Ga naar inhoud

konijnen eten geen hooi meer


anke1985

Aanbevolen berichten

Mijn 2 konijnen eten nu al 2/ 3 weken geen hooi meer.. ze aten een tijd terug al geen gewone hooi meer en ben ik ze kruidenhooi gaan geven, dit ging goed totdat ze nu dus al 2/ 3 weken het hooiballetje niet leeg eten.. ik geef ze wel verse kruiden.

Eetschema van mijn twee nijnen;

s''morgens;

- 50 gram biks

- 1/2 winterwortel + 1/2 witlof+ peterselie en basilicum en beetje venkel of koolrabi

- hooi (wordt iedere morgen ververst)

s'' avons

- 100 gram biks

- beetje groenvoer (worteltje of paar stengeltjes selderij)

- eventueel hooi bijvullen

Maar nu wou ik het eetschema gaan veranderen en ze s''avonds alle biks geven zodat ze overdag honger gaan krijgen, maar ik geef de kenner (eigen merk boerenbond) en daar staat op dat ik de biks verdeeld over 2x per dag moet geven aan ze. Is het een groot probleem als ik s'' avonds alleen biks geef en het dus niet doe verdelen over 2 porties..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je zou kunnen doen is iets minder biks geven..

Eten ze wel de blindedarm keutels op???

Ik merkte bij Snuf toen ik (blijkbaar) teveel biks gaf dat de blindedarmkeutels niet gegeten werdt en hooi ook amper tot niet.... en sinds ik minder biks geef (tegenwoordig verdeelt over 2x per dag) hij nu wel de bdk eet en het hooi ook eet

(had al voor ik minder biks gaf al kruidenhooi ipv gewoon hooi)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij eten ze de blindedarmkeutels wel op, er liggen alleen '' dropjes'' in het hok en hier en daar beetje langwerpige keutels, zijn wel harde. maar ik ze zitten beide in de rui en die beetje langwerpige keutels leggen ze sinds ze in de rui zijn.

Vandaag moest ik even langs de dierenarts voor de hond. En heb ik ook even naar het hooi gevraagd.. Hij zei dat het mindere van biks niet erg was omdat het hoofdvoer van konijnen hooi moet zijn. Ik ga vanaf nu 2x per dag 50 gram biks geven, dus 100 gram biks per dag. Dit is hoop ik niet te weinig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels hebben de nijnen al een paar dagen minder biks gekregen, heb een nieuwe hooiruif erbij gekocht zodat ze bovenin het hok eentje hebben hangen (een ijzere hooibal) en beneden nu ook eentje hebbe.. enwel een mooie houten ruif! En jep.. ze eten eindelijk weer hooi! Ben helemaal blij!! De houtenruif zijn ze ook blij mee.. kunnen ze lekker aan knagen!

Dank jullie!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruiden zijn goed, maar niet ter vervaning van hooi. In hooi zitten namelijk veel vezels die ze echt nodig hebben voor een goede gang van zaken in hun buik. Kruiden voegen dit niet toe! Je kunt kruiden wel erbij geven, maar dus niet zonder hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .