelijkheid een vakantiegevoel krijgt, maar probeer jezelf wat rust te gunnen.

(Ik heb nu wel makkelijk praten, hè?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .