Ga naar inhoud

Slijten tanden verkeerd door gemengd voer?


Nimfee

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ben hier al ff niet meer geweest, ik had het best druk met school (examenjaar). Maar mijn tante haar konijn was ziek, hij at bijna niets meer. Toen waren ze naar de dierenarts gegaan, en bleek dat hij haken had? Ik weet het niet meer precies, maar de dierenarts zei dat de tanden verkeerd waren gaan slijten door gemengd konijnenvoer. De staafjes zorgen ervoor dat de tanden goed slijten, maar al het andere wat in gemengd konijnenvoer zit zorgen er voor dat de tanden dus niet goed slijten. Nu ben ik maar voor de zekerheid overgestapt op alleen van die staafjes (biks toch?).

Maar klopt dit?

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me er niet echt iets bij voorstellen. De tanden slijten vooral door het vermalen van hooi, biks zijn slechts een klein deel van het voedsel van een konijn. Wat wel zou kunnen is dat een konijn eerder verzadigd is door het gemengde voer dat vaak veel te rijk is aan voedingsstoffen. Daardoor zou het konijn dan minder hooi eten, en dus minder goed zijn kiezen afslijten.

Overstappen op biks is trouwens sowieso wel goed hoor, is toch wat gezonder ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad het hoofdvoedsel van konijnen is vooral hooi en groenten, daar slijten de kauwvlakken door. hooi moet dan ook altijd vooradig zijn. Let ook goed op dat het konijn niet te veel biks krijgt, het was dacht ik 20 gram per 1 kg lichaamsgewicht.

Van gemengd voer worden konijnen ook kieskeurig, eten ze alleen de lekkere dingen en laten ze het biks meestal liggen, terwijl in het biks juist de meeste voeding zit (van droogvoer dan).

Ik hoop dat het bij het konijn van je tante (dat was toch die met de haken?) bij deze ene keer blijft en dat je niet hetzelfde gezeik krijgt als bij mijn konijn. Succes ermee in iedergeval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad het hoofdvoedsel van konijnen is vooral hooi en groenten, daar slijten de kauwvlakken door. hooi moet dan ook altijd vooradig zijn. Let ook goed op dat het konijn niet te veel biks krijgt, het was dacht ik 20 gram per 1 kg lichaamsgewicht.

Van gemengd voer worden konijnen ook kieskeurig, eten ze alleen de lekkere dingen en laten ze het biks meestal liggen, terwijl in het biks juist de meeste voeding zit (van droogvoer dan).

Ik hoop dat het bij het konijn van je tante (dat was toch die met de haken?) bij deze ene keer blijft en dat je niet hetzelfde gezeik krijgt als bij mijn konijn. Succes ermee in iedergeval.

Ja mijn konijnen krijgen voldoende hooi en genoeg te eten, alleen geef ik nu wel twee bakken vol omdat ze nu dan alleen biks krijgen. Merk wel dat ze ineens wat minder eten! Dat wordt nu wel al wat meer gelukkig :)

Mijn tante blijft gemengd voer geven. Want anders is ze bang dat hij niks eet en dan dood hongert... Moet nog even zeggen dat dat écht niet zo is, en dat het beste is om gewoon biks te geven. Ik hoop ook dat het bij deze ene keer blijft, het is ook niks voor zo'n beest om steeds naar de dierenarts te gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .