Ga naar inhoud

Bloed in urine?


2Mupjes

Aanbevolen berichten

Toen ik gister het plas/poep hoekje wilde verschonen zag ik twee

druppeltjes rood/donkerbruin urine liggen. Ik maak me daar wel zorgen om.. wie weet wat dit kan betekenen? Ik heb een mannetje en een vrouwtje en ze zijn beide nog niet gecastreerd. Ze seksen ook nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik weet het niet zeker. Het heeft een roestachtige kleur. Ik heb de konijnen niet zo heel lang, dus ik ben er nog niet zo bekend mee. Ik heb net weer gekeken en ik zie het nu niet liggen. Ik heb ze niets bijzonders gevoerd. Ze eten gras/blaadjes van de paardebloem, gedroogd brood en kleine stukjes wortel en appel (niet allemaal op 1 dag trouwens) en ze krijgen iedere dag wat hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is waarschijnlijk gewoon urine hoor.

Denk eraan dat konijnen al heeeeel snel vruchtbaar zijn.

Ja ik weet het, de dierenarts zei nog wel dat de balletjes nog niet waren ingedaald dus het kan bij het mannetje nog wel even duren. Zijn konijnen ook een soort van ongesteld of dat niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee dat worden ze niet. 1 van mijn konijntjes heeft ook roodbruine urine. Het verkleurd ook vaak als het opdroogt merk ik.

Hoe oud zijn de konijntjes, vanaf 3 a 4 maanden scheiden en het mannetje laten castreren. anders heb je binnenkort een nestje.

Wel oppassen me tbrood het. Krijgen ze ook biks of ander droogvoer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze krijgen gewoon droogvoer. Brood af en toe, een klein stukje om te knagen.

Ze zijn van begin februari, een maand of 4 bijna. Ik heb ze nog niet zien hupsen. Een broertje van deze twee is al een maand druk in de weer met hupsen. Die zit dan ook gescheiden. Ik bel deze week de dierenarts om te vragen of het bijna kan. Hij zei dat ze met 5 mnd castreren.. vindt ik wel wat laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze nu vier maanden zijn moeyt je ze toch écht gaan scheiden nu!

Je voedster en ram zijn beide vruchtbaar. Dat jij ze nog niet hebt zien "hupsen"wil niet zeggen dat ze het ook niet doen.

Bovendien hebben konijnen daar niet lang voor nodig om een dame te kunnen bevruchten!

Je loopt nu echt een onwijs risico! Dus i zou ze zeker nu gaan scheiden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even vraagje; als ik ze dan later weer bijelkaar doe, zorgt dat dan niet voor heel veel ruzie etc? of valt dat mee omdat ze elkaar nog wel kunnen zien/ruiken? Vindt het ergens wel een beetje zielig omdat ze zo leuk met elkaar omgaan. Ik snap wel dat scheiden belangrijk is, maar om nu 2 vriendjes uitelkaar te halen gaat me ook wel een beetje aan het hart. Hoe zorg ik nu dat ze niet opelkaar uitgekeken raken en niks meer te maken willen hebben met elkaar? Of dat ze het hok opvreten omdat ze naar elkaar toe willen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een voedster krijgt een eisprong wanneer er op haar gereden wordt. Er zijn dus geen periodes waarin ze niet of juist wel vruchtbaar zijn, ze zijn altijd vruchtbaar.

Je konijn is echt nog te jong om een nestje te krijgen, ze zal niet weten wat te doen en het in het ergste geval niet overleven. Uit elkaar halen is dus echt een must!

De urine van je konijn verkleurt door verschillende soorten voedsel. Ik merk dat als mijn nijnen weinig groenten hebben gehad, de urine bijna kleurloos of wit/geel is, maar wanneer ze wortel hebben gehad, wil de urine nog wel eens op bloed lijken.

Ook heb ik het idee dat de urine die in het zaagsel trekt, roder lijkt.

Ik zou de konijnen helemaal van elkaar weg houden. De kans bestaat dat ze de frustratie omdat ze elkaar wel kunnen ruiken en zien, maar niet bij elkaar kunnen, omzetten in agressie.

Wanneer de balletjes helemaal zijn ingedaald, kan je ram gecastreerd worden. Dan moet je 'm twee tot drie weken apart houden, zodat hij niet meer vruchtbaar is. Daarna kun je je konijntjes weer koppelen. Dit houdt niet in dat je ze gewoon weer bij elkaar kunt zetten, maar op een neutraal terrein bij elkaar doet en ze opnieuw aan elkaar laat wennen.

aangepast door Lieke175
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een dotjes trouwens, kan familie van mijn Viera zijn :-).

Ze hebben iets eekhoornachtigs.

Ik zou ze in ieder geval direct scheiden. Nu de ene in het onderste deel van de kooi doen uit nood! En zsm een kooitje bij marktplaats halen en tegen je dierenarts zeggen dat ze vanaf 4 maanden gecastreerd kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een dotjes trouwens, kan familie van mijn Viera zijn :-).

Ze hebben iets eekhoornachtigs.

Ik zou ze in ieder geval direct scheiden. Nu de ene in het onderste deel van de kooi doen uit nood! En zsm een kooitje bij marktplaats halen en tegen je dierenarts zeggen dat ze vanaf 4 maanden gecastreerd kunnen worden.

:) heb met de dierenartsenpraktijk hier gebeld eerder vandaag, ze doen het liever niet eerder dan 5 maanden ivm de narcose ofzo.. mja klant is koning lijkt me, dus ik moet nog even 5 weken wachten voor ze 4 maanden oud zijn. Heb al geboden op een hok, voor 17,50 mag ik m ophalen. Ga ik zeker doen, als het niet voor nu is, dan wel voor over 4 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen toch... een beetje onderscheid maken tussen situaties is wel handig hoor...

Mupjes, laat ze maar lekker naast elkaar zitten, elk in een appart hok, zodat ze elkaar nog kunnen zien en ruiken hoor!

De mensen hier verwarren de situatie met een koppeling van 2 elkaar onbekende konijnen. Die van jou kennen elkaar wel en zijn dikke vriendjes, het is dus een goed idee om ze in elkaars buurt te houden zonder dat ze bij elkaar kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .